
از دل خاک این استان، معادن عظیم مس و آهن استخراج میشود که سهم بسزایی در توسعه صنعتی و اقتصادی کرمان و حتی کشور دارند.
بخش کشاورزی این استان نیز با وجود محدودیتها و چالشهای اقلیمی، محصولاتی چون پسته و خرما و مرکباتی مرغوب را به بازارهای جهانی عرضه میکند.
معادن و کشاورزی اما تنها ظرفیتهای استان کرمان نیستند. این استان همچنین، ستون فقرات تاریخ و تمدن باشکوه ایران زمین است و بهواسطه این تاریخ طولانی که دارد، آثار و جاذبههای تاریخی و باستانی فراوانی در خود دارد که هریک میتواند مقصدی جدی در چرخه صنعت گردشگری جهانی باشد.
در کنار این میراث گرانبها که در سرتاسر کرمان پراکنده است، طبیعت بکر و منحصربهفرد استان، به ویژه بیابان لوت که از طرف یونسکو ثبت جهانی شده نیز ظرفیت عظیمی برای توسعه در اختیار این منطقه و حتی ایران قرار داده است.
علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی کرمان به عنوان چهارراه ارتباطی در جنوب شرق کشور هم، فرصتهای ترانزیتی قابلتوجهی را فراهم آورده است.
با وجود این ظرفیتها، اگرچه استان کرمان توسعه را تجربه کرده اما این توسعه، نه همهجانبه و متوازن بوده و نه متناسب با ظرفیتهایی است که وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان و مقامات در ادوار مختلف به این توسعه ناتمام کرمان توجه داشته و درباره آن سخن گفته و یا برنامههایی هم برای آن دنبال کردهاند.
اغراق نیست اگر بگوییم یکی از گویاترین تعابیر را در این زمینه معاون عمرانی استاندار کرمان بهکار برده است. چندی پیش، علیاصغر ذاکرهرندی در گفتوگویی که با روابط عمومی استانداری داشته، گفته است: کرمان استانی است که در زمینه میراث کهن یک صندوقچه زر دارد. این صندوقچه زر هنوز در کرمان باز نشده است و باید باز شود.
وی با تاکید بر اینکه کرمان دیاری کهن و ریشهدار است و حرف برای گفتن دارد، بهعنوان نمونه به بیابان لوت و شهداد اشاره کرده و گفته است: شهداد دارد از سکنه خالی میشود و این از عدم برنامهریزی ما بوده است.
معاون عمرانی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه ظرفیتهای فراوانی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی وجود دارد، ضمن اینکه امکان سفرهای ریلی و هوایی و جادهای هم هست، اعلام کرده است: میخواهیم این صندوقچه زر را با اجازه استاندار و دیگران باز و روی آن سرمایهگذاری کنیم.
صندوقچه زر در قلب لوت
این سخنان ذاکریهرندی را مردم شهداد در حاشیه بیابان لوت شنیدند. مردمانی که میراثدار و پاسبان یکی از درخشانترین تمدنهای جهان هستند.
جمعی از شهدادیها اعم از فعالان فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، با استناد به تشبیه معاون استاندار، از او خواستهاند تا به این منطقه سفر کند، مشکلات آنها را ببیند و برای رفع آن تصمیم بگیرد.
شهداد، افزون بر بیابان سحرانگیز و تاریخ کهناش، کشاورزی پربار و مردمانی سختکوش دارد. باغهای مرکبات و نخلستانهای این منطقه اما امروز رونق دورانهای گذشته را ندارد و بیکاری و ضعف در امکانات، بسیاری از شهدادیها را به ترک زادگاه مجبور کرده است هرچند که در پی ثبتجهانی لوت و رونق گردشگری، از سرعت این مهاجرت کاسته شده و برخی نیز برگشتهاند.
نگرانی از کمبود آب
در متن نامه صمیمانهای که اهالی شهداد خطاب به معاون عمرانی استاندار کرمان نوشتهاند، آمده است: «سلام، سلامی گرم از مردم شهداد، سرزمینی که در میانه بهار هم تشنه است. اردیبهشت است و نگرانیم همدستی گرما و بیآبی زندگیمان را جهنم کند. برگهای رنگ پریده مرکبات، باریکه آب رودخانه و قناتها و آه جانسوز کشاورزان از تابستانی سخت و خشکیدگی بالای باغها حکایت دارد.»
در بخش دیگری از این نامه با اشاره به تشبیه صندوقچه زر که ذاکریهرندی بهکار برده، نوشته شده است: «شنیدیم که شهداد را صندوقچه زر نامیدید و مثل خودمان دغدغه شهداد را دارید. غصه فعال نشدن ظرفیتهای آن را میخورید و خدا را شکر کردیم که چقدر شناخت شما از شهداد جامع و کامل است. پس، امیدوار شدیم و رفتیم کنار ضریح «امامزاده زید» شهداد همانجا که گنبدش از لوت پیداست و از لابهلای شاخههای نخلها دیدنیتر میشود، همانجا که هر صبح و عصر نقاره میزنند زیر آسمان پرستارهاش برایتان دعا کردیم و دعا کردیم میزبان شما در شهداد باشیم.»





