جمعه7 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1399/12/12
کدخبر :43932
359
چاپ :

کرمان رتبه دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در کشور دارد

کرمان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: کرمان در گزارش کشور به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، از جمله استان‌های برتر در رعایت پروتکل‌ها به‌ویژه در بخش اصناف انتخاب

کرمان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: کرمان در گزارش کشور به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، از جمله استان‌های برتر در رعایت پروتکل‌ها به‌ویژه در بخش اصناف انتخاب شده و بعد از استان یزد با ۹۳ درصد رعایت کردن در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدصادق بصیری روز سه شنبه در تشریح این خبر به رسانه ها با اشاره اقدامات یک ساله ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در کرمان افزود: از روزهای آغازین شیوع بیماری کرونا در کشور با توجه به تبدیل شدن این مسئله به تهدید زیستی و در خطر قرار گرفتن سلامت جسم، روح، اقتصاد و جامعه، باید تمام سیستم اجرایی، مقننه و قضائی کشور این کار بزرگ را مدیریت می کردند.

وی ادامه داد: با تدبیر استاندار وقت کرمان، ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در این استان پیش از ستاد ملی، کار خود را آغاز کرد و به نوعی کار ویژه برای استان تعریف شد تا به کمک کادر درمان، تمام امکانات، دستگاه‌ها و سازمان‌ها را برای دفع و رفع مشکل بسیج کند.

بصیری اظهار داشت: کرمان استان پهناوری است و با توجه به شرایط و ویژگی‌هایی آن و تاثیرگذاری عوامل مختلف در شیوع بیماری، در وهله نخست مطالعات استانی را برای فائق آمدن بر این مشکل آغاز کردیم.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: با توجه به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال ۹۸، نباید کوچکترین خدشه‌ای در برگزاری انتخابات به وجود می‌آمد و از سویی سلامت مردم نیز در اهمیت ابتدایی قرار داشت، لذا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت و با وجود اینکه اثری از بیماری و ابتلا در کرمان تا آن تاریخ مشاهده نشده بود، اما توصیه‌های اولیه را در برگزاری انتخابات جدی گرفتیم.

بصیری تصریح کرد: با شروع قدرتمند ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونای استان کرمان، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری علی‌رغم وظایف سنگین در حوزه مسئولیت ذاتی خود به عنوان جانشین ستاد استانی مسئولیت را به عهده گرفت و در اولین اقدام همه مدیران ستادی با صدور احکامی از سوی استاندار کار خود را آغاز کردند که در ادامه به پنج کمیته بازرسی و نظارت، امنیتی و اجتماعی و انتظامی، اطلاع‌رسانی، اقتصادی و جلب مشارکت‌های مردمی تبدیل شدند.

وی ابراز داشت: کشور تاکنون سه پیک بیماری کرونا را تجربه کرده و استان خوزستان اخیرا وارد پیک چهارم شده است، اما خوشبختانه در استان کرمان بیش از ۲ پیک بیماری را تاکنون نداشته‌ایم.

بصیری اضافه کرد: اسفندماه سال گذشته و آغاز شیوع بیماری در کشور، استان کرمان با همراهی و همکاری همه مردم و تدابیر صورت گرفته و سختکوشی کادر درمان با مشکل جدی مواجه نشد و پیک اول کشور را در کرمان نداشتیم.

وی ابراز داشت: کمیته بازرسی و نظارت به منظور انجام دقیق نظارت در گروه‌های مختلف شغلی و سازمان‌ها و ادارات به صورت کاملا ابتکاری، گروه‌های بیست‌گانه ذیل مجموعه را تشکیل داد و مسئولیت هر گروه به دستگاه خاصی سپرده شد ضمن آنکه چک لیست‌های تخصصی بازرسی و نظارت برای گروه‌های مختلف در کارگروه نظارت و بازرسی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهیه و ملاک عمل بازرسان قرار گرفت.

بصیری گفت: با ابلاغ طرح جامع هوشمند محدودیت‌ها، کار استانها تسهیل شد و به نوعی هماهنگی در کشور به وجود آمد و با رنگ بندی شهرها، نحوه کار ادارات و کارکنان، مکانهای تجاری و بازرگانی و خدماتی، حوزه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها و حمل و نقل مشخص و برای هماهنگی موارد، طرح شهید سلیمانی پیشنهاد شد که مدیریت و کنترل اپیدمی را به شیوه محله و خانواده محور پیگیری کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی با مسئولیت استاندار و جانشینی دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت اجرایی سپاه همزمان با سراسر کشور در استان کرمان آغاز شد و طرح جامع هوشمند محدودیتها در دل آن شکل گرفت اظهار داشت: با شکل گیری قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا به دستور رهبر معظم انقلاب، مصوبات ستاد ملی و قرارگاه به منزله مصوبه شورای امنیت کشور و حکم قانونی و لازم الاجرا تلقی شده و عدم اجرای آن تخلف محسوب می شود.
کرمان هم اکنون در شرایط ثبات قرار دارد

وی با بیان اینکه به دلیل اقدامات و همکاری های صورت گرفته در راستای مقابله با ویروس کرونا، استان کرمان هم اکنون در شرایط ثبات قرار دارد، گفت: طی یک سال گذشته ۶۵ جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در استان برگزار شده و از ۵۳ مصوبه ابلاغی ستاد ملی ۴۴ مصوبه شامل استان بوده که با توجه به جزئیات اجرایی به ۶۴ مصوبه تبدیل کردیم و به نهادها و ارگان های مختلف ارجاع داده شد.

بصیری عنوان کرد: با تاکیدهای استاندار کرمان به فرمانداران و ستادهای شهرستانی مقابله با بیماری کرونا، در شهرستان کرمان ۵۲۰ مصوبه اقتضایی تصمیم گیری شده و دیگر شهرستان ها نیز جلسات ستاد کرونا را تشکیل داده و تصمیم گیری و عملکرد مجزا داشته اند.

وی ادامه داد: کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مقابله با کرونا با زیرمجموعه گروه های بیست گانه از ابتدای تیر ماه تا پایان دی ماه سال جاری جمعا ۱۱۶ هزار و ۴۴۴ واحد را در ۲۰ شاخه مختلف نیازمند بازرسی تشخیص دادند که با همکاری افتخاری یک هزار و ۸۲۶ بازرس از دستگاه های مختلف، ۴۵۳ هزار و ۱۹۲ مورد بازرسی در تمام این مراحل انجام شد.

۲ درصد بازرسی‌های کرونایی منجر به تعطیلی، پلمب و برخورد قضائی شده است

بصیری خاطرنشان کرد: ۷۸ درصد این بازرسی ها با ۹۸ هزار و ۶۳۶ مورد به تذکر شفاهی منجر شد، به این معنی که ۷۸ درصد موارد با اصول مطرح شده همراه بودند.

وی بیان داشت: ۲۴ هزار و ۱۵۰ مورد تذکر کتبی برای رفع نواقص معادل ۲۰ درصد بازرسی‌ها صادر شده و فقط ۲ درصد شامل چهار هزار و ۳۹۷ واحد منجر به تعطیلی، پلمب و برخورد قضائی شدند.

بصیری ابراز داشت: در گزارش کشور به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، کرمان از جمله استان های برتر در رعایت پروتکل ها به ویژه در اصناف انتخاب شده و بعد از استان یزد با ۹۳ درصد رعایت کردن در رتبه دوم قرار دارد.

جانشین استاندار کرمان در ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به این موضوع که نتایج عملکرد کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد استانی مقابله با کرونا کرمان نشان می دهد در برگزاری ۲۰ جلسه ۹۳ مصوبه تصمیم گیری شده است اضافه کرد: قبل از اجرای طرح جامع هوشمند محدودیت ها در سطح کشور، در استان کرمان ۷۰ پست ایست و بازرسی راه اندازی و ۱۶ نقطه ورودی با کمک ۲ هزار و ۱۰۰ نفر نیروی هلال احمر، بسیجی و راهور کنترل می‌شد و سه هزار و ۶۸۶ مورد هم جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال شد.

بصیری تصریح کرد: بعد از ابلاغ طرح هوشمند محدودیت ها، پست های ایست و بازرسی استان کرمان ارتقا یافته و در مجموع یک هزار و ۴۶۶ پست ثابت و سیار در استان دایر و در مجموع ۱۷ هزار و ۵۸۲ نفر نیروی انتظامی و بسیج در راستای اجرای طرح به کار گرفته شدند.

وی از عودت ۴۵ هزار و ۳۲۲ خودرو از ورودی های استان و اعمال جریمه برای سه هزار و ۶۶۶ خودرو در شهرهای نارنجی، ۹۷۴ جریمه در شهرهای قرمز و ۳۶ هزار و ۶۰۴ خودرو ناقص منع تردد شبانه توسط کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد استانی مقابله با کرونا خبر داد و اظهار داشت: در کمیته اطلاع رسانی، تولید و نشر اخبار ویژه کرونا در سایت استانداری و دستگاه ها و خبرگزاری و فضای مجازی و صدا و سیما، تولید و نشر اخبار ویژه کرونا در سایت استانداری، سایت دستگاه های اجرایی و خبرگزاری ها، فضای مجازی و صدا و سیما، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، تشکیل کارگروه تولید محتوا در فضای مجازی، تهیه و نشر محتوای تبلیغاتی، تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا، اقدامات مبتکرانه، تولید و انتشار محتوا در شکل ها و موارد متعدد انجام شده است‌.

کمک ۴۳۰۳ نفر از خیرین استان کرمان در طرح مشارکت اجتماعی ستاد کرونا

وی گفت: کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با کرونا در راستای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده متاثر از شیوع بیماری کرونا در قالب پرداخت تسهیلات، از مجموع ۲۴ هزار و ۴۹۷ فقره پرونده ثبت نام شده در سامانه "کارا"، ۱۴ هزار و ۹۱۰ فقره تسهیلات پرداخت شد که مبلغ ۲۴۴ میلیارد تومان را شامل می شود و حفظ اشتغال ۲۰ هزار و ۹۴۷ نفر را صورت داده است.

بصیری ادامه داد: در حوزه کمیته جلب مشارکت های مردمی، چهار هزار و ۳۰۳ نفر از خیرین استان کرمان در قالب ۲۰۰ تشکل مردم نهاد (سمن) در طرح مشارکت اجتماعی ستاد کرونا فعالیت کمک رسانی داشته اند و این کمک ها شامل ارائه تجهیزات و خدمات بیمارستانی و بسته های مواد غذایی، مواد بهداشتی و ضدعفونی، ماسک، لوازم تحریر، طبخ غذای گرم، توزیع آرد و خرید تجهیزات بیمارستانی است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح مبلغ ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از ابتدای شروع ویروس کرونا به نیازمندان استان کرمان اهدا شده است.

خطر اوج گیری شیوع کرونا همچنان استان کرمان را تهدید می‌کند

بصیری ابراز داشت: هر چند استان کرمان ۲ پیک بیماری را تجربه کرده، اما بدان معنی نیست که خطر ما را تهدید نمی‌کند، رعایت کردن اصول مراقبتی استفاده از ماسک، فاصله گذاری و تغذیه مناسب می تواند خطر ابتلا به کرونا را همواره کاهش دهد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه تجربه به ما می‌گوید که با کمک هم می توان مدیریت ویروس را عهده دار بود افزود: از ۲۹ آذر ماه به بعد ما شهر قرمز در استان نداریم و در مجموع وضعیت دی ماه و اوایل اسفند ماه استان به لحاظ بیماری تثبیت شده است و تنها نگرانی ورود کرونای انگلیسی را داریم که درگیری در سنین پایین و قدرت ابتلا و فوت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: از مجموع ۲ هزار تخت بیمارستانی استان در حال حاضر ۴۰۰ مورد آن اشغال است که ۱۲۴ مورد قطعی کووید ۱۹ و ۲۷۷ مشکوک به بیماری هستند تعدادی هم در آی سی یو و تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارند.

وی گفت: ۲ هزار تخت نقاهتگاهی استان آماده است و در کل استان از نظر امکانات و هماهنگی بین دستگاهی در آمادگی ۱۰۰ درصد به سر می برد.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.