دوشنبه1 تير 1405     Monday, June 22, 2026
1405/03/11
کدخبر :184770
2
چاپ :

گرمای خرداد در کرمان؛ نامتعارف یا تداوم یک الگوی آشنا

کرمان این روزها زیر آفتابی داغ‌تر از همیشه نفس می‌کشد؛ گرمایی که هرچند از نگاه هواشناسی تفاوت چشمگیری با الگوی معمول خردادماه ندارد، اما تداوم آن و افزایش نسبی دما، پای هشدارهای رسمی را به میان کشیده است. از همین‌رو، تعبیر «گرمای نامتعارف» در روزهای اخیر به یکی از پرکاربردترین اصطلاحات جوی استان تبدیل شده؛ مفهومی که برای روشن شدن ابعاد واقعی آن، پای صحبت رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی کرمان نشستیم.

به گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل از ایرنا، خردادماه در کرمان، همواره با خود نویدبخش تابستانی داغ است، اما امسال، این گرمای فصلی رنگ‌وبوی متفاوتی به خود گرفته است.در حالی که شهروندان کرمانی روزهای ابتدایی این ماه را با تابشی خیره‌کننده‌تر از همیشه آغاز کردند، اداره‌کل مدیریت بحران استانداری کرمان در نهم خردادماه، با صدور یک «هشدار سطح زرد»، وضعیت را متفاوت ارزیابی کرد.این هشدار که از تداوم هوای گرم و افزایش محسوس دما در سراسر استان از روز یکشنبه ۱۰ خرداد تا پایان هفته خبر می‌داد، عبارت «روزهای گرم نامتعارف» را به تیتر اخبار استان تبدیل کرد.همین تکرار واژگانی که برای بسیاری از شهروندان ابهام‌برانگیز بود، ما را بر آن داشت تا برای رمزگشایی از این پدیده جوی و درک ماهیت «گرمای نامتعارف»، پای صحبت‌های کارشناسی بنشینیم که نبض تغییرات اقلیمی استان را در دست دارد.
 

گرمای نامتعارف؛ پدیده‌ای فراتر از دماسنج‌ها

در نگاه نخست، شاید افزایش یک یا ۲ درجه‌ای دما در مقیاس‌های عامیانه، تغییر چندانی به نظر نرسد، اما از منظر هواشناسی، همین نوسان اندک می‌تواند تعادل مصرف انرژی یک استان را برهم بزند.فکت‌های علمی نشان می‌دهند که وقتی توده‌های هوای گرم بر یک منطقه مستقر می‌شوند، «کم‌فشار حرارتی» تقویت شده و با محبوس کردن گرما در لایه‌های زیرین جو، ماندگاری دما را افزایش می‌دهند.این پدیده که با کاهش رطوبت نسبی و افزایش تابش مستقیم فرابنفش همراه است، نه تنها سلامت عمومی به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر (کودکان و سالمندان) را تهدید می‌کند، بلکه فشار مضاعفی را بر زیرساخت‌های شبکه توزیع برق و منابع آبی وارد می‌کند؛ عاملی که موجب می‌شود هشدارهای هواشناسی از حالت توصیه‌های صرف اقلیمی، به «مدیریت راهبردی حامل‌های انرژی» تغییر ماهیت دهند.
 

  • هشدار سطح زرد هواشناسی؛ تداوم گرما تا پایان هفته در استان کرمان
  • حمیده حبیبی در جواب سوال اینکه چرا برای شرایط هوا در این روزها هشدار صادر شده بیان کرد؟ با توجه به شرایط موجود جهت مدیریت حامل‌های انرژی و پیرو هشدار سازمان مرکزی این هشدار صادر شده است.
  • وی با اشاره به اینکه نیمه جنوبی استان بیشترین تأثیر را از این موج گرما در روزهای پیش رو خواهد دید، تاکید کرد: استقرار و تقویت کم‌فشار حرارتی سبب افزایش دما، ماندگاری هوای گرم
    و تداوم روزهای گرم در این مناطق خواهد شد.

    رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه این موج گرما از نظر شدت و ماندگاری تفاوتی با گرماهای معمول خردادماه در کرمان ندارد، گفت: با توجه به اینکه در فصل گرم هستیم این هشدار بیشتر در جهت مصرف بهینه انرژی و احتیاط در قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید صادر شده است.

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.