
معاون حفاظت و بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی گفت: مسئله آب یک مسئله فرادستگاهی و ملی است و سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه در آن دخیل هستند. بنابراین مدیریت این حوزه باید به شکل هماهنگ و یکپارچه باشد و وزارت جهاد کشاورزی، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در جهت قانونگذاری و یا اصلاح قوانین کمک کنند تا وزارت نیرو بتواند به اهداف خود دست یابد.
به گزارش دل عالم، عبدالله فاضلی فارسانی معاون حفاظت و بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی، درخصوص مدیریت یکپارچه آب اظهار کرد: آب یک مسئله ملی و فرابخشی بوده و تمام مردم کشور ذینفعان آن هستند، به همین دلیل مسئلهای نیست که تنها توسط یک دستگاه یا نهاد مدیریت شود.
وی با بیان اینکه تمام مردم کشور حق بهرهمندی از آب سالم را دارند، افزود: همه بخشهای مختلف کشور از جمله کشاورزی به عنوان عمدهترین مصرفکننده، فضای سبز و صنایع و ... برای توسعه به آب نیاز دارند، به همین منظور نیاز است تا الگو و استانداردهای مربوط به آب رعایت شود.
معاون حفاظت و بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی با تاکید بر بهرهمندی و الگوبرداری از طرح و برنامههای دیگر کشورها در مدیریت منابع آب، افزود: برای نمونه کشور ژاپن با ایجاد « سازمان مدیریت حوضه آبریز» منابع را در بالا دست و پایین دست کنار هم نشانده تا به این طریق بتواند آنها را به تعامل برساند.
وی افزود: این سازمان اغلب در مناطقی که عمده مصارف از منابع آب وجود داشته و یا دچار فرونشست شدهاند ایجاد شده است، به معنای دیگر معتقد هستند که این ساختار نباید در تمام نقاط کشور ایجاد شود بلکه صرفا باید متناسب با چالشها بوده و مدیریت یکپارچه حوضه آبریز وجود داشته باشد.
فاضلی ادامه داد: ما نیز درکشور با الهام گرفتن از این الگو باید در مناطقی که فشار بر آبهای زیرزمینی وجود داشته و موجب از دست رفتن آنها شده است این ساختار را ایجاد کنیم و با ایجاد سازمان مدیریت حوضه آبریز از ایجاد اختلاف و نگاه استانی در بهرهمندی از منابع آب جلوگیری کنیم و تمامی ذینفعان و ذیمدخلان حوزه آب از جمله استانهای درگیر، استانهای پایاب، نمایندگان مجلس، نهادهای قضایی و سایر ذیمدخلان از جمله جهاد کشاورزی، وزارت راهداری و صنایع در قالب این ساختار در کنار همدیگر به یک تعامل و قاعده برسند تا به این شکل بتوانیم پاسخگوی مطالبات باشیم.
به گفته وی؛ روح مدیریت یکپارچه حوضه آبریز در ایجاد تعامل و نگاه یکپارچه بین ذینفعان و ذیمدخلان حوزه آب است تا همه بتوانند متناسب با ظرفیتها و با نگاه پایداری منابع آبی، زیست محیطی، اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی و براساس منابع و آوردهها از آن استفاده کنند نه اینکه با نگاههای بخشی و خارج از یکپارچگی موجب ایجاد آسیب به منابع و متضرر شدن همدیگر شوند.
فاضلی همچنین درخصوص تخلفاتی که در حوضههای بالا دست در استفاده از منابع آبی میتواند رخ می دهد نیز گفت: باید گفتمانی ایجاد کنیم که موجب جلوگیری از تخلف در بالا دست حوضهها شویم، برای نمونه کشور استرالیا به منظور جلوگیری از آلودگی و تخلف در حوضههای بالا دست جریمههای سنگینی را اعمال کرده که باید آن را به حوضههای پایین دست بپردازند. این جرایم به میزانی است که ایالت بالا دست تمام تلاش خود را برای عدم آلودگی آب به کار میبرند.
وی افزود: در کشور ما نیز میتوان برای متخلفان جرایمی درنظر گرفت تا از وقوع تخلف پیشگیری کرد به شرطی که قانون آن به صورت جامع و با اختیارات کامل به دستگاهها تصویب شود تا همه در چهارچوب سازمان مدیریت حوضه آبریز بتوانند وظایف قانونی خود را در جهت حفاظت و مدیریت منابع آب انجام دهند.
سرپرست دفتر حفاظت و بهرهبرداری منابع آب زیرزمینی تاکید کرد: در رویکرد سازمان مدیریت یکپارچه منابع آب باید مواردی که دچار تعارض منافع، موازیکاری و اقدامات جزیرهای بین دستگاهها میشود حذف شده و تمام وظایف و مسئولیت محول شده به دستگاهها در جهت پایداری منابع آبی باشد.
فاضلی فارسانی درخصوص وظیفه مدیریت و نظارت بر منابع آبی که به وزارت نیرو محول شده که گاه برخی از کارشناسان موازی بودن آن را عاملی برای مشکلات این حوزه میدانند نیز، گفت: در ماده 1 قانون توزیع عادلانه آب، اجازه بهرهبرداری و نظارت بر منابع آب به دولت واگذار شده است نه وزارت نیرو! در این قانون مسئله آب یک مسئله فرادستگاهی و ملی تشخیص داده شده است و سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه در آن دخیل هستند. بنابراین مدیریت این حوزه باید به شکل هماهنگ و یکپارچه باشد چراکه وزارت نیرو نمیتواند به تنهایی به مدیریت آن بپردازد. برهمین اساس باید وزارت جهاد کشاورزی، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در جهت قانونگذاری و یا اصلاح قوانین کمک کنند تا وزارت نیرو بتواند به اهداف خود دست یابد.
به گزارش دل عالم، عبدالله فاضلی فارسانی معاون حفاظت و بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی، درخصوص مدیریت یکپارچه آب اظهار کرد: آب یک مسئله ملی و فرابخشی بوده و تمام مردم کشور ذینفعان آن هستند، به همین دلیل مسئلهای نیست که تنها توسط یک دستگاه یا نهاد مدیریت شود.
وی با بیان اینکه تمام مردم کشور حق بهرهمندی از آب سالم را دارند، افزود: همه بخشهای مختلف کشور از جمله کشاورزی به عنوان عمدهترین مصرفکننده، فضای سبز و صنایع و ... برای توسعه به آب نیاز دارند، به همین منظور نیاز است تا الگو و استانداردهای مربوط به آب رعایت شود.
معاون حفاظت و بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز فلات مرکزی با تاکید بر بهرهمندی و الگوبرداری از طرح و برنامههای دیگر کشورها در مدیریت منابع آب، افزود: برای نمونه کشور ژاپن با ایجاد « سازمان مدیریت حوضه آبریز» منابع را در بالا دست و پایین دست کنار هم نشانده تا به این طریق بتواند آنها را به تعامل برساند.
وی افزود: این سازمان اغلب در مناطقی که عمده مصارف از منابع آب وجود داشته و یا دچار فرونشست شدهاند ایجاد شده است، به معنای دیگر معتقد هستند که این ساختار نباید در تمام نقاط کشور ایجاد شود بلکه صرفا باید متناسب با چالشها بوده و مدیریت یکپارچه حوضه آبریز وجود داشته باشد.
فاضلی ادامه داد: ما نیز درکشور با الهام گرفتن از این الگو باید در مناطقی که فشار بر آبهای زیرزمینی وجود داشته و موجب از دست رفتن آنها شده است این ساختار را ایجاد کنیم و با ایجاد سازمان مدیریت حوضه آبریز از ایجاد اختلاف و نگاه استانی در بهرهمندی از منابع آب جلوگیری کنیم و تمامی ذینفعان و ذیمدخلان حوزه آب از جمله استانهای درگیر، استانهای پایاب، نمایندگان مجلس، نهادهای قضایی و سایر ذیمدخلان از جمله جهاد کشاورزی، وزارت راهداری و صنایع در قالب این ساختار در کنار همدیگر به یک تعامل و قاعده برسند تا به این شکل بتوانیم پاسخگوی مطالبات باشیم.
به گفته وی؛ روح مدیریت یکپارچه حوضه آبریز در ایجاد تعامل و نگاه یکپارچه بین ذینفعان و ذیمدخلان حوزه آب است تا همه بتوانند متناسب با ظرفیتها و با نگاه پایداری منابع آبی، زیست محیطی، اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی و براساس منابع و آوردهها از آن استفاده کنند نه اینکه با نگاههای بخشی و خارج از یکپارچگی موجب ایجاد آسیب به منابع و متضرر شدن همدیگر شوند.
فاضلی همچنین درخصوص تخلفاتی که در حوضههای بالا دست در استفاده از منابع آبی میتواند رخ می دهد نیز گفت: باید گفتمانی ایجاد کنیم که موجب جلوگیری از تخلف در بالا دست حوضهها شویم، برای نمونه کشور استرالیا به منظور جلوگیری از آلودگی و تخلف در حوضههای بالا دست جریمههای سنگینی را اعمال کرده که باید آن را به حوضههای پایین دست بپردازند. این جرایم به میزانی است که ایالت بالا دست تمام تلاش خود را برای عدم آلودگی آب به کار میبرند.
وی افزود: در کشور ما نیز میتوان برای متخلفان جرایمی درنظر گرفت تا از وقوع تخلف پیشگیری کرد به شرطی که قانون آن به صورت جامع و با اختیارات کامل به دستگاهها تصویب شود تا همه در چهارچوب سازمان مدیریت حوضه آبریز بتوانند وظایف قانونی خود را در جهت حفاظت و مدیریت منابع آب انجام دهند.
سرپرست دفتر حفاظت و بهرهبرداری منابع آب زیرزمینی تاکید کرد: در رویکرد سازمان مدیریت یکپارچه منابع آب باید مواردی که دچار تعارض منافع، موازیکاری و اقدامات جزیرهای بین دستگاهها میشود حذف شده و تمام وظایف و مسئولیت محول شده به دستگاهها در جهت پایداری منابع آبی باشد.
فاضلی فارسانی درخصوص وظیفه مدیریت و نظارت بر منابع آبی که به وزارت نیرو محول شده که گاه برخی از کارشناسان موازی بودن آن را عاملی برای مشکلات این حوزه میدانند نیز، گفت: در ماده 1 قانون توزیع عادلانه آب، اجازه بهرهبرداری و نظارت بر منابع آب به دولت واگذار شده است نه وزارت نیرو! در این قانون مسئله آب یک مسئله فرادستگاهی و ملی تشخیص داده شده است و سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه در آن دخیل هستند. بنابراین مدیریت این حوزه باید به شکل هماهنگ و یکپارچه باشد چراکه وزارت نیرو نمیتواند به تنهایی به مدیریت آن بپردازد. برهمین اساس باید وزارت جهاد کشاورزی، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در جهت قانونگذاری و یا اصلاح قوانین کمک کنند تا وزارت نیرو بتواند به اهداف خود دست یابد.