پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1401/06/09
کدخبر :69787
33
چاپ :

گام‌های بلند دولت مردمی در توسعه روستاهای کرمان؛ زیرساخت‌سازی گسترده، جبران خسارت چندنوبت سیل

لزوم تحقق توسعه زیرساخت‌های روستایی در استان کرمان آن هم در دولت مردمی درحالی است که صرفنظر از نیازهای انباشت شده در آنها طی سال های گذشته، شاهد چند نوبت سیلاب شدید نیز بوده‌ایم.

تحقق توسعه در روستاها ضمن ماندگاری جمعیت و بسط رفاه به روستانشینان سبب مهاجرت معکوس، رونق گرفتن تولید در این سکونتگاه‌های مهم و مولد و دیگر برکات می‌شود که دولت مردمی از این منظر اولویت های مهمی را بویژه در اجرای طرح‌های مختلف هادی در دستور کار دارد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،  فعالیت های توسعه ای در روستاهای کرمان درحالی بوده است که طی یکسال اخیر این استان در چند مقطع درگیر سیلاب شدید بوده و بیشترین خسارت ها نیز در روستاها شاهد بوده ایم.

لذا صرفنظر از اقدامات توسعه ای در نقاط مختلف روستایی استان مقوله مهمی که مورد مطالبه قرار دارد جبران خسارت های سیل است که در این زمینه مدیران بنیادمسکن توضیح می دهند.

سه تا چهار نوبت سیل شدید در نقاط مختلف استان کرمان از تابستان سال گذشته در کرمان شاهد بوده ایم که کانون بیشترین خسارت های آنها در روستاها بوده است.

سیل سهمگین نخست در مناطق مرکزی استان از جمله شهرستان بافت خسارت های شدیدی را به بار آورد؛ پس از آن در پاییز و زمستان پارسال بود که به فاصله یک هفته تا ۱۰ روز شاهد دو سیل سهمگین در نقاط مختلف استان بویژه جنوب و شرق کرمان بودیم. امسال نیز در تابستان سیل شدید در شمال استان بویژه رفسنجان و نیز مناطق جنوبی استان خسارت های سیل گزارش شد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی اصلی در حوزه توسعه خدمات در روستاها و شهرهای کم جمعیت از جمله کانون های خدمتگزاری به این مناطق به شمار می رود که برای تشریح اقدامات این نهاد طی یکسال اخیر در استان کرمان پای صحبت مدیرکل این بنیاد در دیار کریمان نشسته ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اجرای طرح هادی ۶۰۰ روستا با اعتباری بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان طی یکسال گذشته گفت: تهیه و بازنگری ۳۱۰ طرح هادی روستایی، تهیه ۲ طرح هادی روستای هدف گردشگری، تهیه پنج طرح منظومه روستایی از دیگر اقدامات این مجموعه در این مدت بوده است.

جزییات جبران خسارت سیل در روستاهای کرمان

دکتر علی اکبر سلطانی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام شده بنیاد مسکن در حوزه جبران خسارت‌های سیل افزود: بهسازی و نوسازی هفت هزار و ۴۳ واحد مسکونی روستایی، بازسازی یکهزارو ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل و همچنین پرداخت ۱۸۱ هزارو ۲۵۰میلیون ریال کمک بلاعوض به واحدهای خسارت‌دیده سیل تاکنون محقق شده است.

وی همچنین در ادامه اظهارداشت: طرح تامین مسکن، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری( شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت) از جمله اقدامات در دستور کار بنیاد مسکن برای انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان: صادر شدن پنج هزار و ۲۰۳ سند اماکن روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان از دیگر اقدامات انجام شده این بنیاد طی یکسال گذشته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سه هزارو ۸۱۱ واحد مسکونی در شهرهای استان ساخته می شود که از این تعداد سه هزارو ۳۲۸واحدمسکونی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن است.

سلطانی نژاد با اشاره به واگذاری ۲ هزارو ۱۵۰ قطعه زمین مسکونی به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن طی یکسال گذشته تصریح کرد: طی یکسال اخیر در قالب طرح هادی عملیات اجرایی بهسازی محیط روستاها، زیرسازی و آسفالت ۲ونیم میلیون مترمربع معابر انجام شده است.

وی با اشاره به جدول‌گذاری پنج هزار متر، پیاده‌روسازی سه هزارو ۵۰۰ متر و سنگفرش ۱۰ هزار متر مربع در روستاهای استان طی اجرای طرح هادی طی یکسال گذشته توضیح داد: احداث و تجهیز هفت بوستان روستایی و پارک کودک، احداث ۶ زمین چمن مصنوعی فوتسال، بهسازی محیط ۲ باب مدرسه، بهسازی محیط ۲ باب مسجد و ترمیم و بهسازی نوار حفاری شرکت گاز معابر ۲۶۰ روستا با اعتبار بیش‌ از ۸۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات این بنیاد در یکسال گذشته بوده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.