شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024
1401/12/23
کدخبر :82280
6
چاپ :

نظارت کامل بر فعالیت آفرودسواران در کویر لوت داریم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان می‌گوید به علت احتمال خسارت گروه‌های آفرودی به عرصه و پوشش گیاهی لوت، نظارت کامل بر این گروه ها انجام می شود.





 



طی روزهای اخیر برخی افراد در فضای مجازی از آنچه خسارت های آفرودسواران به کویر ثبت جهانی لوت بویژه در منطقه شهداد (شهرستان کرمان) خوانده بودند انتقادهایی مطرح کردند که میراث فرهنگی می گوید بر کار آفرودسواران «نظارت کامل» دارد.

فریدون فعالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح توصیه ها برای گردشگرانی که در ایام چهارشنبه آخر سال به کویر لوت در این استان سر می زنند در خصوص حضور گروه های آفرودی در بیابان لوت نیز گفت: به دلیل اینکه احتمال خسارت گروه های آفرودی به عرصه و پوشش گیاهی لوت بیشتر است، این گروه ها هم باید قبل از سفر به منطقه مجوزهای لازم را تهیه کنند و نظارت کامل نیز بر این گروه ها انجام می شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، وی همچنین تاکید کرد: تمامی تورهای گردشگری که قصد سفر به محدوده بیابان لوت و کویر را دارند باید مجوز دریافت کنند و از ورود هرگونه تور فاقد مجوز جلوگیری می شود.

فعالی با اشاره به فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی تصریح کرد: تورها و گروه های گردشگری می توانند با مراجعه به آژانس های گردشگری با ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه، مجوز را از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اخذ کنند.

وی اظهار داشت: حضور راهنمای گردشگری برای تورها در سفر و بازدید از بیابان لوت الزامی است که آژانس های گردشگری در این زمینه همکاری لازم را انجام می دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تاکید کرد: افراد و گردشگرانی که به کویر لوت سفر می کنند، حتما دستورالعمل ها و استانداردهای گردشگری در این منطقه را به صورت کامل رعایت کنند تا تخریبی در کویر انجام نشود.

وی همچنین با بیان اینکه در آستانه چهارشنبه آخر سال قرار داریم بیان کرد: تورهای گردشگری حتما برای حضور در بیابان لوت مجوز را به همراه داشته باشند و گردشگرانی که به منطقه سفر می کنند از رفتارهای پرخطر و مخرب مانند شکستن درختان و روشن کردن آتش در محدوده ثبت این جاذبه طبیعی جهانی خودداری کنند.

فعالی با اشاره به حساسیت های ویژه در خصوص ثبت جهانی بیابان لوت خاطر نشان کرد: طبق قانون هرگونه تخریب در عرصه بیابان لوت جرم تلقی می شود و مجازات های قانونی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: نیروهای پایگاه میراث جهانی لوت به همراه نیروی انتظامی در ایام تعطیلات نوروزی نظارت های سخت گیرانه ای برای حفاظت از این عرصه جهانی انجام می دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به رشد خوب گردشگری از بیابان لوت و کویر شهداد طی یک ماه گذشته اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تعداد گردشگران بویژه در روزهای ابتدایی تعطیلات نوروزی و قبل از ماه مبارک رمضان افزایش قابل توجهی داشته باشد و به همین دلیل تمامی امکانات منطقه برای پذیرایی از گردشگران بسیج شده است.

 بیابان لوت که شهرتی عالم گیر دارد در ۲۷ تیر سال ۹۵ در فهرست کمیته میراث جهانی به عنوان نخستین اثر ثبت طبیعی کشور و بیست و یکمین اثر ثبت جهانی ایران در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت.

بخش هایی از این دشت در شمال شرقی استان کرمان و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشورمان را در بر گرفته است که بخشی از آن به مساحت ۸۰ هزار کیلومتر در محدود ثبت جهانی قرار می‌گیرد و شناسایی تعداد فراوانی اثر تاریخی در این منطقه، این جاذبه طبیعی را با غنای باستانی و فرهنگی همراه ساخته است.

همچنین ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از دیگر آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.