سه شنبه4 ارديبهشت 1403     Tuesday, April 23, 2024
1401/07/12
کدخبر :71289
11
چاپ :

۲۰۰ میلیارد تومان برای بیابان زدایی در شرق استان کرمان هزینه شده است

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: در شرق استان کرمان سال گذشته با احتساب اعتبار مالچ پاشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در امر بیابان زدایی اعتبار هزینه شد.







 

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، مهدی رجبی زاده در مراسم تودیع و معارفه سرپرست منابع طبیعی شهرستان بم با اشاره به تهدید آفت جنگل ها در استان کرمان اظهار کرد: به دلیل بارش کم باران در سال‌های گذشته ۵۰ درصد جنگل‌های طبیعی استان کرمان به آفت و بیماری آلوده شده اند که شهرستان بم هم از این  موضوع مستثنی نیست.

وی مبارزه با آفت را هزینه بر دانست و افزود:  به دلیل اینکه مبارزه با آفت و بیماری جنگل ها سخت و هزینه بر است تنها بر روی  ۱۵ درصد از جنگل های بم کار انجام شده است.

رجبی زاده بیان کرد: سال گذشته برای حفاظت از درخت های بنه و بادام جنگل های طبیعی منطقه دهبکری کارهای خوبی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در طرح کاداستر اراضی ملی یا همان حدنگاری و اخذ اسناد تک برگ در سطح شهرستان بم بیش از ۹۰ درصد کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به طرح های آبخیزداری افزود: در استان کرمان نزدیک به ۱۸ درصد کار آبخیزداری انجام شده و شهرستان بم به دلیل اینکه منطقه سیل خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است نیز نزدیک به همین عدد کار شده که بسیار پایین است.

رجبی زاده تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر اعتبار لازم برای اجرای طرح های آبخیزداری تامین شود تا کار به سرعت انجام شود .

وی ادامه‌داد: در سال های گذشته نیز در بخش بیابان زدایی کارهای خوبی صورت گرفته و سال گذشته برای مقابله با بیابان زدایی حدود ۳۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان بم نهال کاری شد.

رجبی زاده اظهار کرد: در شرق استان کرمان نیز سال گذشته با احتساب اعتبار مالچ پاشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در امر بیابان زدایی اعتبار هزینه شد.

به گفته وی کارهای آبخیزداری بزرگی در شهرستان ریگان و حوزه های مشرف بر فهرج در حال انجام است به طور مثال در ریگان حدود ۲۰ میلیارد تومان قرارداد داریم و پیمانکار در حال فعالیت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه مشکل زمین خواری در کل کشور وجود دارد و شهرستان بم هم استثناء نیست گفت: یکی از دلایل زمین‌خواری بحث افزایش بی رویه قیمت زمین خصوصا در مناطق ییلاقی و تمایل مردم برای زندگی ویلایی است .

وی افزود: به دلیل اینکه اراضی ملکی مردم کم است و به سوی اراضی ملی هجوم می آوردند و با توجه به اینکه نیروی یگان حفاظتی ما نیز محدود است خواه ناخواه نمی توانیم در لحظه جایی حضور داشته باشیم و تصرفاتی انجام می شود.

به گفته وی تمام تصرفات تبدیل به پرونده قضایی می شود و دستگاه قضایی بم هم کمک میکند .

رجبی زاده توضیح داد: سند منطقه دهبکری به مساحت حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی ملی تا هفته آینده صادر خواهد شد.

وی افزود: در منطقه دهبکری بسیاری از اجرای مقررات منابع طبیعی انجام نشده و مالکیت دولت نیز تثبیت نشده بود ولی اکنون این کار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: مبارزه با این پدیده و برخورد با زمین خواری اهتمام جدی در شهرستان می خواهد که خوشبختانه در یک سال اخیر دستگاه قضایی همکاری خوبی با منابع طبیعی بم دارد .

وی بیان کرد: جلوی بسیاری از تصرفات گرفته و همچنین رفع تصرفاتی به صورت تخریب و قلع و قمع در منطقه دهبکری داشته ایم.

به گزارش ایسنا، با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، محمد نیکخواه به عنوان سرپرست منابع طبیعی بم معرفی شد.

 



 
برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.