
علی عبداللهی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: «۸۰ درصد بارنامههای استان مربوط به معادن است و همین موضوع باعث تخریب شدید جادهها شده است. در حالی که تنها با ۵۰۰ نیرو باید ۲۳ هزار کیلومتر جاده را نگهداری کنیم و این یعنی هر نفر باید هفت برابر میانگین کشور کار کند.»
به گزارش دل عالم به نقل از کرماننو، علی عبداللهی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان، در نشست با رؤسای پلیسراه و ادارات راهداری استان، با بیان اینکه “ما به لحاظ منابع انسانی جز ضعیفترین استانها هستیم”، از وضعیت بحرانی جادههای استان و نقش معادن در تخریب آنها بهشدت انتقاد کرد و افزود: “۸۰ درصد بارنامهها مربوط به معادن است و این بارها بهشدت جادهها را خراب میکند. این در حالی است که ما با ۵۰۰ نفر نیرو باید ۲۳ هزار کیلومتر جاده را نگهداری کنیم، به عبارتی هر کدام از ما باید ۷ برابر میانگین کشوری تلاش کنیم.
عبداللهی در نشست هماندیشی با رؤسای پلیسراه و ادارات راهداری استان، تأکید کرد که نیروی انسانی محدود باعث شده تا هر پرسنل راهداری در استان کرمان مجبور باشد ۷ برابر میانگین کشوری تلاش کند تا وضعیت نگهداری راهها را به حداقل استانداردها برساند. او همچنین اشاره کرد که استان کرمان از نظر نیروی انسانی، هم در بخش راهداری و هم در نیروی پلیسراه، یکی از فقیرترین استانها در کشور است.
یکی دیگر از دلایل افزایش تلفات جادهای در استان کرمان، بارگذاری بیش از حد معادن است. عبداللهی توضیح داد که معادن در حال حاضر ۸۰ درصد بارنامهها را به خود اختصاص دادهاند و ۷۰ درصد از این بارها مربوط به معادن فلزی است. او افزود: «بار اضافهای که معادن بر دوش جادهها میگذارند، بهشدت به تخریب زیرساختها و افزایش حوادث جادهای دامن میزند. جادههای استان به دلیل این بارگذاریهای سنگین و غیرمنصفانه، بهشدت آسیبدیدهاند.»
مدیرکل راهداری کرمان در ادامه خواستار همکاری بیشتر معادن با بخش راهداری شد و گفت: «اگر معادن به کمک نیایند و در بارگذاریها تجدیدنظر نکنند، وضعیت جادهها و ایمنی آنها بهبود نخواهد یافت.»
عبداللهی همچنین در پایان سخنان خود اشاره کرد که همکاران راهداری استان در تلاشاند تا شرایط را بهبود بخشند، اما این کار بدون همکاری سایر بخشها از جمله معادن و تأمین نیروی انسانی کافی، بهسختی امکانپذیر است.