جمعه31 فروردين 1403     Friday, April 19, 2024
1401/12/07
کدخبر :81678
20
چاپ :

کتاب کمک‌درسی در سامانه خرید از کتاب‌فروشی بدون یارانه فروخته می‌شود

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: مخاطبان صرفا می‌توانند کتاب‌های کمک درسی را از این سامانه خریداری کنند، در حالی که یارانه دولت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.



 

علی رمضانی با تاکید بر اینکه سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ یک سامانه همواره در حال تکمیل است، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: در حال حاضر امکان خرید کتاب‌های کمک درسی به این
سامانه اضافه شده‌است، اما یارانه‌ای به این نوع آثار تعلق نمی‌گیرد. یعنی یارانه‌ ۲۵ درصدی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و مخاطبان این سامانه دریافت می‌کنند، صرفا
برای خرید کتاب‌های غیرکمک‌درسی است.
به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به طرح‌های فصلی فروش کتاب که در سال‌های قبل برگزار می‌شد، اشاره و عنوان کرد: در این طرح‌ها مخاطبان می‌توانستند به صورت حضوری به کتابفروشی‌ها مراجعه کرده و از یارانه‌ای که به کدملی آن‌ها اختصاص پیدا می‌کرد، بهره ببرند؛ در طرح‌های فصلی فروش کتاب هم مردم نمی‌توانستند از این یارانه برای خرید کتاب‌های کمک درسی استفاده کنند، اما مواردی دیده می‌شد که کتاب کمک درسی خریداری شده و به جای آن کتاب دیگری ثبت می‌شد.
او افزود: در نتیجه این روند آمار مخدودش بود؛ حتی برای چند دوره آمار فروش اعلام نمی‌شد، زیرا با توجه به چنین اقداماتی آمار واقعی نبود. اما اکنون برای نخستین بار است که در
سامانه خرید از کتاب‌فروشی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد و یارانه به کتاب‌های غیرکمک‌درسی تعلق می‌گیرد.
او با بیان اینکه کتاب‌های دانشگاهی همواره مشمول دریافت یارانه می‌شدند، ادامه داد: سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ها امکانی را فراهم کرده که سیاست‌گذار بتواند یارانه‌ای را که در
اختیار دارد، صرف وظایف قانونی کند. در قانون اهداف و وظایف تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص است، این وزارتخانه باید از انتشار چه مواردی حمایت کند.

همه کتاب‌فروشان به صورت یکسان اعتبار دریافت می‌کنند

رمضانی درباره امکان خرید حضوری از کتابفروشی‌های عضو سامانه خرید از کتاب‌فروشی و اعتباری که به آن‌ها تخصیص داده شده است، توضیح داد: بنا به درخواست کتاب‌فروشان امکان خرید حضوری از ششم تا دهم اسفندماه فراهم شده است و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو این سامانه از تسهیلات آن بهره‌مند شوند. اما باید توجه داشت که ۳۰ درصد اعتبار کتاب‌فروشان می‌تواند صرف خرید حضوری شود؛ نکته مهم این است که این میزان، از مبلغی که ۸۰ درصد کتاب‌فروشی‌ها در دوره‌های طرح‌های فصلی فروش کتاب به لحاظ ریالی دریافت می‌کردند، بیشتر است. لازم به ذکر است که در این دوره همه کتاب‌فروشان به صورت یکسان اعتبار دریافت می‌کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه از طریق سامانه خرید از کتاب‌فروشی امکان فروش کتاب به شهرهای مختلف فراهم شده‌است، ادامه داد: کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به مردم شهرهای دیگر هم خدمات ارائه دهند. به‌واقع مخاطبان می‌توانند از کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور کتاب خریداری کنند و آن را از طریق پست در آدرس ثبت شده تحویل بگیرند. بخشی از هزینه پست را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی را خریدار می‌پردازد و کتاب‌فروشی‌ها فقط هزینه پاکت و بسته‌بندی می‌دهند.

افزایش ویترین اختصاصی کتابفروشی‌ها

رمضانی با اشاره به تسهیلاتی که به سامانه خرید از کتاب‌فروشی اضافه شده‌است، توضیح داد: ویترین اختصاصی کتاب‌فروشی‌ها امکان و ابزاری است که به این سامانه اضافه شد. امکان دیگر در این سامانه این است که وقتی خریدار موقعیت جغرافیایی و کدپستی خود را وارد سامانه و پس از آن اثری را برای خرید انتخاب می‌کند، می‌تواند کتابفروشی‌هایی که در شهر و استان خود آن کتاب را موجود دارند، مشاهده کند.

بخشی از هزینه پست را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی را خریدار می‌پردازد و کتاب‌فروشی‌ها فقط هزینه پاکت و بسته‌بندی می‌دهند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که به فعالیت سامانه خرید از کتاب‌فروشی افزوده شد این است که افراد زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند از یارانه خرید کتاب بهره ببرند؛ اما لازم است والدینی که فرزندان زیر ۱۸ سال دارند با مراجعه به سامانه خرید از کتابفروشی به نشانی c.ketab.ir در منوی پروفایل(حساب کاربری) در بخش مشخصات خانواده، تاریخ تولد و کدملی فرزندان زیر ۱۸ سال را به همراه نام، کدملی و تاریخ تولد پدر تکمیل کنند. در صورت طی مراحل فوق، یارانه افراد زیر ۱۸ سال به اعتبار کدملی والدین آن‌ها افزوده می‌شود.

رمضانی با اشاره به این‌که سامانه خرید از کتاب‌فروشی یکی از سیاست‌های توزیع عادلانه یارانه در کشور است، گفت: در آخرین طرح فصلی فروش کتاب، کتابفروشان از ۱۷۰ شهر شرکت کردند؛ یعنی مردم ۱۷۰ شهر می‌توانستند از آن‌ها کتاب بخرند. این در حالی است که در سه ماه نخست فعالیت سامانه خرید از کتاب‌فروشی، مردم ۵۸۵ شهر توانستند از کتاب‌فروشی‌های عضو سامانه کتاب خریداری کنند. طرح‌های فصلی فروش کتاب موجب می‌شد مردم مناطقی که در آن‌ها کتاب‌فروشی فعالیت می‌کند، بتوانند از یارانه کتاب استفاده کنند در حالی که دیگر شهرها از آن محروم بودند و این امر نامطلوب بود. اکنون کتاب‌فروشی‌های عضو سامانه خرید از کتاب‌فروشی می‌توانند به مردم مناطق کم برخوردار کشور هم تسهیلات ارائه کند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.