پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1401/06/08
کدخبر :69689
28
چاپ :

۸ سال است که در کرمان سرمایه‌گذاری جدی نشده است/ معادن در توسعه استان مشارکت کنند

استاندار کرمان گفت: ۸ سال است که در استان سرمایه گذاری جدی صورت نگرفته لذا در اشتغال باید سرمایه گذاری زیادی انجام شود و معادن باید در توسعه استان و همچنین ایجاد اشتغال مشارکت کنند.

دکتر محمد مهدی فداکار  در جمع دانشجویان طرح «حامیم» در محل دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: دانشجویان با ورود به دانشگاه وارد یک مجموعه ای با اندیشه های مخالف و متفاوت می شوند که لازم است اطلاعات خود را در حوزه هایی که می خواهند بحث کنند، به روز نمایند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، فداکار در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در بحث اقتصاد و شکاف توسعه ای بین شمال و جنوب استان گفت: یکی از چالش‌های استان کرمان عدم توازن در توسعه استان است. بیش از ۸۹ درصد از نیروی انسانی شاغل در حوزه صنعت استان در شمال استان قرار دارند و در حوزه جنوب بیشتر بحث کشاورزی است که با تغییر الگوی کشت در جنوب و حذف ارز ترجیحی پیشرفت زیادی در امنیت غذایی محصولات دانه های روغنی خواهیم داشت.

فداکار در ادامه افزود: یک منطقه ویژه اقتصادی در جنوب استان وجود دارد که از سال ۸۲ مجوز آن صادر شده اما متاسفانه به دلایلی رها شده بود که هم اکنون با هماهنگی‌های صورت گرفته، یکی از شرکت‌های بزرگ استان موافقت کرد که متولی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان شود که در این راستا مقرر شد زیرساخت‌های این منطقه ایجاد شود و در سفر هیات دولت به استان نیز به عنوان مصوبه اعلام خواهد شد که یک ظرفیت مهم اقتصادی برای جنوب استان خواهد بود.

فداکار در پاسخ به سوال دیگری از دانشجویان در مورد فساد در معادن گفت: متاسفانه فساد تنها شامل معادن نمی‌شود بلکه در همه جا وجود دارد که بازرسین دستگاه‌های نظارتی باید با جدیت با این موضوع برخورد کنند لذا باید مراقبت شود.

وی با تاکید بر اینکه سه اصل بومی بودن، توانمند بودن و پاکدست بودن مدیران در سازمان‌ها شرط اصلی است افزود: در شرکت‌ها قانون تجارت حاکم است و شرکت‌ها سهامدار، مرجع و گزارش دارند و ممکن است اعداد جابجایی در برخی شرکت‌ها خیلی بالاتر از دولت باشد بنابراین وجود چنین شرکت‌هایی ظرفیت خیلی مهمی برای توسعه استان خواهد بود که دولت باید به نفع استان از آنها استفاده کند.

استاندار کرمان با اشاره به دو استان شدن کرمان خاطر نشان کرد: این کار در حیطه وظایف دولت است که باید تصمیم گیری و مصوب شود.

فداکار در حاشیه این نشست با تاکید بر اینکه گردشگری استان مغفول باقی مانده است، افزود: استان کرمان هفت اثر ‌ثبت جهانی و استان فارس دارای ۵ اثر گردشگری ثبت جهانی است لذا باید در بحث گردشگری بیش از این کار شود و با پروژه هایی که در روزهای قبل بازدید شد استان کرمان می تواند بیشترین جذب گردشگر را داشته باشد.

استاندار کرمان در بحث اشتغال نیز گفت: هشت سال است که در استان سرمایه گذاری جدی انجام نشده لذا در اشتغال باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود و معادن باید در توسعه استان و همچنین ایجاد اشتغال مشارکت کنند لذا دستگاه‌های اداری باید به سرمایه گذار کمک کنند و نگاهشان را نسبت به این قضیه عوض کنند.

مقام عالی دولت در استان کرمان در بخش دیگری از پاسخگویی به سوالات دانشجویان در مورد جذب مشاورین جوان گفت: ما از مشاورین جوان استفاده خواهیم کرد و نمایندگانی از بین آنها انتخاب شده که مشکلاتی که در همه حوزه های فرهنگی و اجتماعی و … وجود دارد را به ما منتقل می کنند و یک شبکه اجتماعی بزرگی در حوزه جوانان شکل گرفته که هدف آن ارتباط نزدیکتر بین دولت و مردم است.

فداکار در پاسخ به سوال مربوط به معدن درآلو و مشکلات زیست محیطی این معدن نیز گفت: این معدن و تملک اراضی آن تا به الان مشکلی نداشته و  تنها بحث انرژی آن دچار مشکل شده که در حال پیگیری بوده و قرار است شرکت ملی مس در آنجا فعال شود و بر طبق آزمون، نیروی انسانی از خود شهرستان بکار گرفته شود .

استاندار کرمان در بخش دیگری از پاسخگویی به سوالات دانشجویان با اشاره به تعداد زیاد اتباع خارجی در برخی شهرستان‌های استان گفت: بدلیل ممنوعیت ورود افاغنه به برخی شهرستانها، تعداد اتباع در شهرستان های دیگر افزایش یافته که بحث ساماندهای اتباع مجوز دار و بدون مجوز در حال اجرا است لذا اتباع برای کشور ما ممکن است هم تهدید باشند و هم فرصت که می توان به نفع استان از آنها در بعضی قسمت‌ها استفاده کرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.