
نمایشگاه هایی که اخیرا برگزار می شوند با تبلیغات محیطی و رسانه ای کمتر برگزار می شوند و علت آن را نیز برگزارکنندگان، بیماری کرونا اعلام می کنند اما باوجود این تبلیغات اندک این نمایشگاه و نمایشگاه قبل از آن (مبلمان) با استقبال شهروندان کرمان بویژه در روزهای نخست همراه بودند زیرا کرمانی ها طبق سنت و فرهنگی از گذشته اصرار دارند که درصورت امکان جهیزیه کامل را همراه فرزندانشان کنند.
به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، از این نمایشگاه حاکی از تنوع اندک در محصولات و قیمت های بالا بود؛ حال آنکه انتظار می رود در نمایشگاه قیمت ها به شکلی باشد که مردم بتوانند نسبت به سایر واحدهای صنفی، خرید بیشتری داشته باشند.
ورود به نمایشگاه برای کودکان و سالمندان مانند نمایشگاه قبلی مبلمان ممنوع بود و بدون ماسک هیچکس اجازه ورود نداشت.
در محل ورودی نمایشگاه تعداد خودروها که راننده به همراه کودک اجازه ورود پیدا نکرده بودند و سایر سرنشینان هم در آن سرمای هوا مجبور بودند پیاده وارد سالن برگزاری نمایشگاه شوند، به نسبت زیاد بود؛ ماندن کودک و یک همراه در داخل خودرو در هوای سرد و فاصله طولانی ورودی تا سالن نمایشگاه سبب گلایه برخی شهروندان شده بود؛ هرچند شیوه نامه های بهداشتی با هدف ارتقای سلامت عمومی تدوین و اجرایی می شوند. برخی از این افراد مدعی بودند که باید یک سوله یا سالنی گرم برای کودکان و همراهان باشد.
دستور ستاد کرونا را اجرا می کنیم
امیرحسین سعید مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در کرمان نیز علت این سختگیری را رعایت دستور ستاد کرونا اعلام و بیان کرد: ستاد کرونا روی این مساله و پروتکل ها بشدت حساس است و ما هم تابع قوانین هستیم.
حضور کمرنگ کرمانی ها برای عرضه محصولات
از جمله ویژگی این نمایشگاه حضور کمرنگ کرمانی ها در غرفه ها و برای عرضه محصولات بود که مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در کرمان با تایید این موضوع گفت: متاسفانه تولیدکنندگان و فروشندگان صنفی کرمان از نمایشگاه ها استقبال نمی کنند و ما هم برای مردم و راحتی آنان این نمایشگاه ها را برگزار می کنیم و تلاش شده برند ها و شرکت هایی با کیفیت بالا به این نمایشگاه دعوت شوند.
نمایشگاه تخصصی جهیزیه و تشریفات ازدواج بود اما آنچه زیادتر به چشم می آمد سرویس خواب و مبل و لوستر باقی مانده از غرفه های نمایشگاه قبلی مبلمان بود که حتی دکور قبلی خود را حفظ کرده بودند و محصولاتشان را در این نمایشگاه نیز عرضه کردند.
یکی از غرفه داران به خبرنگار ایرنا گفت که از نمایشگاه قبلی که چند هفته پیش بود غرفه را جع نکردیم و منتظر این نمایشگاه ماندیم.
گران هستند ولی متنوع نیستند
یک خانم میانسال که به همراه همسرش برای خرید جهیزیه دخترشان به نمایشگاه آمده بودند گفت: قیمت ها نمایشگاهی نیستند(گران هستند)؛ به طور مثال من قیمت سرویس چینی در بازار کرمان را دارم اینجا در نمایشگاه باید ارزان تر می بودند اما نبودند.
وی افزود: به نظر من نمایشگاه ها باید اندکی تقویت شوند و محصولات مناسبی با قیمت مناسب برای عرضه داشته باشند تا مردم هم استقبال کنند.
شهروند دیگری نیز گفت: من به نیت خرید آمده بودم و در تبلیغاتی که شنیده بودم گفته بودند جیهزیه و تشریفات اما نمایشگاه آنقدر به نظرم جالب و متنوع نبود.
این شهروند افزود: چون نمایشگاه قبلی هم آمده بودم تقریبا نصف نمایشگاه همان لوازم قبلی نمایشگاه مبل بود.
وی اظهارداشت: جای محصولات پلاسکویی، تزئیناتی و نیز تنوع در ارائه لوازم خانگی در نمایشگاه خالی بود، من واقعا چیزهایی که نیاز داشتم را در نمایشگاه پیدا نکردم، هرچند استرس بچه ام که در ماشین جلو ورودی مانده بود را داشتم.
واقعیتی به نام جهیزیه و گرانی سرسام آور
برگزاری نمایشگاه جهیزیه و تشریفات ازدواج آن هم در کرمان درحالی است که رسم و رسوم این دیار بر دادن جهیزیه و هرچقدر کامل تر است؛ در دیار کریمان معروف است که «ناز عروس به جهیزیهاش است»، یعنی هرچه جهیزیه سنگین تر باشد بهتر است.
حال در این شرایط فرهنگی که البته نیازمند اصلاح و مدیریت است، مردم با افزایش قیمت ها بویژه در لوازم خانگی ، آن هم افزایش های چندین برابری طی ماه ها و سال های اخیر مواجه شده اند و شرایط خاصی را برای خانواده ها رقم زده است که می تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را نیز همراه خود داشته باشد؛ و شاید هم باید گفت که داشته است.