سه شنبه11 ارديبهشت 1403     Tuesday, April 30, 2024
1400/01/30
کدخبر :45898
38
چاپ :

رییس سازمان مدیریت ۷۰ درصد پروژه‌های نیپا کرمان تصویب شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از پیشنهاد ۴۴پروژه اولویت‌دار این استان (نیپا) در سال جاری و پذیرش و تایید ۷۰درصد آنها توسط دبیرخانه کشوری خبر داد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از پیشنهاد ۴۴پروژه اولویت‌دار این استان (نیپا) در سال جاری و پذیرش و تایید ۷۰درصد آنها توسط دبیرخانه کشوری خبر داد.

 جعفر رودری روز یکشنبه در دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سال ۱۴۰۰ افزود: این مهم در حالی صورت می پذیرد که درصد متوسط پذیرش پروژه‌های اولویت‌دار سطح کشور ۴۱ درصد است.

وی اظهار داشت: شعار امسال با نگاه عمیق کارشناسی و استمرار مباحث اقتصادی و با تاکید بر مباحثی از جمله جهش تولید، حل مشکلات معیشت مردم، رفع موانع تولید، واردات نکردن کالاهای مشابه داخلی، قاچاق کالا، حمایت از تولید، تقویت تولید، بهبود فضای کسب و کار، تشویق سرمایه‌گذاری، ارزش پول ملی و نگاه بلندمدت تبیین شده است.

وی با بیان اینکه باید نقشه راه برنامه‌ریزی‌های استان باشد اظهار داشت: نقشه راه بلندمدت کشور برای نخستین بار به ویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در افق ۲۵ ساله تدوین و به‌عنوان سند ملی آمایش سرزمین در اسفندماه سال گذشته در شورای عالی آمایش به تصویب رسید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه  سند ملی آمایش این استان در شورای عالی آمایش سرزمین تصویب شد گفت: این سند نقشه راه تمام برنامه‌های کوتاه مدت سال ۱۴۰۰، میان‌مدت افق ۱۴۰۵ و بلندمدت افق ۱۴۱۴ بر اساس مدل مفهومی توسعه استان کرمان است.

وی افزود: تمامی فعالیت های تعریف شده در بخش‌های مختلف این سند به گونه‌ای است که مجموع نیازها و مصارف آبی محدود به سقف آب قابل برنامه ریزی است.

رودری اصلاح ساختار اقتصادی استان کرمان و منطقی کردن سهم بخش ­های اقتصادی از طریق افزایش سهم ارزش افزوده بخش­‌های خدمات و صنعت و معدن و کاهش سهم بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: ارتقای رقابت­‌پذیری اقتصادی این استان از طریق افزایش بهره­‌وری در بخش کشاورزی و دانش محوری توسعه در بخش صنعت و معدن و خدمات و تبدیل استان به مهم­ترین قطب معدنی کشور از طریق استفاده بهینه از قابلیت­ های معدنی استان از دیگر اهداف این استان است.

وی با اشاره به تقویت قطب کشاورزی استان کرمان بالاخص جنوب از طریق توسعه و تکمیل زنجیره ارزش محصولات اصلی با تاکید بر ارتقا بهره ­وری عوامل تولید گفت: مدیریت پایدار منابع و مصارف آب کرمان افزایش بهره­‌وری آب با تاکید منطقی‌­سازی سهم بخش­‌های اقتصادی استان، توسعه و گسترش ظرفیت­ های گردشگری و صنایع دستی با هدف افزایش ارزش افزوده این بخش در اقتصاد کرمان و بهینه سازی و افزایش بهره­ وری تولید و مصرف انرژی در سال جاری دنبال می‌شود.

وی همچنین به ضرورت‌هایی از جمله تقویت و ارتقای خدمات برتر در سطح منطقه با توجه به مرکزیت استان در منطقه، توانمند­سازی و توزیع متوازن و متعادل جمعیت و سکونتگاه­‌ها، کاهش عدم تعادل‌­ها و دوگانگی اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و جغرافیایی شمال و جنوب استان، نظام متوازن خدمات و توسعه شبکه ­های زیر بنایی درون و برون استانی جهت پشتیبانی از پسکرانه­‌های مکران و توسعه خدمات نوین بازرگانی و تقویت زیرساخت‌­ها و فعالیت‌­های بازرگانی با توجه به قابلیت­‌های توسعه مبادلات ملی و فراملی اشاره کرد.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان تصریح کرد: حفاظت فعال از منابع طبیعی و ذخائر زیست­‌محیطی و مدیریت جامع پسماند و کاهش آلاینده­ های زیست محیطی، ارتقای سطح امنیت این استان از طریق به کارگیری الزامات دفاعی، امنیتی، پدافند­غیرعامل و مدیریت بحران در برنامه‌های توسعه­‌ای استان را از مهمترین اهداف بنیادین سند آمایش استان دانست.

وی با اشاره به برنامه میان مدت (۱۴۰۵) استان کرمان گفت: حدود ۵۰ درصد از اقتصاد استان مستقیم و غیر مستقیم متاثر از کشاورزی و شرایط خشکسالی است که تداوم شرایط ، ساختار فعلی را در آینده با دچار مشکل  خواهد کرد لذا  لازم است  با متعادل سازی سهم بخش های اقتصادی منطبق با قابلیت ها و تنگناها و منطقی سازی سهم بخش کشاورزی با توجه به اینکه علیرغم حدود یک دوم بارندگی در استان ، سهم بخش کشاورزی استان ۲ برابر کشور است.

افزایش سهم بخش صنعت بالاخص صنایع کوچک و متوسط (SMEها)

رودری اضافه کرد: افزایش سهم بخش خدمات با توجه اینکه سهم خدمات استان نسبت به ملی ۱۸ واحد درصد پایین تر است.

وی ادامه داد: همچنین کاهش مصرف آب به میزان ۱۰۳۶,۷ میلیون متر مکعب بر مبنای آب قابل برنامه ریزی به منظور تحقق توسعه پایدار استان و جبران بیلان منفی آب با توجه به منابع آب تجدید پذیر با افزایش مکانیزاسیون، احداث گلخانه، آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت  و ارتقای کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی مدرن، نسبت به اصلاح ساختار اقتصادی استان گام برداریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از هدف‌گذاری اقتصاد کلان استان در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومانی در تولید ناخالص داخلی استان و رشد اقتصادی چهار درصدی خبر داد.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی ۱۱ هزار میلیارد تومان ۱۶ درصد، بخش صنعت و معدن ۲۸ هزار میلیارد تومان چهار درصد و بخش خدمات ۳۰ هزار میلیارد تومان ۴۳ درصد، ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید (بخش کشاورزی هفت هزار میلیارد تومان ۱۹ درصد، بخش صنعت و معدن ۱۶ هزار میلیارد تومان ۴۰ درصد و بخش خدمات ۱۷ هزار میلیارد تومان چهار درصد است.

وی از ایجاد ۴۵ هزار فرصت شغلی جدید همچون بخش کشاورزی ۶ هزار و ۷۵۰ فرصت شغلی جدید ۱۵درصد، بخش صنعت و معدن ۱۸ هزار فرصت شغلی جدید ۴۰ درصد و بخش خدمات ۲۰ هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی جدید ۴۵ درصد خبر داد.

رودری افزود: الگوی تامین مالی سال جاری ۱۴ درصد بودجه دولت ۳۶ درصد بانک‌ها و موسسات موسسات اعتباری غیر بانکی چهار درصد بازار سرمایه ۲۱ درصد شرکت‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی ۱۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی و ۱۵ درصد منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است .

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان همچنین از برگزاری ۲۱ جلسه ستاد (پنج نشست شهرستانی و ۱۶ جلسه استانی) در سال گذشته خبر داد و ادامه داد: از تعداد ۱۵۹ مصوبه ستاد ۱۱۳ مصوبه اجرا شده و ۴۴ مصوب نیز در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی با تشریح عملکرد ۶۷۴ پروژه این استان و اینکه دوره برنامه ریزی شده برای اتمام پروژه ها به طور عمده دو ساله بوده (۱۴۰۰-۱۳۹۹) افزود: ۱۷ هزار و ۳۶۲فرصت شغلی جدید از محل اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده بود که قریب به ۷۰ درصد آن محقق شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطرنشان کرد: پنج پروژه از ۲۴ پروژه جهش تولید استان در سال ۹۹ به اتمام رسیده و اجرای ۱۹ پروژه دیگر از راه پیگیری تکمیل سه پروژه عمرانی بخش دولتی، پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به ۱۴ پروژه بخش خصوصی با سه درصد یارانه سود، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در ۲ پروژه در دست اقدام است.

وی همچنین چارچوب کلی پروژه های پیشنهادی دستگاه ها در سال ۱۴۰۰ را انطباق حداکثری پروژه ها با اسناد بالادستی کشور و استان اعلام کرد گفت: از این دست می‌توان به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم کشور و استان، نظریه پایه توسعه و سند آمایش استان، اولویت ها و جهت گیری های بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

رودری افزود: محورها و اولویت های مهم در تعریف پروژه از جمله تحقق شعار سال (تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها)، تکمیل پروژه های نیمه تمام و اولویت دار، افزایش ظرفیت تولید داخلی با تاکید بر ارتقای بهره وری عوامل تولید و استفاده از ظرفیت های بدون استفاده، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال مولد، بهبود معیشت اقشار آسیب پذیر، بهبود محیط کسب و کار در بخش های اقتصادی استان و افزایش ظرفیت صادرات غیرنفتی از این استان هستند.   

وی گفت: از دیگر این موارد به ارتقای میزان جذب سرمایه گذاری در استان کرمان، مقابله و خنثی سازی اثر تحریم ها و تبدیل آنها به فرصت، بهره گیری از ظرفیت ها و تقویت مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی استان، ساماندهی پروژه های عمرانی استانی با تأکید بر واگذاری آنها و استفاده از رویکرد مشارکت عمومی خصوصی برای اجرا و تکمیل آنها، مقابله با بحران های زیست محیطی، افزایش نفوذ فناوری های نوین در بخش های مختلف اقتصادی استان خواهند بود.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان از ۶ برنامه اجرایی پیشنهادی از جمله تکمیل و توسعه زنجیره تولید، توسعه اقتصاد دانش بنیان، بهبود فضای کسب و کار و تکمیل پنجره واحد، احصای قوانین و دستورالعمل ها زائد و موانع سرمایه‌گذاری و تولید، برنامه کاهش فقر و اقتصاد کرونا، تامین مالی و شناسایی فرصتهای نیازمند سرمایه گذاری به عنوان برنامه ها و بسته‌های سیاستی در راستای پشتیبانی ها و مانع زدایی ها خبر داد.

وی افزود: ضرورت دارد دبیران هر برنامه پس از هماهنگی لازم با مسئولان مربوطه تا پایان اردیبهشت ماه محورها، فعالیت ها و اقدامات متناسب ، اهداف کمی، دستگاه های همکار و برنامه زمانبندی هر برنامه را به دبیرخانه ستاد ارسال کنند.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.