پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1402/03/08
کدخبر :87093
35
چاپ :

گلایه شورای کرمان از قانون بیمه‌ اجتماعی کارگران ساختمانی

نود و پنجمین نشست علنی شورای شهر کرمان امروز درحالی برگزار شد که اعضای شورا گلایه‌ای مهم از قانون جدید بیمه‌ اجتماعی کارگران ساختمانی داشتند .

طبق اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تامین اجتماعی مکلف شده با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر احداث یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌ وساز، این کارگران را بیمه کند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، طبق قانون مصوب دولت، کارگران فصلی و ساختمانی می‌توانند در ازای پرداخت هفت درصد از حق بیمه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند؛ ۲۰ درصد از این حق بیمه را نیز باید شهرداری‌ها از محل دریافت عوارض ساخت و ساز شهری پرداخت کنند و مابقی توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود اما شهرداری‌ها کاهش ساخت و سازها و همراهی نکردن پیمانکاران در پرداخت به‌موقع عوارض را بهانه می کنند و از واریز به‌موقع حق بیمه کارگران ساختمانی به حساب تامین اجتماعی می پرهیزند که همین امر این سازمان را در تحقق پوشش بیمه حداکثری کارگران با مشکل مواجه می‌کند.

در این نشست شورا در کرمان همچنین نامه‌ای از مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان خطاب به شهردار در صحن علنی قرائت شد که در بخشی از آن با اشاره به قانوان مذکور و سهم طرفین برای بیمه کارگران آمده بود: طبق اطلاعات واصله با امضای شهردار با شهرداری های تابعه مقرر شده که با اخذ تعهد از مالکان نسبت به صدور پروانه اقدام نمایند که این امر خلاف متن صریح بند ب ماده واحده قانون اصلاح ماده ۵ اصلاحی قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب مجلس شورای اسلامی است.

علیرضا نادری رییس شورای شهر کرمان در این زمینه گفت: وقتی قانون به صراحت اعلام کرده ما باید قانون را رعایت کنیم؛ می‌دانیم که این مساله (سهم بیمه کارفرمایی ) در امر ساخت و ساز مشکل ایجاد می‌کند و هزینه زیادی است، البته با قید ۲ فوریت به مجلس رفته و احتمال زیاد درباره آن تجدیدی نظر خواهد شد ولی تا زمانی که قانون وجود دارد باید از قانون تبعیت کنیم.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز ادامه داد: افزایش غیرمنصفانه در بیمه کارگران تامین اجتماعی در سراسر کشور مشکلاتی را برای شهرداری‌ها و شهروندان در بحث صدور پروانه ایجاد کرده که نیاز است در این مواقع شوراها از اختیارات خود استفاده کنند و در اکثر شهرها با تعهد کار مردم را راه انداخته اند.

 «اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌ اجتماعی کارگران ساختمانی در پنجم اسفندماه سال گذشته مصوب شد که براساس آن، حق بیمه سهم کارفرما برابر چهار درصد حقوق کارگران به ازای هر مترمربع پروانه تعیین شده است»

فتح الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان نیز گفت: چهار درصد(حق بیمه سهم کارفرما) در کل کشور یکسان است یعنی در خیابان ظفر تهران چهار درصد است و در باغین کرمان هم همین میزان است؛ طبق این موضوع با توجه به اینکه حداقل حقوق ماهیانه کارگران که حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، حق بیمه، حدود ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع تعیین شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان گفت: این چه قانونی است که آقایان تصویب کردند، تمام کشور را به هم ریخته اند، من نامه به همه هم نوشتم و موضوع را گفتم.

در نهایت با توجه به ایرادهای وارده به قانون اصلاح ماده ۵ اصلاحی قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی و تبعات اجتماعی این مصوبه، در نشست شورای شهر مطرح شد که شهرداری کرمان نسبت به صدور پروانه با اخذ تعهد محضری نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی سهمیه کارفرمایی اقدام، گزارش اقدامات انجام شده را با فوریت به شورای شهر اعلام کند و این موضوع به تصویب شورا رسید.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.