دوشنبه1 تير 1405     Monday, June 22, 2026
1405/02/07
کدخبر :175707
4
چاپ :

آزادی ۱۴ زندانی جرائم غیر عمد به مناسبت دهه کرامت

سیدحجت‌الله موسوی‌قوام مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه کرمان در نشست هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان با بیان اینکه سال سختی پشت سر گذاشتیم، افزود: از آغاز جنگ تاکنون مدیریت بحران را در ستاد داشتیم چراکه برنامه‌ریزی جشن‌های گلریزان برای تامین منابع و آزادی ۴۰ نفر در روزهای پایانی صورت گرفته بود و با آغاز جنگ جشن‌های گلریزان لغو شد .

به گزارش پایگاه خبری دل عالم، مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه کرمان اظهار داشت با همت خیران در سال ۱۴۰۴ این ستاد موفق به آزادی ۳۴۷ مددجو واجد الشرایط غیر عمد از سطح زندانهای استان گردید.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: کل مبلغ بدهی این افراد ۳۳۵۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون تومان بود که ۲۵۶۷ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان اخذ رضایت شاکی صورت گرفت و کرمان جزء استان‌های با بیشترین رضایت شاکی را در کشور داشتیم .
وی ادامه ضمن توضیح جدول فرایند بیان داشت ۶۷۵ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان اعسار مددجویان، حدود ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بانک های عامل ، مبلغ ۶۲ میلیارد و ۲۰۸ میلیون تومان کمک خیرین دیار کریمان  و پرداخت یک میلیارد تومان از سوی ستاد دیه کشور بوده است.
موسوی با اشاره به اینکه از این تعداد زندانی جرائم غیرعمد ۳۳۱ نفر مرد و ۱۶ نفر زن بودند، افزود: ۱۴۲ نفر از این افراد بدهکار چک، ۳۴ نفر نفقه و ۱۷۱ نفر بدهکار مهریه بودند.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: از ابتدای سال جاری هم تعداد  ۱۶ نفر زندانی با پرداخت بیش از ۵ میلیارد تومان  آزاد شده‌اند و تعدادهفت نفر از مددجویان هم در شرف آزادی هستند.
وی افزود: از ابتدای جنگ رمضان بنا به دستور مقام قضائی، ورودی زندانی جرائم غیرعمد به زندان نداشتیم و اکنون ۲۹۵ نفر زندانی واجد شرایط داریم.
موسوی با اشاره به اینکه سه نفر از این افراد بدهکار دیه حوادث کارگاهی، ۱۳۶ نفر چک، ۱۵۰ تفر مهریه و ۶ نفر بدهکار نفقه هستند؛ افزود: ۲۰۵ نفر از این افراد در نیمه دوم سال گذشته وارد زندان شده‌اند.
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان در ادامه با بیان اینکه به مناسبت دهه کرامت ۱۴ زندانی جرائم غیرعمد استان آزاد خواهند شد، گفت: حدود ۲۶۲ میلیارد تومان بدهی این افراد است که ۱۴۰ میلیارد تومان رضایت شاکی اخذ شده؛ یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان پرداختی ستاد دیه استان، دو میلیارد تومان تسهیلات، کمک بنیاد کرامت رضوی ۱۷۰ میلیون تومان و مابقی سهم مددجویان است.
 حجه الاسلام حمیدی  رئیس کل دادگستری و رئیس هیات امنای ستاد مردمی دیه استان کرمان نیز در این نشست ضمن قدردانی از همکاران ستاد دیه استان اظهار کرد: همکاران ستاد تلاش‌های بسیار خوبی در سال گذشته داشتند که ثمرات قابل توجهی داشت و پیش‌بینی عدد آزادی بیش از بخشنامه مرکز و ثبت رکورد در استان بود اما وقوع جنگ مانع این امر شد.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: امسال شرایط خوبی حداقل در ابتدای سال وجود ندارد و نیاز به تدابیر جدیدی وجود دارد و باید کاری کنیم تا رسالت ستاد ادامه داشته باشد هم در پیشگیری و هم در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد.
وی ضمن تأکید بر اینکه کار در زمینه پیشگیری مهم‌تر از همیشه است، افزود: در جنگ رمضان اجازه ندادیم حکم جلب برای بدهکاران مالی صادر و این افراد وارد زندان شوند.
حمیدی بیان کرد: کار دیگر، اعطای مرخصی به زندانیان بود از جمله اینکه ۱۰۰ درصد بدهکاران مالی به مرخصی رفتند و تا پایان اردیبهشت مرخصی‌ها تمدید شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اعمال محدودیت‌ در اعتبارات دولتی ستاد دیه از ابتدای سال اظهار کرد: منابع مالی در ستاد دیه خیلی مهم است و بدون آن کاری نمی‌توان انجام داد.
وی پیشنهاد برگزاری جشن‌های گلریزان در اردیبهشت را در سطح استان کرمان داد و افزود: جلساتی با بنگاه‌های اقتصادی برای جذب کمک در راستای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد خواهیم داشت، هر چند این واحدها نیز با مشکلاتی مواجه هستند.
حمیدی در پایان بر فضاسازی رسانه‌ای برای جلب کمک‌های مردمی در راستای آزادی زندانیان تاکید کرد

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.