شنبه6 مرداد 1403     Saturday, July 27, 2024
1403/03/22
کدخبر :111550
0
چاپ :

شدت گرما و دغدغه توزیع برق/مطالبه کشاورزان، کار سخت مدیران کرمان

سه نوبت تجمع برخی کشاورزان سیرجان طی روزهای اخیر در اعتراض به خاموشی موتورپمپ‌ها درحالی اتفاق افتاد که به طور کلی، مدیریت بار (انرژی) به‌ویژه در ایام گرم سال ابعاد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

برخی کشاورزان سیرجان که بیشتر پسته‌کار معرفی شده‌اند نیز در ادامه ۲ تجمع قبلی خود طی هفته گذشته، با حضور مقابل فرمانداری این شهرستان، به خاموشی پنج ساعته موتورپمپ ها اعتراض کردند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نماینده مردم شهرستان های سیرجان و بردسیر در مجلس نیز طی روزهای اخیر در صحن علنی خانه ملت به این موضوع اعتراض کرد.

به دنبال مشکلات کمبود برق و برای جلوگیری از خاموشی منازل مردم یا دیگر بخش ها و صنوف حساس در سطح کشور مصوبه ای برای کاهش مصرف برق به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت داشته‌ایم که در بخشی از آن آمده برق موتور چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک(اوج) مصرف خاموش می‌شوند؛ ضمن آنکه در ازای محدودیت پنج ساعته برق، وعده معافیت از پرداخت هزینه موتورپمپ های کشاورزی به کشاورزان داده شده است.

اجرای این طرح طی سال جاری از ابتدای خردادماه و همزمان با فرارسیدن فصل گرم سال آغاز شد و حالا قطعی برق پنج ساعته چاه‌های آب کشاورزان واکنش هایی را از سوی قشر هدف این طرح به همراه داشته است.

کشاورزان البته اعتراضشان به‌حق است زیرا در فصلی که درختان نیاز به آب دارند اگر آب به موقع تامین نشود، خسارت زیادی به بار می آورد و در درآمد آنان نیز موثر است؛ ضمن اینکه کشور نیز از تولید این بخش بی‌نصیب یا کم نصیب می ماند.
 

اما از طرفی، این سکه روی دیگری هم دارد و آن نیز اینکه به طور کلی انرژی باید وجود داشته باشد که توزیع شود؛ وقتی به اوج مصرف می رسیم، با وضع موجود انرژی، راهی جز مدیریت بار براساس اولویت‌بندی نیست که شاخص های این اولویت بندی نیز براساس اصول مشخص تعیین می شود.

در این میان اما برخی کشاورزان یا مسئولان محلی نقطه نظراتی دارند که در جای خود قابل بررسی است؛ به طور مثال برخی کشاورزان در جلساتی که با مدیران توزیع برق می‌گیرند، تقاضا می کنند برق خانه هایشان به جای موتورپمپ ها قطع شود، یا به جای پنج ساعت در روز، ۲۴ ساعت خاموشی داده شود، حال آنکه مساله و روی دیگر سکه به این شکل ساده نیست و پیچیدگی های خود را دارد.
 

در توضیح این مسأله و به نقل از مدیران شرکت توزیع برق استان که در این جلسات پاسخ می دهند، اولا حجم مصرف در هر اشتراک بخش کشاورزی بسیار بالاتر از بخش خانگی است، دوم نیز اینکه در شبانه روز، میزان مصرف برق در همه ساعت ها برابر نیست، لذا مدیریت مصرف در اوج بار کلیدواژه و نیاز اساسی است که باید طوری عمل شود هم کشاورزان آسیب جدی نبینند و هم در صورت همراهی آنان، سایر بخش ها نیز حداقل آسیب را متحمل شوند.

مصرف نامتوازن

حدود ۷۵۰ هزار مشترک خانگی برق در حوزه شمال کرمان و قریب به ۷۱۵هزار مشترک خانگی در جنوب این استان، درحالی است که براساس اعلام شرکت های توزیع برق، مصرف انرژی در بخش کشاورزی بیشتر از اشتراک های خانگی است. به طور مثال سه هزار موتورپمپ موجود در حوزه شمال استان، تنها هشت دهم درصد تعداد اشتراک های این منطقه را شامل می شود اما همین میزان، ۳۶ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده اند؛ حال آنکه بخش خانگی با سهم ۸۲ درصدی در اشتراک ها، کمتر از ۳۰ درصد مصرف را داراست.

انرژی خورشیدی پیش روی کشاورزان

نکته مهم دیگر اما اینکه از اردیبهشت ماه امسال براساس مصوبه ای مهم، کشاورزانی که تا ۸۰ درصد برق مورد نیاز خود را از پنل های خورشیدی تهیه کنند از جدول مدیریت بار خارج می شوند؛ این افراد حتی می توانند نسبت به فروش انرژی نیز اقدام کنند که پیوستن بیشتر کشاورزان به این برنامه مهم که گویا طی یک ماه تا ۴۰ روز عملیاتی می شود، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

براساس گزارش ها در برخی استان های درگیر کم آبی مثل بعضی خراسان ها، در همین مدت کوتاه بعد از این مصوبه، تعداد زیادی از کشاورزان در نوبت ثبت نام برای پیوستن به این برنامه قرار گرفته اند؛ حال آنکه در استان کرمان نیز که با پدیده کاهش منابع آبی زیرزمینی مواجهیم و بشدت درگیر خشکسالی هستیم، این همراهی مهم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 البته مشکل و اعتراض کشاورزان تنها به سیرجان محدود نمی شود و این گلایه ها در دیگر شهرستان ها از شمال تا جنوب به صدا می رسد.

مدیریت با محوریت ملی در مختصات منطقه ای

در این شرایط البته تاکنون طبق برنامه ای ملی، مدیران استان ها مکلف به اجرای برنامه ای محوری شده اند؛ هرچند از آنجا که مدیریت بار انرژی برق در اوج گرما بین صنایع، کشاورزی، ادارات و دیگر بخش ها کار بسیار پیچیده ای است و در هر استان به اقتضای جغرافیا یا مسائل بومی درگیر شرایط منحصر به همان منطقه هستیم، پیشنهاد کارشناسان در استان ها این است که حول یک محور اساسی و اصلی در سطح ملی، امکان و قابلیت برنامه ریزی در سطح استانی نیز با ارائه اختیار به استانداران وجود داشته باشد تا به اقتضای مسائل استانی، مدیریت بار با نگاه به اقتضائات منطقه ای نیز انجام شود.

باتوجه به شرایط موجود و اعتراض کشاورزان، خبرنگار ایرنا کرمان با مدیران توزیع برق شمال و جنوب استان مصاحبه کرده است که در گزارش های بعدی ماحصل آنها به سمع و نظر مخاطبان می رسد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.