سه شنبه1 آبان 1403     Tuesday, October 22, 2024
1403/04/19
کدخبر :114713
0
چاپ :

راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری در کرمان

با توجه به نیازمندی استان به داشتن موزه تخصصی گلیم و دستبافته‌های عشایری به دنبال همکاری با بخش خصوصی برای بازگشایی و راه‌اندازی موزه مشارکتی این حوزه هستیم.

سعید شاهرخی  در بازدید از آب‌انبار گنجعلیخان کرمان اظهار کرد: در ‌راستای معرفی سیر تولید، حفظ، توسعه و ترویج تکنیک‌های بافندگی و نمایش طرح و نقوش گلیم و دستبافته‌های عشایری استان، در تلاش هستیم با مشارکت بخش خصوص موزه گلیم در کرمان را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان افزود: سعی برای پاسداری از ارزش‌های فرهنگی، هنری و تاریخی ایلات و عشایر بر اثر تغییر سبک زندگی امروزه از ضروریات است و حفظ و ترویج داشته‌های با ارزش عشایر در زمینه تولید دستبافته‌ها و گلیم با ارزش بوده و می‌تواند نقش پررنگی در اشتغال، تولید و تجارت استان داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به به اهمیت حفظ فرهنگ و هنر عشایری در بافت گلیم، راه‌اندازی موزه گلیم و دستبافته‌های عشایری و روستایی اقوام مختلف استان کرمان در حال پیگیری است.

شاهرخی اظهار کرد: آنچه دستبافته‌های عشایری را به‌عنوان یک هنر اصیل معرفی می‌کند، تنوع بافت و زیبایی طرح، نقش و رنگ به کار رفته در آن بوده و استان کرمان یکی از غنی‌ترین تنوع ایلات و عشایر را به تناسب طرح، نقش و رنگ در گلیم و دستبافته‌ها به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان عنوان کرد: هنر بافندگی از قدیم نزد عشایر وجود داشته و فنون آن سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هر قوم و ایل با دخیل کردن فرهنگ و هویت خود باعث تنوع نقش و رنگ در دستبافته‌ها عشایری استان کرمان شده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.