جمعه30 شهريور 1403     Friday, September 20, 2024
1402/04/21
کدخبر :89281
15
چاپ :

مخابرات، اداره‌ای رها شده در قلعه‌گنج

قلعه‌گنجی‌ها می‌گویند اداره مخابرات این شهرستان در جنوب استان کرمان سال‌ها رها مانده، با ٢ نیرو که یکی از آنان نیز در شرف بازنشستگی است و امکانات ٢دهه قبل نمی‌تواند بیشتر نیازهای ارتباطی مردم رفع کند.

مرکز مخابرات شهرستان قلعه گنج جزو اولین ساختمان های اداری این شهرستان است که سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید و آن زمان تا اوایل دهه ۸۰ جز یکی از اداره های شلوغ به شمار می رفت اما بعد از گسترش استفاده از تلفن همراه دیگر چندان مراجعه کننده ای ندارد و اینک تنها مغازه داران برای دریافت خط تلفن ثابت و استفاده از ای دی اس ال به آن مراجعه می کنند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، مرکز مخابرات شهرستان قلعه گنج که در مرکز شهر و در میدان علی بن ابیطالب واقع شده است چند سال قبل که شهرداری قلعه گنج طرح مبلمان شهری، زیباسازی و مرمت پیاده روهای شهری را اجرا کرد محل ورود و خروج خودرو را مقابل این اداره با اجرای کامل سنگ فرش مسدود کرد و الان ورود خودرو به داخل محوطه مخابرات یا تخلیه بار و لوازم اداری ممکن نیست و در بزرگ و ماشین رو اداره برای همیشه بسته ماند؛ گویی شهرداری هم این اداره را نادیده گرفته بود.

درون محوطه هیچ اثری از فضای سبز و کشت درخت مشاهده نمی شود، کاملا خشک و مملو از زباله مانده که به وسیله باد به درون محوطه آورده شده است.
عباس احمدی مسئول مرکز مخابرات قلعه گنج است و به گفته خودش از سال ۱۳۶۹ از کهنوج به قلعه گنج به عنوان کارشناس این مرکز مخابرات مهاجرت کرد و ۳۳ سال است در این مرکز کار می کند.

به جز او یک نفر دیگر در این مرکز کار می کند و می گویند کمبود نیرو و گستردگی شهر و خدمات دهی کلافه‌شان کرده است.

بازدید از ساختمان مخابرات قلعه گنج صحنه های نامناسبی را رقم زده که در شان نام یک اداره و شهرستان نیست؛ اما واقعیت دارد.

اداره‌ای با ٢ نیرو که گاهی تعطیل می‌شود

احمدی به خبرنگار ایرنا گفت: گاهی که ٢ نفر برای انجام بازدید یا تعمیرات خطوط تلفن شهروندان می رویم ناچار هستیم در اداره را ببندیم و به ماموریت برویم چون ٢ نفر نیرو جوابگو نیست.
وی افزود: ساختمان مرکز مخابرات قلعه گنج با زیربنای ۲۰۰ مترمربع سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید و از آن سال تاکنون فقط در سال ۱۳۸۴ دیوارهای داخلی آن رنگ آمیزی شد.
سقف نمناک و لامپ آویزان
اما الان دیگر دیوارهای داخلی پر از خط و خش شده است و نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند، قسمتی از سقف مرکز مخابرات هم بر اثر بارش باران نم کشیده و گچ آن خراب شده است.

لامپ سقف چندین سال است کاملا خراب شده و نیاز به تعمیر دارد؛ یک سیم جداگانه و لامپ آویز را خودشان برای روشنایی جدا از سیستم روشنایی سقف وصل کرده بودند.
کولر گازی مرکز مخابرات اصلا جوابگوی این سالن نبود و اگر ارباب رجوع برای چند دقیقه به مخابرات مراجعه کند و آنجا بایستد، حسابی خیس عرق می شود چون کولر پنجره‌ای قدیمی پرمصرف دیگر کهنه و مستهلک شده است.
روی میز چند مانیتور بسیار قدیمی چیده شده که کارایی ندارند.
عباس احمدی می گوید سال پایانی خدمتش را می گذراند و بعد از بازنشستگی او، مرکز مخابرات قلعه گنج فقط یک نیرو خواهد داشت و مشخص نیست چگونه بتواند همین خدمات ناچیز را هم ارائه کند.

توسعه شبکه از ۹۶ متوقف شده است
وی اضافه کرد: در حوزه زیرساخت و توسعه شبکه به واقع مشکل داریم؛ از سال ۱۳۹۶ برای توسعه شبکه طراحی جدید انجام شده است و نقشه ها تحویل شده اند اما هیچگونه اعتبار و هزینه ای تاکنون اختصاص نیافته و خبری از توسعه زیرساختی در مرکز شهر قلعه گنج نیست؛ حتی فکر کنم در کشور هم برای توسعه جدید اعتبار جدید نداشته باشیم و انجام نشده است.
وی ادامه داد: در محله چیل آباد مرکز شهر، بخش زیادی از کابل های مخابرات ما به سرقت رفته است و تاکنون مقادیری از کابل مخابرات در قلعه گنج به سرقت رفته؛ برخی سارقان شناسایی و شاید هم جریمه شده باشند یا به زندان افتاده اند اما کابل موردنیاز مشترکان ما دیگر تامین نشد.
نداشتن هزینه حفاری شهرداری و ادامه قطعی خطوط

این کارمند مرکز مخابرات قلعه گنج افزود: در برخی نقاط شهری کابل مخابرات زیرزمینی انجام شده و شهرداری روی این خطوط معبر احداث کرده یا پیاده رو انجام داده است؛ برای اینکه مشکل قطعی خطوط تلفن برخی ادارات و مشترکان را اصلاح و تعمیر کنیم باید مجوز حفاری از شهرداری قلعه گنج بگیریم که هروقت مراجعه می کنیم می گویند هزینه ای بابت مجوز حفاری اداره مخابرات باید پرداخت شود و ما هم چنین هزینه ای نداریم پرداخت کنیم، این مساله و مشکل شهروندان و مشترکان همینطور باقی می ماند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال همین چند وقت قبل برای ترمیم خط تلفن ثابت در مرکز شهر مقابل شرکت تعاونی کابل بزرگ قطع شده بود و شهرداری مجوز حفاری نمی دهد و می گوید باید مخابرات هزینه به شهرداری پرداخت کند.

احمدی در عین حال گفت: هزینه اشتراک برای شهروندان و مغازه دارنی که برای دریافت خط تلفن ثابت مراجعه می کنند، متفاوت است.
وی افزود: البته برای آن دسته از شهروندان و مغازه دارانی می توانیم خدمات تلفن ثابت ارائه دهیم که امکانات و خط تلفن از قبل وجود داشته باشد و نیاز به احداث خط و تیر و کابل جدید نباشد.
 به نظر می رسد مخابرات قلعه گنج به حال خود رها شده است و باید دید این مرکز از نظر مسئولان این شرکت در استان چه تفاوتی با دیگر شهرستان های استان دارد که به آن رسیدگی نمی‌شود و چرا بسیاری از مردم این شهرستان باید از خدمات تلفن ثابت یا اینترنت ای دی اس ال محروم باشند.
اینترنت و تلفن از ابتدایی ترین نیازها برای راه اندازی یک کسب و کار است و با شرایطی که در این مرکز وجود دارد شاهد موانع بزرگی در مقابل رونق اقتصادی هستیم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.