جمعه10 فروردين 1403     Friday, March 29, 2024
1401/06/15
کدخبر :70058
17
چاپ :

۹۰ درصد استان کرمان ثبت معادن شده است/به خاطر خواسته‌های نسل فعلی، حق نسل بعدی را ضایع نکنیم

طبق اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، براساس اعلام سازمان صنعت و معدن استان کرمان تقریبا حدود ۹۰درصد استان کرمان ثبت معادن (در قالب پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری و...ثبت شده است.

طبق قانون معادن، وقتی پروانه معدنی برای منطقه ای صادر می شود دیگر آن عرصه مادام العمر در اختیار سازمان صمت است و این مانعی برای اداره کل منابع طبیعی ایجاد کرده است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، مهدی رجبی زاده با اعلام اینکه، ۱۴.۴ میلیون هکتار وسعت شمال استان شامل ۱۶ شهرستان می باشد می گوید: مدیریت حدود ۹۴ درصد (۱۳.۳ میلیون هکتار) از اراضی شمال استان شامل؛ حفاظت، توسعه، احیا و بهره برداری بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان است.

او می افزاید: در شمال استان کرمان ۶.۲ میلیون هکتار مرتع، ۶.۵ میلیون هکتار بیابان و حدود یک میلیون و ۱۰ هزار هکتار جنگل های طبیعی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان حفاظت و احیا منابع طبیعی را وظیفه اصلی این اداره کل دانست و بیان کرد: تفکیک انفال یک فرایند قانونی است و این کار از سال ۱۳۴۱ در کشور آغاز شده است.

او ادامه می دهد: طرح حدنگاری (کاداستر) از سال ۱۳۹۰ در کشور کلید خورد و با این اقدام در لحظه می توانیم جواب استعلامات را بدهیم ضمن آنکه اسناد دفترچه ای فسادآور بود اما دست بردن در اسناد جدید (کاداستر) غیرممکن شده و جلوی فساد گرفته است.

۹۵.۵ درصد از اراضی ملی استان سند تک برگ دارند

او وسعت اراضی ملی شمال استان کرمان را ۱۳.۳ هکتار اعلام کرد و گفت: اسناد تک برگ برای ۱۲.۷ میلیون هکتار از اراضی ملی شمال استان صادر شده است و مابقی اراضی در مرحله صدور سند هستند.

به گفته رجبی زاده، اداره کل منابع طبیعی شمال استان کرمان در سال گذشته حدود ۱۷ هزار استعلام را پاسخ داده و این استعلامات بیشتر در راستای مقابله با زمین خواری بوده است.

«سامانه جامع استعلامات خانه و زمین در کشور طراحی شده است و در کرمان تا اواخر شهریور راه اندازی می شود و همه دستگاه ها اطلاعات خود را از طریق این سامانه به اشتراک می گذارند.» این مطلب بخش دیگری از سخنان رجبی زاده در گفت و گو با ایسنا بود.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، طبق قانون سازمان صنعت، معدن و تجارت باید قبل از هر فعالیت معدنی از این اداره کل استعلام بگیرد تا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری معارض یا بلامعارض بودن آن محدوده را مشخص می کند و سازمان صنعت و معدن فقط در مناطق بلامعارض می تواند پروانه اکتشافات معدن را صادر کند. گفتنی است که این قانون از سال ۱۳۹۰ تصویب شده و متاسفانه قبل از این قانون عمده عرصه های معدنی با کمترین یا بدون استعلام ثبت داده شده اند.

منابع طبیعی ثروت بین نسلی است

طبق اعلام رجبی زاده، براساس اعلام سازمان صنعت و معدن استان کرمان تقریبا حدود ۹۰ درصد استان کرمان ثبت معادن (در قالب پروانه اکتشاف یا پروانه بهره برداری و ... ثبت شده اند) شده است و طبق قانون معادن، وقتی پروانه معدنی برای منطقه ای صادر می شود دیگر آن عرصه مادام العمر در اختیار سازمان صمت است و این مانعی برای اداره کل منابع طبیعی ایجاد کرده است.

به اعتقاد او، متاسفانه در ایران منابع طبیعی چند تکه مدیریت می شوند، به طوریکه معدن را سازمان صمت، نفت را وزارت نفت، خاک و گیاه را منابع طبیعی و آبخیزداری، حیات وحش را محیط زیست، بخشی از آب را وزارت نیرو و ... مدیریت می کنند و همه به دنبال عملکرد خوب هستند اما غافل از اینکه منابع طبیعی ثروت بین نسلی است و باید برای نسل آینده نیز حفظ شود و در راستای ایجاد اشتغال، بی مهابا واگذاری انجام دادن یا مجوز صادر کردن افتخار نیست. به خاطر خواسته های نسل فعلی بسیاری از واگذاری ها و مجوزها ضروری نیستند و با این کار حق نسل بعدی را ضایع می کنیم.

طبق اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، سازمان صنعت، معدن و تجارت در پنج سال گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه برای صدور پروانه معدنی از این اداره کل استعلام گرفته است که این اداره کل فقط روی حدود ۶۰۰ هزار هکتار پاسخ مثبت داده است و حدود ۳ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان را حفظ کرده است.

او با اشاره به واگذاری اراضی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۲۰۰ هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح های مختلف تخصیص داده شده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.