
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه حمل و نقل ظرفیت بزرگی برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی استان است و نقش زیربنایی و چند وجهی در اقتصاد ایفا می کند، گفت: به نظر می رسد به ازای هر واحد سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل، سهم و تاثیرگذاری بیشتری در میزان تولید ناخالص داخلی(GDP) استان خواهد داشت.
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، سیدمهدی طبیب زاده، در همایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای استان کرمان افزود: از جمله مزایای سرمایه گذاری در حمل و نقل می توان به افزایش بهره وری اقتصادی و نیروی انسانی، رشد صنایع وابسته از جمله ساخت و ساز، خدمات لجستیکی و گردشگری، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، گسترش بازار و دسترسی به منابع، کاهش هزینه ها، افزایش رقابت پذیری و تقویت تجارت و تولید اشاره کرد.
وی ادامه داد: از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان درخواست داریم اقتصاد حمل و نقل استان را ارزیابی کند زیرا اتکا به آمار فعلی چندان دقیق نیست و نمی توان تصمیم گیری و برنامه ریزی های درستی انجام داد. طبیب زاده، به جاده های نامناسب و پرخطر استان کرمان در مسیرهای مختلف اشاره و تصریح کرد: علاوه بر هزینه های ریالی، استهلاک خودروها احتمال خطر به جسم و جان رانندگان وجود دارد که این خسران قابل جبران نیست.
رئیس اتاق کرمان در بخش دیگری با بیان اینکه چند مسیر گردشگری از مبدا کرمان به سمت استان های یزد، شیراز و بندرعباس تعریف کردیم تا بتوان برنامه های توسعه ای گردشگری استان را دنبال کنیم، افزود: متاسفانه در این مسیرها هیچ مجموعه حمل و نقل بین راهی ویژه گردشگران تفریحی و خارجی وجود ندارد که در این زمینه آماده معرفی سرمایه گذار و خواستار همراهی دولت در زمینه معرفی موقعیت های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل هستیم.
وی اظهار کرد: ایجاد لجستیک پارک در جنوب استان در لیست سرمایه گذاری های کشور قرار بگیرد زیرا تولید 4 میلیون و 500 هزار تن ظرفیت بار جنوب در فصول پیک برداشت مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل و صادرات زمینی محصولات در مرزهای کشور از شرق تا غرب ناهماهنگی اسف باری بین دستگاههای متولی وجود دارد که در این زمینه 100 کامیون با پلاک افغانستان مجوز ورود به ایران را برای انتقال بار دریافت کرده اند که امیدواریم به این کامیون ها اجازه فعالیت بدهند تا به سیستم حمل و نقل ما کمک شود.
ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی در کرمان ضروری است
نایب رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه در کرمان علیرغم ظرفیت های صادراتی بسیار، شرکت های حمل و نقل بین المللی وجود ندارد، گفت: عارضه یابی این موضوع نشان می دهد که به دلیل قیمت بالای کامیون ها امکان تشکیل این شرکت ها وجود ندارد. حمید عزت آبادی پور، اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که با محوریت مناطق ویژه و مناطق آزاد، اجازه تشکیل شرکت های حمل و نقل بین المللی داده و واردات کامیون از خارج از کشور با یک پلن خاص و فقط برای مصارف بین المللی انجام شود.
بنادر خشک کشور برای انبار کالاهای وارداتی به کار گرفته شوند
وی در ادامه ضمن تسلیت حادثه اسکله شهید رجایی، اظهار کرد: این رویداد به تصمیمات اشتباه بر می گردد، عدم برنامه ریزی و اشتباهات محاسباتی که سال ها این موارد را به وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه تذکر داده ایم. نایب رئیس اتاق کرمان ادامه داد: وجود 140 هزار کانتینر بار در اسکله شهید رجایی هر عقل سلیمی را به این فکر فرو می برد که این مافیای انبارداری، چگونه در هم ریخته می شود؟ در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که کالاهای وارداتی کشور در بنادر ورودی یا مرزها مستقر شوند و در واقع از انباشت این بارها فقط انبارداری اخذ می شود، برای سازمان بنادر و انباردارهایی که شبکه مافیایی شکل داده اند.
عزت آبادی پور، با بیان اینکه سال ها به سازمان بنادر تذکر می دهیم که از ظرفیت داخل سرزمین مانند بنادر خشک سیرجان، یزد و آپرین برای انبارداری استفاده کند، افزود: این امر کاهش هزینه های تولید و مصرف را به دنبال خواهد داشت. وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور برنامه جامع لجستیک وجود ندارد، خاطرنشان کرد: علیرغم ظرفیت بالای حمل و نقل در کشور و همچنین هزینه های حمل و نقل در مسیر تولید و مصرف کالا، بخش حمل و نقل با شهرسازی ترکیب شده و لازم است وزارت راه از شهرسازی تفکیک شود زیرا حمل و نقل موضوع مهمی است.
برای وضعیت جاده های کرمان چاره اندیشی شود
نایب رئیس اتاق کرمان به موضوع اخذ عوارض جاده ای نیز اشاره کرد و گفت: این عوارض باید صرف ترمیم جاده می شد و قرار بود گزارش دریافتی این عوارض و مصارف آن ارائه شود اما هر چه بررسی می کنیم وضعیت جاده ها آسیب پذیرتر و بدتر شده و وضعیت راه های مواصلاتی استان فاجعه است. آیا قرار است وضعیت جاده ها همین گونه بماند؟
وی با اشاره به اینکه در برخی از کالاها عوارض به 15 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: درخواست داریم سازمان راهداری گزارش وصول عوارض و مصرف آن را به ذینفعان (صاحبان کالا، رانندگان و کامیون داران) اعلام کند. عزت آبادی پور، موضوع جاده نامناسب کرمان سیرجان را مورد توجه قرار داد و گفت: سال آینده 5 میلیون تن کارخانه آهن اسفنجی راه اندازی می شود و اینگونه 12 میلیون تن کالا به بار ترافیکی جاده کرمان بردسیر اضافه می شود در حالی که جاده مناسبی نیست و به اندازه کافی تعریض نشده است لذا درخواست داریم برای پیشگیری از فاجعه در این مورد چاره اندیشی شود.
نایب رئیس اتاق کرمان در ادامه به تاریخچه حمل و نقل جاده ای پرداخت و گفت: در گذشته وجود سیستم گاراژداری سبب ارتباط وفاداری بین کامیون داران و شرکت های حمل و نقل شده بود اما سازمان راهداری با ایجاد 5 هزار شرکت حمل و نقل این نظم را از بین برده است؛ بنابراین انتظار داریم سازمان راهداری برای ایجاد ارتباطات بین رانندگان، کامیون داران و بهینه تر شدن مسیر بهره وری آنها برنامه ریزی کند. وی در پایان به موضوع فرسودگی ناوگان نیز توجه کرد و افزود: روش های نوسازی ناوگان که در کشور مرسوم است تاکنون پاسخگوی نیازهای کشور نبوده و برای این مباحث باید چاره جویی کرد. ما نیز در اتاق کرمان آمادگی داریم برای چاره جویی این موضوع همکاری کنیم.