سه شنبه5 تير 1403     Tuesday, June 25, 2024
1403/03/27
کدخبر :112267
0
چاپ :

بیانیه دبیرخانه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در پایان سوگواره یازدهم

دبیرخانه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در پایان سوگواره یازدهم طی بیانیه‌ای از دست‌اندرکاران تقدیر کرد و خواستار تکمیل زیرساخت‌هابرای دوره بعد سوگواره شد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم رب الحسین(علیه السلام)

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

این چه شمعیست که جانها همه پروانه اوست

«حادثه عظیم کربلا اگر چه حسین و حسینیان را در سال ۶۱ هجری قمری به قتلگاه برد اما هرگز نتوانست راه و منش آنها را به مسلخ بکشد چرا که پیروزی حق وعده خداوند در قرآن کریم است و یزید و یزیدیان نیز همواره در باتلاق فرو رفته خود دست و پا می‌زنند تا به درک واصل شوند.

هنر آیینی تعزیه به عنوان یک هنر اصیل ایرانی اسلامی بسیار تأثیرگذار و یکی از شیوه‌های عزاداری بر مصائب اهل‌بیت عصمت و طهارت به‌ویژه حسین بن علی (علیه السلام) از ابتدای پیدایش خود با وجود ذاکران تعزیه‌خوان در سراسر کشور سعی کرده تا چهره ظلم را برملا و به دفاع از مظلوم بپردازد و در یک کلام شمر و حسین زمانه را به جامعه بشناساند.

خدا را شاکریم که بار دیگر این توفیق را پیدا کردیم تا بساط تعزیه برپا کرده و برگزاری یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار روزی‌مان شد تا از این طریق هم عرض ارادتی به حضرت ارباب، اباعبدالله الحسین (علیه السلام) داشته باشیم و هم خدمتی هر چند کوچک به دوستداران حسینی. امیدواریم نام ما را جزء خدمتگزاران به نوکران و ارادتمندان به امام حسین(علیه السلام) ثبت و ضبط کنند.

یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با تمام فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی که بر ما تحمیل کردند، در ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ به نقطه پایان رسید و جا دارد بدینوسیله از تمام دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد بزرگ فرهنگی، مذهبی و آیینی تشکر کنیم و این امید را به آنها بدهیم که در روایتی خداوند به حضرت موسی بن عمران می‌فرماید: هر کس که یک درهم برای حسین و برپا داشتن بیرق عزای او خرج کند تا ۷۰ برابر آن را جبران نکنم مرگ او را فرا نمی‌رسانم.

همه ذاکران تعزیه‌خوان از سراسر کشور که در دوره یازدهم سوگواره شبیه‌خوانی کردند، همه کسانی که در این ۱۱ شب به عشق امام حسین (علیه السلام) از شهر و روستاهای مختلف میهن اسلامی بر ما وارد شده و باعث رونق و شکوه تعزیه شدند، آنها که اسب آوردند از یزد، سیرجان، بم، چترود، هوتک و کاظم آباد، خدمتگزاران در آشپزخانه که دلشان برای تماشای تعزیه‌ها پر می‌زد اما در امر طبخ غذا برای عزاداران مشغول بودند، همسایگان محترم که اگر شلوغی و ازدحام جمعیت برایشان مزاحمت آفرین بود به نام حسین و برای حسین (علیه السلام) تحمل کردند، همه نهادهای دولتی و غیردولتی و گروه‌های مختلف مردمی که حمایت و پشتیبانی داشتند و نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی که مسئولیت سنگینی در تامین امنیت مراسم بر عهده داشتند، صمیمانه تشکر می‌کنیم. اجرتان با سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام).

برگزار کنندگان یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار تمام سعی و تلاش خود را گذاشتند تا با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های قبل، این دوره از سوگواره با کیفیت هر چه بیشتر و با حضور اساتید تعزیه ایران برگزار شود، قطعا در مدت برگزاری سوگواره نواقصی هم وجود داشت.

مشارکت در آزادی پنج زندانی جرائم غیرعمد زندان‌های استان کرمان و اهدای بیش از ۱۳ هزار سی سی خون به همت شرکت کنندگان در این دوره از سوگواره توفیق بزرگی بود که جدا از برپایی مجلس عزای امام حسین (علیه السلام) خداوند بر سر راهمان قرار داد و به صورت ویژه از همه بانیان خیر و ادارات انتقال خون و هلال‌احمر، دستگاه قضایی و ستاد دیه استان کرمان تشکر می‌کنیم.

دبیرخانه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار بعد از برگزاری شکوهمند ۱۱ دوره این آیین سنتی مذهبی از مسئولان استانی و ملی درخواست دارد با توجه به حضور گسترده و استقبال بسیار خوب مردم از اقصی نقاط کشور و افزایش جمعیت هر ساله نسبت به سال‌های گذشته، به تکمیل زیرساخت‌های روستا از جمله محل برگزاری سوگواره در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (علیه السلام) ده‌زیار و توسعه فضا همت گمارند تا روند حضور و اقامت مردم عزیزمان که از راه دور تشریف می‌آوردند، تسهیل شود و می‌طلبد جلساتی در طول سال برگزار و رفع موانع و مشکلات پیش رو بررسی و پیگیری شود.

ثبت سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به‌عنوان میراث ناملموس در ردیف آثار ثبت ملی کشور که به شکلی خاص و در ایامی خاص برگزار می‌شود، مطالبه دبیرخانه و مردم اباالفضلی روستای ده‌زیار است که از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درخواست پیگیری مجدانه داریم.

در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه ۱۳ شهید والامقام روستای ده‌زیار، شهیدانی که تمثال مبارکشان در شب‌های تعزیه زینت بخش عمود میدان تعزیه شد، سردار پرافتخار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خدا را شاکریم که در قالب هنر آیینی شبیه‌خوانی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ارزش‌های اسلامی، بصیرت افزایی و جهاد تبیین مورد تاکید امام خامنه‌ای(مدظله العالی) اثرگذار هستیم و از خداوند متعال خواستاریم در این مسیر همچون گذشته یاری‌مان کند».

دبیرخانه سوگواره ملی تعزیه ده زیار

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.