
به گزارش دل عالم به نقل از روابط عمومی دادگستری استان، سیدمهدی قویدل در برنامه تلویزیونی شبکه کرمان افزود: آئیننامه اجرائی این طرح در سه فصل و ۳۱ ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با نظارت قوه قضائیه در شورای اجتماعی کشور به تصویب رسیده است.
وی هدف کلی این طرح را "تأمین و ارتقای مراقبتهای اجتماعی از دانشآموزان با رویکرد توانمندسازی مدرسهمحور" عنوان کرد و گفت: ایجاد نظام شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر، طراحی مداخلات حمایتی و توانمندسازی و استقرار نظام ارجاع خدمات از مهمترین اهداف نماد است.
قویدل با بیان اینکه ۱۷ دستگاه اجرایی عضو ائتلاف ملی طرح نماد هستند، اظهار داشت: نظارت قضائی و پیگیری اجرای وظایف اعضای ائتلاف بهویژه ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان آسیبدیده بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و در شهرستانها بر عهده دادستانهای حوزههای قضایی است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: طرح نماد بر دو محور «آموزشهای ارتقایی» و «مداخلات حمایتی و مراقبتی» استوار است که در محور آموزش، مهارتهای زندگی، خودمراقبتی و پیشگیری از آسیبها برای دانشآموزان، معلمان و والدین ارائه میشود و در محور حمایتی، شناسایی، تشخیص، ارجاع و پیگیری وضعیت دانشآموزان در معرض خطر انجام میگیرد.
به گفته وی، اعتیاد، آسیبهای فضای مجازی، فقر، اختلالات روانی و روابط پرخطر از جمله آسیبهای اولویتدار در طرح نماد هستند که مورد غربالگری و مداخله تخصصی قرار میگیرند.
اجرای برنامههای میدانی و معاضدت قضایی
قویدل از اجرای برنامه معاضدتهای حقوقی و قضایی طرح نماد برای موارد ارجاعی از دفاتر استانی خبر داد و گفت: بازدیدهای میدانی با هدف نظارت و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش، خانههای یاریگران زندگی، خط ملی ۱۵۷۰ و مراکز مشاوره و روانشناختی انجام شده است.
وی افزود: در این بازدیدها مشکلاتی مانند کمبود پست مددکار، مجاورت فیزیکی کابینهای مشاوره تلفنی و کمبود فضای مراجعهکنندگان بررسی و برای رفع آنها پیشنهادهایی ارائه شده است.
حمایت از ۴۸۹ دانشآموز آسیبدیده در استان
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون ۴۸۹ دانشآموز آسیبدیده و در معرض خطر در استان شناسایی و برای دریافت خدمات حمایتی به دستگاههای عضو ائتلاف ارجاع شدهاند.
قویدل ادامه داد: در هشت ماه نخست سال جاری، ۸۲ مکاتبه با دستگاههای عضو ائتلاف و دادستانهای حوزههای قضایی در زمینه پیگیری وضعیت این دانشآموزان انجام شده است.
نقش دستگاه قضایی در حمایت از دانشآموزان
این مقام قضائی خاطرنشان کرد: دادستانهای شهرستانهای راور، سیرجان، جیرفت، زرند، کهنوج و نرماشیر از جمله حوزههایی هستند که با برگزاری جلسات تعاملی، صدور احکام حمایتی و پیگیری بازگشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل، نقش فعالی در اجرای طرح نماد داشتهاند.
وی افزود: در این شهرستانها خدمات آموزشی، مددکاری، مشاورهای و درمانی با همکاری آموزش و پرورش، بهزیستی، علوم پزشکی و کمیته امداد ارائه شده است.
تأکید بر نقش خانواده و استمرار خدمات حمایتی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان با تأکید بر نقش خانوادهها در اجرای مؤثر طرح نماد گفت: همکاری خانوادهها با مدارس در شناسایی بهموقع آسیبها و پیگیری درمان روانی و اجتماعی دانشآموزان ضروری است.
قویدل افزود: استمرار مداخلات حمایتی، پیگیری وضعیت دانشآموزان در معرض خطر و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی از اولویتهای دادگستری استان در سال تحصیلی جاری است.
وی هدف کلی این طرح را "تأمین و ارتقای مراقبتهای اجتماعی از دانشآموزان با رویکرد توانمندسازی مدرسهمحور" عنوان کرد و گفت: ایجاد نظام شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر، طراحی مداخلات حمایتی و توانمندسازی و استقرار نظام ارجاع خدمات از مهمترین اهداف نماد است.
قویدل با بیان اینکه ۱۷ دستگاه اجرایی عضو ائتلاف ملی طرح نماد هستند، اظهار داشت: نظارت قضائی و پیگیری اجرای وظایف اعضای ائتلاف بهویژه ارائه خدمات حمایتی به دانشآموزان آسیبدیده بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و در شهرستانها بر عهده دادستانهای حوزههای قضایی است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: طرح نماد بر دو محور «آموزشهای ارتقایی» و «مداخلات حمایتی و مراقبتی» استوار است که در محور آموزش، مهارتهای زندگی، خودمراقبتی و پیشگیری از آسیبها برای دانشآموزان، معلمان و والدین ارائه میشود و در محور حمایتی، شناسایی، تشخیص، ارجاع و پیگیری وضعیت دانشآموزان در معرض خطر انجام میگیرد.
به گفته وی، اعتیاد، آسیبهای فضای مجازی، فقر، اختلالات روانی و روابط پرخطر از جمله آسیبهای اولویتدار در طرح نماد هستند که مورد غربالگری و مداخله تخصصی قرار میگیرند.
اجرای برنامههای میدانی و معاضدت قضایی
قویدل از اجرای برنامه معاضدتهای حقوقی و قضایی طرح نماد برای موارد ارجاعی از دفاتر استانی خبر داد و گفت: بازدیدهای میدانی با هدف نظارت و ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش، خانههای یاریگران زندگی، خط ملی ۱۵۷۰ و مراکز مشاوره و روانشناختی انجام شده است.
وی افزود: در این بازدیدها مشکلاتی مانند کمبود پست مددکار، مجاورت فیزیکی کابینهای مشاوره تلفنی و کمبود فضای مراجعهکنندگان بررسی و برای رفع آنها پیشنهادهایی ارائه شده است.
حمایت از ۴۸۹ دانشآموز آسیبدیده در استان
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون ۴۸۹ دانشآموز آسیبدیده و در معرض خطر در استان شناسایی و برای دریافت خدمات حمایتی به دستگاههای عضو ائتلاف ارجاع شدهاند.
قویدل ادامه داد: در هشت ماه نخست سال جاری، ۸۲ مکاتبه با دستگاههای عضو ائتلاف و دادستانهای حوزههای قضایی در زمینه پیگیری وضعیت این دانشآموزان انجام شده است.
نقش دستگاه قضایی در حمایت از دانشآموزان
این مقام قضائی خاطرنشان کرد: دادستانهای شهرستانهای راور، سیرجان، جیرفت، زرند، کهنوج و نرماشیر از جمله حوزههایی هستند که با برگزاری جلسات تعاملی، صدور احکام حمایتی و پیگیری بازگشت دانشآموزان بازمانده از تحصیل، نقش فعالی در اجرای طرح نماد داشتهاند.
وی افزود: در این شهرستانها خدمات آموزشی، مددکاری، مشاورهای و درمانی با همکاری آموزش و پرورش، بهزیستی، علوم پزشکی و کمیته امداد ارائه شده است.
تأکید بر نقش خانواده و استمرار خدمات حمایتی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در پایان با تأکید بر نقش خانوادهها در اجرای مؤثر طرح نماد گفت: همکاری خانوادهها با مدارس در شناسایی بهموقع آسیبها و پیگیری درمان روانی و اجتماعی دانشآموزان ضروری است.
قویدل افزود: استمرار مداخلات حمایتی، پیگیری وضعیت دانشآموزان در معرض خطر و نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی از اولویتهای دادگستری استان در سال تحصیلی جاری است.





