شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024
1401/12/07
کدخبر :81684
47
چاپ :

استقلال کانون وکلا بدون بودجه دولتی سخت است

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: کار سختی است که بدون بودجه دولتی استقلال کانون‌های وکلا را حفظ کنیم.




 

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با بیان اینکه هفتم اسفندماه سالروز تاسیس کانون وکلا
در کشور است که 70 سال از این اقدام مهم در کشور می‌گذرد، اظهار داشت: فلسفه وجودی کانون‌های وکلا از سال 1333 در واقع تشکیل مجموعه‌ای جدا از حاکمیت است که در مقابل حاکمیت دفاع کند و در تمام دنیا هم همین‌گونه است.

به گزارش دل عالم به نقل از تسنیم، وی با اشاره به اینکه امروز با تمام مشکلاتی که داشتیم توانستیم این استقلال را حفظ کنیم و البته کار سختی است که بدون یک ریال از بودجه دولتی این کار را انجام بدهیم، افزود: کانون وکلا بدون یک ریال بودجه دولتی در کشور فعالیت می‌کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه وجود نهاد موازی در عدالت معنا ندارد و معنی نمی‌دهد وکیل هم در حاکمیتی باشد و هم در غیرحاکمیتی، ادامه داد: آیا می‌شود وکیل پروانه خود را از قوه قضائیه بگیرد و با استقلال هم بتواند در قوه قضائیه دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه برای رفع بیکاری و اشتغال‌زایی راه‌های مختلفی وجود دارد، اما نباید یک نظام را به بهانه رفع بیکاری به هم زد، افزود: مردم را نباید سرگردان کرد؛ مردم امروز نمی‌دانند باید به مراکز مشاوره مراجعه کنند و یا وکیل مدافع.

کوشا با بیان اینکه قوه قضائیه مرکز مشاوره تاسیس کرد اما امروز تابلوی آن کانون وکلای دادگستری است و این سرگردانی مردم را دارد، گفت: اعتقاد داریم مرکز مشاوران که تاسیس شده فرزندان و برادران و خواهران ما هستند و می‌توانند به ما ملحق شده و صاحب استقلال شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید این افراد را وسیله و آنها را در مقابل کانون وکلا قرار داد و این در واقع ظلم به مردم و استقلال مردم است، بیان کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم با حذف نهاد موازی در دستگاه قضایی نام خود را برای همیشه تاریخ جاودانه کنند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه اولین گام ما در اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران، حفظ استقلال است ابراز داشت: لایحه جامع وکالت نوشته شده بود که مسترد شد که دستاورد بزرگی برای اتحادیه است.

وی با اشاره به اینکه 28 کانون وکلا در سطح کشور داریم که با هماهنگی کامل با هم فعالیت می‌کنند، گفت: قوه قضائیه اتحادیه را قبول کرده و امروز در اکثر جلسات ملی دعوت می‌شود و صاحب‌نظر است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: توانستیم شورای تخصصی فناوری ایجاد کنیم و یک انسجام مناسب در نظام اداری ایجاد شده که اتحادیه به‌عنوان یک نهاد مستقل است.

وی ادامه داد: اینکه چرا برخی‌ها استقلال نهاد کانون وکلا را برنمی‌تابند دلایلی دارند و وقتی می‌بینند یک وکیل مستقل است و نمی‌توانند پرونده آن را ابطال کنند، به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌شود.

کوشا با بیان اینکه آزمون‌های کانون وکلا دقیق است و وکلا با یک آزمون دقیق جذب می‌شوند، گفت: مکانیزم رسیدگی به تخلفات وکلا در قانون وجود دارد و می‌توان این قوانین را تقویت کرد نه آنکه نهاد موازی تاسیس کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ استقلال باید هزینه بدهیم، افزود: منطقی که برای تشکیل نهاد موازی وجود داشت منطق درستی نیست و اگر ایرادی بر کانون وکلا وجود دارد باید با تعامل آن را رفع کرده نه اینکه نهاد موازی ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه حق بر اعتراض را باید قبول کرد و تجمعات رسمی و قانونی یک نیاز در کشور است، گفت: اغتشاشات و اعتراضات باید از هم تفکیک شود و اعتراض حق مردم است.

مجید شعبانی رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری استان کرمان در سال 89 تاسیس شده و در حال حاضر هزار و 238 وکیل پایه یک در سطح استان دارد، اظهار داشت: 154 نفر کارآموز وکالت نیز در کانون فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلا بر عملکرد وکلا نظارت دارد و در سال جاری چندین مورد توبیخ و تعلیق پرونده وکالت انجام شده است، گفت: در کانون وکلا این آمادگی وجود دارد که برای افراد نیازمند و تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی، وکالت آنها در محاکم به طور رایگان انجام شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.