چهارشنبه5 ارديبهشت 1403     Wednesday, April 24, 2024
1400/06/13
کدخبر :55234
93
چاپ :

یک اتفاق بزرگ در موزۀ صنعتی کرمان

یک اتفاق کم‌نظیر و بی‌سر و صدا در حوزه‌ی فرهنگ و هنر استان کرمان رخ داد که شاید صدای آن در سال‌های آینده شنیده شود.

 آن‌قدر آرام اتفاق افتاد که حالا تردید دارم جامعه‌ی فرهنگی و هنری کرمان از آن با خبر بوده است. طی مراسمی یک‌صد و بیست و یک تابلو نقاشی اثر هنرمندان طراز اول کشورمان از سوی زنده یاد منیژه میرعمادی هنرمند و مجموعه‌دار به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهداء شد، و نمایشگاه این آثار با عنوان «ارمغان» برای بازدید عموم گشایش یافت.

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، اگرچه در مراسم اعلام شد بهای آثار چهارده میلیارد تومان برآورد شده اما توضیح این نکته را لازم می‌دانم که بسیاری از هنرمندانی که آثارشان اهداء شده، نمونه آثارشان در سال‌های اخیر در حراجی‌های بزرگ با رقم میلیاردی به فروش رفته است.

 با این حساب بعید نیست ارزش واقعی این تابلوها چندین برابر باشد. مقصودم این است که مدیریت موزه صنعتی باید برای حفاظت از این مجموعه همت کند؛ چون این آثار ورای ارزش مادی زیادی که دارند از نظر معنوی هم در شمار سرمایه‌های بزرگ فرهنگی و هنری کشورمان هستند. و این آثار  در آینده قطعا جزو جاذبه‌های کرمان به حساب می‌آیند.

 باید قدردان دکتر جمشید ناصری همسر منیژه میرعمادی باشیم که به توصیه‌ی آن زنده ‌یاد جامه‌ی عمل پوشاند. همچنین سپاسگزار آن‌هایی باشیم که در وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد استان پیگیری کردند تا سهمی از این آثار به موزه صنعتی کرمان هم برسد.

 برای دیدن آثار سری به موزه زدم. اول به‌خاطر شرایط کرونا کمی نگران بودم، اما به خلاف تصورم در موزه هیچ‌کس نبود! آقای نگهبان موزه محبت کرد، همراهم آمد در سالن را که قفل بود باز کرد تا بتوانم آثار را ببینم. اجتماع بزرگ هنرمندان کشور در سالن غوغایی بر پا کرده بود ... آثاری از منیژه میرعمادی، محمد احصایی، غلامحسین نامی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، پروانه اعتمادی، آیدین آغداشلو، ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، فرح اصولی، علیرضا اسپهبد، حسین زنده‌رودی، احمد نادعلیان، مارکو گوریگویان، مریم سالور، حجت‌الله شکیبا، احمد وثوق احمدی، فرح سیدابوالقاسم، رضا بانکیز، فریدون آو، احمد نصراللهی و چندین نام‌آور دیگر ... حیرت‌انگیز بود.

نمایشگاه راهنمای معرفی آثار نداشت. اسامی را از روی اتیکت روی دیوار نوشته‌ام. خبر این رویداد مهم اگرچه در رسانه‌ها بازتاب نسبی داشت، اما در همه‌ی این خبرها، جای هنرمندان خالی بود. حتی درفضای مجازی واکنشی در خور این اتفاق ندیدم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.