چهارشنبه22 اسفند 1403     Wednesday, March 12, 2025
1403/11/16
کدخبر :129697
4
چاپ :

عدم ثبت اطلاعات املاک دولتی در سامانه سازمان ثبت، مجازات انفصال در پی دارد

سیدمهدی هاشمی : دورنمای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، اعتبارزدایی تدریجی از قولنامه‌های عادی است تا با حاکم شدن ثبت رسمی معاملات، امنیت معاملات تضمین شود.


مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار داشت: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مکلف به بارگذاری مستندات مالکیت خود در سامانه ساماندهی اسناد عادی هستند و مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی در صورت عدم ثبت اطلاعات به انفصال محکوم می‌شوند.
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی اداره ثبت اسناد و املاک استان، سیدمهدی هاشمی در نشست مشترک با مسئولین حقوقی، املاک و فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی استان کرمان اظهار داشت: دورنمای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات، اعتبارزدایی تدریجی از قولنامه‌های عادی است تا با حاکم شدن ثبت رسمی معاملات، امنیت معاملات تضمین شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک در اجرای قانون الزام یک سال مهلت دارد نسبت به راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی اقدام کند و ظرف مدت ۲ سال از راه‌اندازی سامانه، اشخاص باید نسبت به بارگذاری مستندات مالکیت خود در سامانه اقدام کنند و این مهلت قابل تمدید نیست.
عضو شورای قضایی استان کرمان تاکید کرد: قانون الزام هیچ تفاوتی بین اشخاص حقیقی و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مستندسازی اراضی و املاک قائل نشده است.
وی در ادامه افزود: هر چند مطابق قانون الزام عدم ثبت اراضی و املاک دستگاه‌های اجرایی نافی مالکیت دولت نیست اما در صورت عدم در مهلت مقرر، مدیران و کارکنان متخلف به مجازات انفصال محکوم می‌شوند.
دبیر کمیته استانی هماهنگی اجرای قانون الزام بیان کرد: مطابق این قانون، یک‌سال پس از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی، هر عمل حقوقی اعم از انتقال عین یا منفعت بیش از دو سال باید در سامانه به ثبت برسد و الّا در دادگاه‌ها و نیز دستگاه‌های اجرایی بی‌اعتبار است.
هاشمی اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله دستگاه‌های پیشتاز در زمینه دولت الکترونیک است و بخش عمده‌ای از خدمات را صورت هوشمند و از طریق سامانه‌های "ثبت من" و "کاتب" به شهروندان ارائه می‌نماید.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تصریح کرد: یکی از خدمات قابل ارائه در سامانه کاتب، استعلام مالکیت املاک است که به صورت آنی گواهی مالکیت یا عدم مالکیت اشخاص را صادر می‌کند و دستگاه‌های اجرایی می‌بایست به جای اخذ استعلامات به صورت مکاتبه فیزیکی و سنتی، گواهی‌های صادره از این سامانه را ملاک عمل قرار دهند.
وی در خاتمه یادآور شد: برای استفاده از خدمات سکوی کاتب می‌توان از سه روش مراجعه به تارنمای اینترنتی www.kateb.ir، شماره گیری کد دستوری #۲۲۸۲* و یا نصب و راه‌اندازی برنامه کاربردی کاتب اقدام نمود.

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.