
برداشت انواع محصولات کشاورزی در شهرستان های جنوبی استان کرمان از سیب زمینی، گوجه و پیاز گرفته تا دیگر محصولات گلخانه ای از اسفندماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه می یابد که جابه جایی حجم بالای تولیدات این منطقه باتوجه به ضعف ها در زیرساخت های ریلی، دریایی و هوایی سبب سنگین تر شدن مسئولیت بخش حمل و نقل جاده ای شده است.
به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، همزمان با برداشت این محصولات از جمله دغدغه هایی که مطرح می شود حضور کامیون ها و تامین الزامات و نیازمندی های آنهاست؛ طی روزهای اخیر بحث کمبود کامیون یا تمام شدن گازوئیل در برخی جایگاه های سوخت به علت افزایش تقاضا همواره در نقاط مختلف کشور از جمله جنوب کرمان خبرساز بوده است.
این درحالی است که مسئولان متولی تاکید دارند با توجه به تقاضای بالا به کامیون و نیز حضور شمار زیادی از این وسایل نقلیه، ضرورت دارد که نسبت به تامین ملزومات موردنیاز نیز اهتمام لازم به کار گرفته شود؛ اگرچه مسئولان متولی می گویند همه ظرفیت ها را در این زمینه به کار گرفته اند اما اذعان دارند که به علت همزمانی فصل برداشت محصول در این خطه با برخی دیگر نقاط کشور مانند خوزستان، شرایط خاصی از جمله کاهش شمار کامیون در دسترس شکل گرفته است.
در عین حال مسئولان حمل و نقل جاده ای تاکید دارند که کشاورزان برای تامین کامیون با شرکت های باربری و این سازمان هماهنگ باشند تا دچار مشکلات زیادی نشوند؛ و این درحالی است که برخی بهره برداران و کشاورزان می گویند شرایط موجود در مقاطع زمانی طی روزهای اخیر هم سبب افزایش کرایه حمل شده و هم گاهی وقت ها با کمبود مقطعی سوخت برای کامیون ها مواجه بوده اند.
همزمان متولیان می گویند باتوجه به ظرفیت بالای تولیدات محصولات کشاورزی در جنوب استان و باوجود آنکه تقاضا و درخواست برای احداث زیرساخت های ریلی از ۵۰ سال اخیر، همچنان تمرکز جابه جایی محصولات بر حمل و نقل جاده ای است و ضرورت دارد که زیرساخت های ریلی، هماهنگی برای اتصال به حمل و نقل دریایی و نیز جابه جایی هوایی در دستور کار قرار گیرد.
صحبت درباره اهمیت موضوع تولید و جابه جایی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان همین بس که سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات در این منطقه کاشت و برداشت می شود و از ابتدای امسال تاکنون نیز افزون بر ۱۴۷ هزار تن محصول کشاورزی از این خطه بارگیری و جابه جا شده است و این روند با شتاب همچنان ادامه دارد.
باتوجه به اهمیت موضوع و نیز تشریح مشکلات زیرساختی در این زمینه خبرنگار ایرنا مستقر در جیرفت به بررسی وضعیت پرداخته و در گفت و گو با مدیران متولی از جمله نماینده مردم همین منطقه که در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز عضویت دارد مسائل را از ابعاد مختلف مورد واکاوی قرار داده است که در ادامه محصول آن را مطالعه می کنید.
حمل و نقل باصرفه برای محصولات کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح وضعیت و مشکلات زیرساختی در جنوب استان کرمان گریزی هم به مسائل کلان در کشور زد و راهکارها را بیان کرد.
ذبیح ا لله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی مقرون به صرفه ترین حمل و نقل محصولات کشاورزی را ریلی و پس از آن در بخش دریایی، جاده ای و هوایی برشمرد و گفت: بخش ریلی نیازمند توجه بیشتر است.
ذبیح الله اعظمی افزود: یکی از مسائلی که باید در حمل و نقل ریلی توجه داشت حمل بار در تمامی فصول است تا توجیه اقتصادی برای مجموعه راه آهن داشته باشد.
انتقاد از توجه بیش از حد به جاده
وی با بیان اینکه عمده حمل و نقل محصولات کشاورزی از طریق حمل و نقل جادهای انجام می شود، از تکیه بیش از حد به این نوع از حمل و نقل انتقاد کرد و گفت: هزینه حمل و نقل ریلی و دریایی نسبت به دیگر بخش های حمل و نقل مقرون به صرفه تر است که متاسفانه کمتر استفاده می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در کمیسیون کشاورزی به همه این موارد از جمله رونق بنادر آستارا، بندر انزلی، امیرآباد مازندران و بنادر جنوبی کشور که اغلب برای حمل و نقل واردات استفاده می شود، پرداخته شده و می شود.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی کشور حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی زمان کمتری را صرف می کند ولی متاسفانه ما هنوز بهره کافی از این موضوع نگرفته ایم.
انتقاد از توقف طرح های مهم ریلی کشور
اعظمی به وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه راه آهن بین رشت-انزلی و راه آهن ایران-قزاقستان که اهمیت زیادی دارند، هنوز انجام نشده است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس طرح راه آهن جیرفت به جاسک را برای اتصال به دریا و آبهای آزاد (دریای عمان) در زمینه حمل محصولات کشاورزی بسیار مهم برای کشور برشمرد و گفت: طبق برآورد و مطالعه شرکت مشاور، طول این مسیر ۶۷۰ کیلومتر است که از شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان(استان کرمان) و نیز رودان و میناب (هرمزگان) عبور می کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به طرح ملی اتصال خط راه آهن ساحل بندرعباس- چابهار نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از این طرح در ساحل دریای عمان قرار می گیرد که بودجه این طرح از صندوق توسعه ملی تامین می شود.
وی ادامه داد: چندین طرح ملی از جمله احداث پالایشگاه نفت، پالایشگاه پتروشیمی و آب شیرین کن برای طرح محرومیتزدایی شهرستان جاسک برنامه ریزی شده که بهترین مسیر برای انتقال حمل بار مواد نفتی، پتروشیمی و غیره به تهران و سایر نقاط کشور از مسیر خط ریلی جیرفت قابل توجیه است.
تلاش برای زیرساختهای جنوب کرمان
اعظمی با بیان اینکه پیگیر خط راه آهن دارزین بم - جیرفت نیز هستیم، طول این خط راه آهن را بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ۱۲۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: ۱۱۷ کیلومتر از این طرح در منطقه کوهستانی جبالبارز با شیب تند واقع شده که نیازمند اعتبار پنج هزار میلیاردی است.
وی ادامه داد: دولت تاکنون زیر بار تامین این طرح نرفته ولی پیگیر این طرح به صورت ویژه هستیم.
حمل و نقل بالای جنوب کرمان در فصل برداشت
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به وضعیت حمل و نقل جاده ای در کشور اشاره کرد و بالاترین میزان حمل و نقل محصولات کشاورزی در اسفند تا اردیبهشت ماه کشور را در منطقه جنوب کرمان اعلام کرد.
وی تصریح کرد: اوج حمل ونقل محصولات کشاورزی از اسفندماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد که در سایر فصول استان هرمزگان و تهران بالاترین حمل و نقل جاده ای کشو را به خود اختصاص می دهند.
اعظمی ادامه داد: اوج بار محصولات کشاورزی در این سه ماه نشانه از اهمیت حمل و نقل محصولات کشاورزی است که باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.