شنبه6 مرداد 1403     Saturday, July 27, 2024
1403/03/06
کدخبر :109857
0
چاپ :

حمایت ۲۳۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم در تامین اینترنت پایدار راوری‌ها

وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم به منظور تامین دسترسی پایدار اهالی شهر راور به اینترنت پرسرعت اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریالی برای اجرای پروژه فیبر نوری اختصاص داد تا این شهر سومین مرکز شهرستان در استان کرمان.

 فناوری موسوم به (Fiber To The x) FTTx، یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمامی یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد که بر توسعه آن تاکید شده است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، ایجاد زیرساختی برای آینده، بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت، اشتغال‌زایی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار، افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی به اینترنت را به دنبال دارد و کاهش ترافیک پهنای باند همراه، ارتقای ۱۰ برابری سرعت خانگی و بهبود کسب و کارهای اینترنتی همه از چشم‌اندازهای روشن فیبر نوری قلمداد شده که تلاش شد در دولت سیزدهم فراگیر شود.

شهریور ۱۴۰۱ طی گزارشی با عنوان «عقب‌ماندگی کرمان در توسعه فیبر نوری» به برنامه دولت سیزدهم برای راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور آن هم در مدت زمان سه سال اشاره شد، پروژه‌ای که از اسفند سال ۹۹ در کشور شروع شد و به گفته آمار برخط پروژه ملی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» از مرداد ۱۴۰۱ روندی جدی تری به خود گرفت.

در استان کرمان هم به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان کار احداث فیبرنوری در استان زمستان سال گذشته (۱۴۰۲) از شهر کرمان به عنوان مرکز استان شروع و عمده کار فیبرگذاری داخل لوله‌های آن در این شهر انجام شد البته حسین ساجدی‌فر در ۱۲ اردیبهشت امسال تاکید کرد که طبق قرارداد تا شهریورماه امسال واگذاری سرویس اینترنت کلید خواهد خورد.

وی با بیان اینکه زودتر از شهریور نیز امکان واگذاری برخی خدمات اینترنت فیبرنوری در مرکز استان کرمان وجود دارد گفت که کار آزمایش (تست) خدمات اینترنت بر پهنه فیبرنوری در حال آماده‌سازی است و امید می‌رود با آغاز واگذاری سرویس، پس از فیبرکشی به منازل، به مرور بین شهروندان نیز عمومیت یابد.

ساجدی‌فر با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰۰ کیلومتر در شهر کرمان فیبرگذاری شده و هنوز ۳۰۰ کیلومتر دیگر باقی مانده اظهارداشت که پیش‌بینی می شود تا همان زمان تعیین شده در قرارداد، پروژه به اتمام برسد.

وی همچنین با اظهار خوشبینی نسبت به توسعه فراگیر اینترنت فیبرنوری در شهرهای مختلف استان کرمان گفت که شمار کل شهرهای استان که تاکنون این قرارداد احداث را امضا کرده‌اند به بیش از ۵۰ شهر رسیده و کار اجرایی آنها نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

جزییات اجرای پروژه فیبر نوری در راور

در شهر راور نیز توسعه فیبر نوری از اوایل بهمن سال گذشته آغاز شد و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان هم در دوم بهمن ۱۴۰۲ خبر داد که حفاری پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهر راور پایان یافت.

فرماندار راور در توضیح جزییات اجرای فیبر نوری در این شهرستان راور بیان کرد: در راستای اقدامات دولت سیزدهم در خصوص پروژه فیبر نوری، در شهر راور ۴۶ کیلومتر حفاری و داکت‌گذاری انجام و تعداد ۱۲ کابینت زمینی و ۱۲۴ باکس دیواری نصب شده است.

رضا عباسی خاطرنشان کرد: اعتبار پروژه فیبر نوری در راور بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به اینکه راور سومین مرکز شهرستان است که در آن فیبر نوری اجرا شده است، گفت: کرمان هم سومین استان است که "های وب" طرح فیبر نوری را در آن آغاز کرده است.

فرماندار راور تصریح کرد: تفاوت سرویس اینترنت بر بستر فیبر نوری با دیگر فناوری‌های رایج مانند ADSL این است که در این تکنولوژی کل مسیر ارتباطی شما را فیبرهای نوری پرسرعت تشکیل داده‌اند که قابلیت دریافت پهنای‌باند تا یکهزار مگابیت بر ثانیه را برای شما به ارمغان می‌آورند، در صورتی که در فناوری‌هایی مانند ADSL، ارتباط از مرکز مخابراتی تا منزل شما که گاها ممکن است به اندازه کیلومترها فاصله باشد، توسط سیم‌های مسی انجام می‌شود و به دلیل وجود این ارتباط، سرعت و پهنای‌باند دریافتی شما محدود می‌شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.