چهارشنبه22 اسفند 1403     Wednesday, March 12, 2025
1400/09/13
کدخبر :59938
15
چاپ :

۵ سال بلاتکلیفی پروژه‌ای ملی در بم و تبدیل آن به نماد کاهگل

پروژه تقاطع غیرهمسطح پل ولایت شهر بم از جمله طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بزرگراه کرمان- بم- زاهدان برای رفع نقاط حادثه خیز در نظر گرفته شده اما سرنوشت آن در پنج سال اخیر بلاتکلیف مانده است.

این پروژه در محل میدان ورودی ابتدای شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان از سمت خواجه‌عسکر، سال ۹۵ در شورای شهر دور چهارم با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان به صورت روگذر مصوب شد.
کلنگ این پروژه فروردین ۹۶ با حضور رزم حسینی استاندار وقت به زمین زده شد و طبق وعده ها باید طی ۱۸ ماه به بهره برداری می رسید.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، اما بعد از گذشت سه سال از کلنگ زنی این پروژه و کش و قوس‌های فراوان، درحالی که مردم بم چشم انتظار تکمیل و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر تقاطع غیرهمسطح روگذر پل ولایت بودند، معاون امور عمرانی استانداری کرمان در خرداد ۹۹ در جلسه ای در فرمانداری بم گفت: بررسی های کارشناسانه اداره راه و شهرسازی حاکیست پروژه پل ولایت بم به دلیل داشتن هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان معقول نیست و انجام نمی شود و سرانجام این پروژه متوقف شد.

وضع موجود این پروژه اینک درحالی با تبدیل سازه‌های آن به نمادهای کاه‌گلی همراه بوده و همچنان سرنوشت این نقطه مهم شهری، برای شهروندان باغ‌شهر جهانی بم مبهم است که باوجود گذشت اینهمه سال متولیانی که مسئول بخشی از هرکدام از پروژه ها بوده اند، دیگری را مقصر می دانند و توپ را در زمین دیگری می اندازند.

فرماندار چه می گوید؟

فرماندار بم درباره این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: سال ۹۵ قرارداد پروژه با برآورد اعتباری ۱۸ میلیارد تومانی که پنج میلیارد تومان آن هزینه شده منعقد شد.

هادی شهسوارپور اظهارداشت:این پروژه جزو پنج پروژه مطالعاتی اداره کل راه و شهرسازی کرمان در بزرگراه ماهان- بم- زاهدان در طرح ملی رفع نقاط حادثه خیز شناسایی شده بود که پل زیرگذر ابارق هم یکی از همین پروژه هاست و متاسفانه هنوز تکمیل نشده و فقط دهنه های پل گذاشته شده است.

به گفته وی جاده دو راهی خواجه عسکر دومین نقطه حادثه خیز خطرناک است که باید هر چه زودتر از طرف اداره کل راه و شهرسازی تعیین تکلیف شود زیرا تردد ماشین آلات سنگین در این مسیر زیاد و تاکنون روی این نقطه هم هیچ عملیاتی صورت نگرفته است.

فرماندار بم پروژه پل ولایت (ورودی شهر بم) را سومین نقطه حادثه خیز این منطقه دانست و افزود: باوجود اینکه بحث ساماندهی نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است اما متاسفانه ردیف اعتباری این پروژه بسته شده و باید این موضوع در سطح ملی پیگیری شود.

تکمیل پروژه از توان کمیته برنامه ریزی خارج است

شهسوارپور ادامه داد: اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز کفایت نمی کند و اگر یکی از این پروژه ها بخواهد اجرا شود باید تمامی اعتبارات شهرستان را برای همین یک پروژه اختصاص دهیم که این امر امکان پذیر نیست.

تفاهم نامه شهرداری و شهرسازی

فرماندار بم توضیح داد: قراردادی بین اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بم منعقد شده بود که به صورت مشترک ۵۰ درصد پروژه غیرهمسطح پل ولایت تکمیل شود.

وی می‌گوید سپس تفاهم نامه دیگری شکل گرفت که راه و شهرسازی پل میدان مهدویت را شروع کند و پل میدان ولایت(پروژه غیرهمسطح) را شهرداری بسازد؛ باوجود اینکه پل ولایت در محدوده فعالیت های شهرداری هم وجود ندارد اما این تفاهم نامه منعقد شده است.

شهسوارپور افزود: در زمان انعقاد این تفاهم نامه بحث های درآمدی برای شهرداری مهیا بود و اعتباراتی را شهرداری از محل عوارض بر ارزش افزوده از طریق منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید دریافت می کرده اما کلنگ زنی این پروژه همزمان با پایان سال قانونی برنامه پنجم توسعه و شروع برنامه ششم بوده است.

وی بیان کرد: اعتباراتی که به شهرداری بم واریز می شد و درآمدهای قبلی که مختص شهرستان بم بود دیگر به شهرداری بم تعلق نمی گرفت و شهرداری هم توان مالی برای ادامه فعالیت روی این پروژه را نداشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از یک طرف شهرداری دیگر توان مالی برای تکمیل این پروژه را ندارد زیرا هزینه ها به دلیل وجود تحریم ها با برآوردی که صورت گرفت بسیار بالا رفته؛ همچنین وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل نکرده و این معضل به وجود آمده است.

راه نجات پروژه چیست؟

فرماندار بم می گوید تنها راه نجات این پروژه پایدار شدن ردیف اعتباری آن است زیرا این پروژه جزو نقاط حادثه خیز دیده شده است.

به گفته وی این موضوع از طرف استاندار وقت و نماینده مردم منطقه شرق استان در مجلس در سطح ملی در حال پیگیری است.

شهرداری: پل ولایت در محدوده شهر نیست

در ادامه سرپرست شهرداری بم نیز ضمن تشریح آنچه بین این نهاد با راه و شهرسازی درباره این دو پروژه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۹۵ که پروژه جزو پنج پل مسیر جاده ترانزیتی در قالب طرح های ملی استان کرمان در فاصله کرمان تا زاهدان تعریف شده بود ۲ پل به نوعی در محدوده شهری بم قرارداشت زیرا در طرح تفصیلی فعلی بم این جاده جزو حریم شهر تعریف شده و جزو محدوده شهر نیست.

محمد بنی اسدی اظهارداشت: باوجود این موضوع (قرارداشتن پل در حریم شهر) توافق شد با مشارکت ۵۰ درصدی بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی این دو پل ساخته شوند؛ سپس بعد از توافق اولیه به صورت ضمنی و شفاهی توافقی دیگر صورت گرفت مبنی بر اینکه چون ۲ پل (پل میدان ولایت و پل میدان مهدویت )وجود دارد به جای مشارکت ۵۰ درصدی یکی از پل ها را شهرداری و دیگری را وزارت راه و شهرسازی بسازد.

وی ادامه داد: براساس توافق، پل میدان ولایت به صورت روگذر برعهده شهرداری و پل میدان مهدویت نیز به صورت زیرگذر برعهده راه و شهرسازی قرار گرفت.

بنی اسدی تاکید کرد: شهرداری هم با عقد قراردادی با شرکت جهاد نصر شروع به انجام پروژه کرد و تغییراتی از لحاظ فنی به واسطه برخی تحریم‌ها و مسایل و مشکلات توسط مشاور روی شکل پل با حفظ نمای ظاهری آن در نظر گرفته شد.

۱۲ میلیارد برآورد برای سال ۹۹

وی افزود: عملیات اجرایی پل در سال ۹۷ به دلیل کمبود اعتبار در شهرداری متوقف شد و مجدد اوایل سال ۹۹ طبق برآورد صورت گرفته تقریبا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه نیاز داشت.

بنی اسدی می گوید طی مذاکره با پیمانکار درباره نحوه پرداخت شهرداری توافقاتی صورت گرفت بدین شکل که پیمانکار ماهانه بالای یک میلیارد تومان کار انجام دهد و شهرداری ۵۰ درصد صورت‌وضعیت را پرداخت کند و مابقی جزو مطالبات باقی بماند که پروژه ظرف یکسال تکمیل شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.