
بعد از دهه شصت میلادی و با شروع جنبش هنر مفهومی(Conceptual art)، عکاسی از الگوی ذهنی مسلط زیبایی شناسانه خاص خود فاصله گرفت و وارد یک وضعیت بینابینی گردید.
به گزارش دل عالم، نشست تخصصی عکاسی با عنوان : "مفاهیم بنیادی عکاسی هنری معاصر : تاملاتی در کتاب عکاسی و نظریه" جمعه ۹ آذر ماه در سالن اجتماعات حوزه هنری کرمان با حضور دکتر مهدی مقیمنژاد از اساتید برجسته ایران با همراهی تعداد زیادی از علاقمندان به هنر عکاسی کرمان برگزار گردید.
دکتر مهدی مقیمنژاد در جمع هنرمندان و عکاسان به توضیح و تشریح کتاب عکاسی معاصر و نظریه نوشته سالیمیلر که در این اواخر ترجمه کردهاند پرداخته و چنین گفتند :
بعد از دهه شصت میلادی و با شروع جنبش هنر مفهومی(Conceptual art)، عکاسی از الگوی ذهنی مسلط زیبایی شناسانه خاص خود فاصله گرفت و وارد یک وضعیت بینابینی گردید. با توجه به رمزگانهای درون رسانهای و برون رسانهای موثر در تولید و تفسیر عکس و با توجه به گذار وضعیتهای بینابینی، میتوان راجع به این وضعیت به سه شکل صحبت کرد : رویکرد بینامتنی، رویکرد بینارسانهای و رویکرد بینارشتهای...
دکتر مقیمنژاد بعد از توضیح این سه رویکرد چنین ادامه دانند که سالیمیلر در کتاب خود عکاسیمعاصر را از پنچ منظر : عکاسی و هویت(پرترهها)، عکاسی و منظره(مکان)، عکاسی و اجرا(جنسیت و سلفی)، عکاسی و روانکاوی(میل و لذت) و عکاسی و رویداد(تاریخ) مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
وی در ادامه صحبت های خود در خصوص عکاسی و نظریه با ذکر مثال هر کدام از این منظرها را برای حضار توضیح و تشریح کردند و در ادامه چنین گفتند که رمزگان درون آثار عکاسیمعاصر باعث گردیده که لذت بردن از آنها مبتنی بر فهم و شناخت گردیده است نه حظ صرف بصری، مسئله آگاهی است، هرچقدر فهم ما نسبت به اثر بیشتر باشد میزان خرسندی ما از آن هم بیشتر میشود...