جمعه30 شهريور 1403     Friday, September 20, 2024
1403/05/15
کدخبر :116556
0
چاپ :

پاسخ منابع طبیعی استان کرمان به حواشی معدن اسفندقه

شرکت معادن اسفندقه با سابقه حدود ۷۰ سال در بخش بهره‌برداری از منابع کرومیت، منگنز و ... در استان کرمان فعالیت دارد.

این شرکت با دارا بودن پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری درنقاط متعدد، مالکیت حدود ۳۰ محدوده معدنی را در وسعتی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع به طور مستقیم داراست.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، علیرضا ابوالحسنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان درباره مطالب مطرح شده در فضای مجازی طی چند روز اخیر مبنی بر وضعیت معدن اسفندقه و تخریب منابع طبیعی، به ایسنا گفت: براساس ماده ۲۴ قانون معادن یکی از دستگاه‌های ذیربط برای صدور مجوز اکتشاف و بهره‌برداری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که تا قبل از دهه ۸۰ این سازمان جزء دستگاه‌های استعلام شونده نبود.

وی ادامه داد: برای صدور مجوز در سه مرحله اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استعلام می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، معدن اسفندقه قبل از انقلاب در شهرستان ارزوئیه و اسفندقه فعال بوده و دارای پروانه بهره‌برداری است و در طول سال‌های گذشته اداره کل منابع طبیعی صرفا بر روی محدوده‌هایی که به عنوان سینه کار از سوی شرکت برای فعالیت معدنی استعلام می‌شده پاسخگو بوده است. 

وی افزود: تا قبل ازسال جاری شرکت معادن اسفندقه افرادی را به عنوان پیمانکار به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور اخذ مجوز فعالیت معدنی برای بهره‌برداری از یک نقطه خاص معرفی می‌کرده است.

ابوالحسنی درباره تمدید پروانه‌های بهره‌برداری شرکت معادن اسفندقه اظهار کرد: متاسفانه در سال جاری پروانه‌های این شرکت به منظور تمدید از این اداره کل به منظور بررسی و حذف معارضات موجود استعلام نشده و صرفا به استناد بخشنامه افزایش ذخیره مواد معدنی تمدید شده است.

وی بیان کرد: با هدف جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و کنترل و نظارت بیشتر بر فعالیت معدنی و عمرانی در عرصه‌های منابع طبیعی شرکت معادن اسفندقه از سوی اداره کل منابع طبیعی موظف به استعلام نقاط مورد درخواست به نام شرکت اسفندقه است که پس از بررسی نقاط استعلام شده در کمیته‌های تخصصی این اداره کل در صورت عدم وجود معارض، مجوز فعالیت پس از اخذ حقوق دولتی دامداران و خسارات وارده به عرصه صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در توضیح این مسئله که بخش زیادی از منابع طبیعی استان به معادن واگذار شده، گفت: با توجه به وجود ذخایر غنی مواد معدنی گوناگون در این استان، کرمان به عنوان بهشت معادن ایران معرفی شده و به همین علت درخواست‌ها و استعلامات زیادی برای ثبت و انجام فعالیت معدنی از اداره کل منابع طبیعی صورت می‌گیرد و این استعلامات در کمیته فنی اداره کل از تمام جوانب فنی و حقوقی بررسی شده و در صورت عدم وجود معارضات با بخشی از مساحت‌های مورد استعلام در سه مرحله اکتشاف، صدور گواهی کشف و بهره‌برداری با شرایط و ضوابط خاص موافقت می‌شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۷۰ استعلام از این اداره کل صورت گرفته که پس از بررسی فقط با چهار مورد موافقت به عمل آمده است.

به اعتقاد این مقام مسئول، عوارض ناشی از فعالیت‌های معدنیِ غیراصولی و سنتی در استان کرمان از منافع آن برای جامعه بیشتر است.

ابوالحسنی بیان کرد: معدن اسفندقه در محدوده‌های معدنی باغ برج، ده شیخ، سیخوران و آبدشت و مرزینی پروانه بهره‌برداری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان در پاسخ به این سوال که شرکت اسفندقه در نقاط متعددی اقدام به تخریب و استخراج ماده معدنی کرومیت نموده، اظهار کرد: در سال‌های گذشته حدود ۳۹ فقره پرونده تخلف برای پیمانکاران این شرکت که در نقاط مختلف بدون اخذ مجوز اقدام به بهره‌برداری کرده بودند تشکیل و از ادامه فعالیت در نقاط ممنوعه جلوگیری به عمل آمده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پس از بررسی نقاط مورد درخواست این شرکت برای فعالیت معدنی، صرفاً بر روی مساحت ۱۰ هکتار که فاقد پوشش یا در اثر فعالیت سنوات گذشته پوشش آن از بین رفته موافقت به عمل آمده که پس از واریز حقوق دامداران و خسارات برآورد شده مجوز فعالیت صادر شده و در محدوده‌های دارای پوشش به هیچ عنوان مجوز صادر نمی‌شود.

ابوالحسنی تاکید کرد: با توجه به پوشش جنگلی و مرتعی این منطقه، اگر امروز از ما استعلام گرفته می‌شد مطمئناً با صدور مجوز پروانه بهره‌برداری معدن اسفندقه مخالفت می‌کردیم اما متاسفانه پروانه آن در دهه ۴۰ هجری شمسی صادر شده و اکنون ما آن را مدیریت می‌کنیم تا تخریب جدید نداشته باشند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.