دوشنبه1 تير 1405     Monday, June 22, 2026
1405/02/07
کدخبر :175708
3
چاپ :

هشدار رئیس کل دادگستری استان کرمان درباره آسیب‌های حضور غیرمدیریت‌شده اتباع در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در شرایط کنونی که کشور در وضعیت جنگی قرار دارد، لازم است همه دستگاه‌ها به‌ویژه مجموعه قضایی استان با انگیزه و تلاشی مضاعف در مسیر کاهش جرائم و ارتقای احساس امنیت در جامعه گام بردارند.

بهع گزارش پایگاه خبری دل عالم به نقل از روابط عموممی دادگستری استان، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سال ۱۴۰۵ ضمن تقدیر از اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم، افزود: مسائل باید به‌صورت دقیق بررسی شود و از تجربیات قبلی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنیم تا شاهد کاهش وقوع جرایم باشیم.
وی ادامه داد: استفاده از تجربه‌ها و اقدامات انجام‌شده می‌تواند در مسیر پیشگیری از جرائم به دستگاه قضایی کمک کند و هم‌افزایی تجربیات دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از جمله ظرفیت‌های مؤثر برای موفقیت در این زمینه است.
رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: لازم است دستگاه‌ها تجربیات خود را در این معاونت به اشتراک بگذارند تا بتوان در حوزه پیشگیری نتایج بهتری کسب کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن بیان این مطلب که طی سال گذشته تلاش‌های خوبی در این حوزه انجام شده است اما باید این تلاش‌ها مضاعف شود، ادامه داد: در شرایط کنونی که در وضعیت جنگی قرار داریم، باید انگیزه‌ها و کوشش‌ها دوچندان شود؛ همان‌گونه که نیروهای مسلح شبانه‌روزی برای تامین امنیت تلاش می‌کنند و مردم نیز قریب دو ماه است در صحنه‌ها حاضرند، ما نیز به عنوان مسئولان استان باید همراه با مردم، مسئولان ارشد نظام و نیروهای مسلح، تلاش و کار مضاعف انجام دهیم.
وی با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضائیه، اظهارداشت: در شرایط جنگی توقع این است که دستگاه قضایی کشور کار مضاعفی انجام دهد؛ زیرا شرایط خاص جنگی محدودیت‌هایی را بر کشور تحمیل کرده است و باید با وجود این محدودیت‌ها، خروجی کارها افزایش یابد و یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در این زمینه، پیشگیری از وقوع جرم است تا با کاهش جرائمی از جمله سرقت و تصادفات، احساس امنیت و آرامش در جامعه ارتقا یابد.

تشریح اولویت‌های سال ۱۴۰۵ در دادگستری کرمان
رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه به اولویت‌های کاری در سال جاری اشاره کرد و گفت: کنترل حضور و تردد اتباع خارجی همچنان یکی از موضوعات محوری است، زیرا در سال‌های گذشته در اثر سهل‌انگاری در این زمینه، آسیب‌های متعددی در حوزه‌های امنیتی، تروریستی، بازار و معیشت در استان به وجود آمده است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی افزود: نمی‌گوییم اتباع نباشند؛ آنان ظرفیتی برای کشور هستند، اما باید حضورشان به‌صورت مدیریت‌شده و در چارچوب مصالح عمومی سامان یابد تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
وی همچنین ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی را از دیگر محورهای مهم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دانست و تأکید کرد: این موضوع در سال‌های اخیر روند خوبی داشته و باید در سال جاری نیز با جدیت دنبال شود، زیرا برخی از این مراکز در زمینه سرقت، خرید و فروش اموال مسروقه، توزیع مواد مخدر و ... نقش دارند و باید با برنامه‌ریزی دقیق این مشکل برطرف شود.
وی ادامه داد: ادامه فعالیت مراکز درمانی ماده ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر از ضروریات استان کرمان است و این مراکز نقش مهمی در درمان، بازتوانی و ساماندهی معتادان دارند.


لزوم برخورد با سقط جنین غیرقانونی و فعالیت‌های خلاف مقررات
رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب اجتماعی سقط جنین غیرقانونی اظهار داشت: در این زمینه قانون و مقررات مشخصی وجود دارد و باید بر مبنای قانون در این حوزه حرکت کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن اشاره به این مطلب که نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت، عنوان کرد: سقط جنین از منظر شرعی حرام قطعی است و باید با موارد غیرقانونی آن برخورد شود.
وی اظهارداشت: موارد سقط درمانی با پیشرفت علم پزشکی قابل تشخیص است و باید طبق ضوابط قانونی انجام گیرد؛ اما از بروز سایر موارد باید جلوگیری شود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان خواستار انجام کار فرهنگی و اطلاعاتی گسترده در این زمینه و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، فضای مجازی، صدا و سیما و سایر ابزارهای فرهنگی برای آگاه‌سازی جامعه شد.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی هشدار داد: در صورتی که مراکز پزشکی، عطاری‌ها یا دیگر واحدها اقدام به سقط جنین غیرقانونی کنند، دستگاه قضایی برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد. 
وی یادآور شد: در سال گذشته پرونده ای در زمینه سقط جنین در استان کرمان تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است و می طلبد که روند تعیین تکلیف و اجرای احکام آن به صورت ویژه دنبال شود.

فعالیت فعالانه دستگاه‌ها و استمرار پیشگیری از وقوع جرم 
رئیس کل دادگستری استان کرمان با تأکید بر لزوم حضور فعال در کارگروه‌های مرتبط، گفت: دستگاه‌ها باید با هماهنگی، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و قانونی در مسیر پیشگیری از وقوع جرم همکاری کنند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع جرم باید همواره در اولویت باشد و شرایط جنگی یا بحران نباید بهانه‌ای برای غفلت از وظایف شود.
به گفته وی، شرایط خاص کشور ایجاب می‌کند که همه نهادها، به‌ویژه دستگاه قضایی، با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و روحیه جهادی، مسئولیت‌های خود را به‌طور کامل انجام دهند.

برچسب ها : دادگستری

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.