
نقش رسانه در تصویرسازی حقیقت
جابری انصاری، نامی آشنا در سپهر سیاست و دیپلماسی و ایضا رسانه کشور است، دیپلماتی کارکشته با سی سال فعالیت بی نقص در وزارت امور خارجه.
اما سخنگویی به قول خودش اهل منبر و آشنا به علوم طلبگی که رسانه را هم در کشاکش همین اقدامات دنبال کرده است.
او امروز در کرمان بود و به عنوان مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در صدر میزگردی درمحل ارشاد کرمان نشست و اصحاب ارسانه این شهر که غالبا مدیران مسئول و مدیران خبرگزاری ها، سایت ها و پایگاه های خبری بودند، هم چشم و گوش باز کرده بودند تا ببینند انصاری برایشان از دولت به عنوان عضو شورای اطلاع رسانی این نهاد چه خبرهایی آورده است.
با ژست دیپلماتیک وارد شد و ابتدا از نقش رسانه در تصویرسازی حقیقت که به اعتقاد او مهم تر از خود حقیقت است. خیلی هوشمندانه از دریچه دیپلماسی و توافق و منافع ملی وارد این گزاره شد، تا جایی که یکی از همکاران از سوابق کاری او سوال کرد و شاید می خواست بداند این همه در حوزه سیاست خارجی از کجا سرچشمه می گیرد و رسانه کجای زندگی او بوده تا بتواند سوالات خود را شکل داده و روند گزارشی خود را مشخص کند.

رسانه ها و انعکاس ابعاد قدرت کشور

رسانه ها و انعکاس ابعاد قدرت کشور
دکتر جابری انصاری در خصوص نقش رسانه ها در نشان دادن استحکام و انسجام داخلی، از دریچه دیپلماسی وارد شد و گفت:
سوالی که امروز در بخش های مختلف از جمله محافل رسانه ای مطرح است این است که سیاست خارجی کشورمان به کدام سمت خواهد رفت.
وی برای تبیین این موضوع به امکان توافق پرداخت و گفت: توافق یک جریان یک طرفه نیست. یک طرف ما هستیم و طرف دیگر فعلا آمریکاست.
با مطالباتی چون موضوعات هسته ای و دیگر موارد که با خارج شدن ترامپ از توافق برجام این مسئله پیچیده تر شد.
خصوصا که در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ، وضعیت خاصی در دنیا شکل گرفت. تقابل با چین و هم پیمانی با اتحادیه اروپا، کشورهای عربی و اسرائیل.
آقای انصاری گفت: سیاست آمریکا با اسرائیل در هم تنیده و به شکل یگانگی است، اما نه بدان معنا که تصمیمات اسرائیل صد در صد زیر نظر آمریکاست. بر هم منطبق اند اما حاشیه هایی از اختلاف هم وجود دارد. با این وجود هم پیمانی استراتژیک این دو در حال حاضر در اوج خود است.
دکتر انصاری افزود: توافق نیاز به اراده دو طرف دارد ایران مایل به توافق است. آن هم توافقی که برد برد باشد و هر دو طرف منافع خودشان را در نظر بگیرند، اما در طرف مقابل این اراده وجود ندارد. برای اینکه تصمیماتشان بر اساس برداشتشان است. مبتنی بر خوانش وضعیت داخلی ما است. برداشت استراتژیک در ایالات متحده مبنای کار است. و امروز برای آنان این برداشت وجود دارد که ایران در عرصه سیاست خارجی دچار ضعف شده و از نظر داخلی هم ضعیف شده ست و فعلا فقط باید فشار آورد.
تعمیق ارتباط بین دولت و ملت
تعمیق ارتباط بین دولت و ملت
دکتر انصاری افزود:در سیاست، یک جمله ای هست با این مفهوم که تصویر واقعیت از خود واقعیت مهم تر است. لذا رسانه هایی که تحلیل کنند و مستدل بگویند که ایران قوی است، این تصویر تاثیر گذارتر و مهم تر از واقعیت است. برای آمریکا مهم است که این تصویرها را ببیند و بشنود، باید فکر کنند که توان ایران در داخل و خارج به گونه ای است که نیاز به توافق ندارد. باید برداشت غالب این باشد که ما ضعیف نیستیم.
وی گفت: ما نیاز به کار در سیاست خارجی داریم. باید مربع قدرت را که شامل نظامی و سیاسی، دیپلماسی، اقتصاد و بازرگانی و نهایتا فرهنگ و رسانه است دنبال کنیم. وی افزود: در دهه گذشته، بعد از شکست چالدران و بعد از پنج قرن، بستر نفوذ تحولی در سیاست خارجی مان به وجود آمد. باید با همین مربع قدرت موقعیت خود را تثبیت و تقویت کنیم و پیشرفت های سخت افزاری خود را تحمیل کنیم.
ضمن آنکه در داخل، ارتباط دولت و ملت باید تعمیق پیدا کند. امروز از نان شب واجب تر این است که شکاف ها را ترمیم کنیم و مشکلات داخلی را رفع نماییم. شرط بندی اول آمریکا و اسرائیل روی مسائل داخلی ایران است. باید شرط بندی آنها را به هم بریزیم. نخبگان ایران در داخل و خارج در جنگ دوازده روزه کوچک ترین حرکتی بر علیه دولت و نظام نداشتند و نشان دادند که پیوندشان به رغم همه مشکلات پیوند عمیقی است.این را باید حفظ کنیم.
طرح یک سوال برای اصحاب رسانه استان
او در ادامه، دفتر سوابق و افتخارات خود را باز کرد. بعد هم از ایرنا گفت و رسانه تحت مدیریتش که عنوان ملی را بر آن نهاد. با این جملات: این رسانه آمده است، حرفه ای کار کند، صدای دولت را حرفه ای به گوش ملت برساند و صدای ملت را هم متقابلا به صورت حرفه ای و صادقانه به دولتی ها .. ایرنا سعی کرده از جایگاه دولتی فراتر رفته و رسانه ای ملی باشد.
وی عنوان کرد: ارتباط دوسویه بین دولت و همه اقشار ملت می تواند ایرنا را به این مهم برساند. برای تاکید بر همین امر هم 28 بار استان به استان سفر کردم و ارتباط خوبی با همکاران ایرنا در تمام نقاط کشور برقرار کردم که البته ادامه دارد.
او پیش از این، یک سوال از اهالی رسانه کرمان پرسید: آیا حال رسانه ما خوب است، اگر نه چرا و اگر آری، چه کنیم که روند بهتری به خود بگیرد؟
یکی از جواب ها اقتصاد رسانه ها بود که جابری انصاری، ذات رسانه را در دنیا یک بنگاه اقتصادی خواند و با تاکید براینکه شرایط مالی آن از بدو تاسیس باید مورد توجه باشد، گفت: در کشور ما رسانه ها اول تاسیس می شوند و بعد به فکر منابعی برای تامین هزینه ها می گردند که این درست نیست.
وی اضافه کرد: بیشتر رسانه ها، هم دولتی ها و هم غیر دولتی ها به سمتی رفته اند که فکر می کنند باید از منابع عمومی ارتزاق کنند.


دنیای سیاست و رسانه در حال تحول است، نباید عقب بمانیم
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: اگرچه دولت ها باید در جهت تقویت مالی رسانه ها نقش داشته باشند، اما خود رسانه ها هم باید برنامه های خود را با نگاه اقتصادی آغاز کرده و ادامه دهند.
عدم ارتباط موثر مدیران دولتی با مردم یکی دیگر از سوالاتی بود که جابری انصاری در جواب عنوان کرد: جهان سیاست و رسانه در حال تحول دائمی است و نباید از آن عقب بمانیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش ضریب نفوذ رسانه ها، گفت: تبلیغ نباید مستقیم باشد، رسانه های دنیا وابسته به حاکمیت شان هستند اما هیچ وقت مستقیما تبلیغ شان نمی کنند، اما اهداف شان را در همان مسیر شکل می دهند.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که کار حرفه ای، بیان غیر مستقیم است و تکرار مستقیم پیام های سیاسی یا تبلیغاتی ما را به نتیجه ای نمی رساند.
مدیرعامل ایرنا تاکید کرد: باید عادت های گذشته را ترک کنیم. با بیان و تبلیغ مستقیم، نه دیده می شویم، نه شنیده می شویم و نه تاثیرگذار هستیم.
وی تکثر رسانه ها را دلیل دیگری بر عدم تاثیرگذاری خواند و خاطرنشان کرد: این تعدد، نشانه موفقیت نیست بلکه رشدی قارچ گونه است که سردرگمی مخاطب و تضعیف رسانه را رقم می زند. ما اگر بخواهیم آمار بدهیم، ده ها خبرگزاری و صدها نشریه داریم در حالی که کشور های دنیا یکی دو تا خبرگزاری بیشتر ندارند.
بار منازعات جناحی و عملکرد نامطلوب احزاب روی دوش رسانه ها است
جابری انصاری ادامه داد: ساختار حزبی کشور همینطور است، صدها حزب داریم که کارکرد واقعی ندارند، اگر آنها خوب کار می کردند، بار منازعات جناحی و سیاسی روی دوش رسانه ها نبود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سانسور نیز عنوان کرد: امروز و با توجه به گستردگی رسانه، اطلاعات زیادی دست به دست می شود که راست و غلط درهم هستند، لذا سیاست سانسور هم بی فایده است و هم باعث مرگ رسانه ها می شود.
وی اضافه کرد: سانسور زمانی محقق می شد که انحصار رسانه ای داشتیم، امروزه تعدد کانال های ارتباطی این امر را از بین برده است.
وی در بخش پایانی سخنان خود به بمباران روانی و اطلاعات ساختگی روی سر ملت ایران و نخبگان آن پرداخت و با تاکید بر اینکه کار در این زمینه رسالت مشترک همه رسانه ها است، عنوان کرد: ما در یک جنگ روانی گسترده ای قرار داریم و اگر نتوانیم خوب مدیریت کنیم، صحنه از کنترل حکومت خارج می شود.
وی همچنین عنوان کرد: همیشه خبرنگاران تهرانی از سفرهای رسانه ای به خارج از کشور نفع برده اند که باید این قاعده را بشکنیم و به شهرستان ها هم بکشانیم.







