پنج شنبه9 فروردين 1403     Thursday, March 28, 2024
1402/02/21
کدخبر :85416
12
چاپ :

میزبانی جهانشهر بم از شهرداران استان همدان

شهرداران استان همدان به شهر جهانی بم در شرق کرمان سفر کردند و با هدف بررسی راه های همکاری متقابل، از برخی ظرفیت های گردشگری و اقتصادی این منطقه بازدید به عمل آوردند.

شهرداران استان همدان به همراه مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری این استان طی سفری یک روزه به شهر بم از ارگ تاریخی و منطقه ویژه اقتصادی این شهر بازدید کردند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، رییس شورای اسلامی شهر بم در حاشیه سفر شهرداران استان همدان به این شهر گفت: این سفر به منظور آشنایی شهرداران استان از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی بم و رایزنی برای ارتباطات و مراودات فرهنگی بیشتر صورت گرفته است.

منصور عزیزآبادی افزود: انتقال تجربه شهرداری‌ها گام مهمی در بهبود و تحول فرآیندهاست و در نتیجه تأثیرگذاری بر عملکرد مدیریت شهری و ارائه خدمات بهتر به شهروندان را در پی خواهد داشت.

وی اظهارداشت:بحث و تبادل نظر در خصوص همکاری های بین بخشی و نیز بهره گیری از تجارب مدیریتی شهرها و بررسی راه‌ها و همکاری های متقابل از اهداف اصلی این سفر به شمار می رود.

رییس شورای اسلامی شهر بم تصریح کرد: با توجه به انعقاد خواهرخواندگی بین شهرهای بم و همدان که در سال های گذشته رخ داده است، هر کدام از شهروندان همدانی که به همراه خانواده به شهر جهانی بم سفر کنند هزینه اسکان آنان با ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: شهرجهانی بم تنها شهری است که چهار اثر ثبت شده جهانی دارد و تمامی منظر فرهنگی این شهر و بخشی از کویر جهانی لوت از جمله این آثار جهانی به شمار می رود. شهر بم ۱۴۴ اثر ثبت ملی و ۳۳ اثر شناسنامه دار دارد که برای ثبت ملی آماده شده اند.

شهرسازی ارگ بم الگوی شهرسازی جدید

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز در جریان این رویداد گفت: در پی برنامه های آموزشی که برای شهرداران در نظر گرفته ایم در سال جاری سفر به استان کرمان و بخصوص شهرستان بم اولین سفر آموزشی شهرداران استان همدان است.

محمد قدیمی افزود: ارگ بم نگین تاریخی بر تارک ایران است و در دنیا شهرت دارد؛ این بازدید چه به لحاظ کالبدی، فیزیکی و شهرسازی تجربه خوبی برای شهرداران ماست.

وی اظهارداشت: هدف از بازدید ارگ تاریخی بم این است که شهرداران ما از سیستم شهرسازی که در سال های بسیار قدیم در ارگ تاریخی بم وجود داشته و هنوز هم جزو سیستم‌های شهرسازی مدرن است بتوانند دیدن کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان ادامه داد: ارگ تاریخی بم به لحاظ ساخت و همچنین فرهنگ مردم و جداسازی فرهنگی که در آن دیده شد و حتی کاربری‌هایی که از بازار تا ارگ حکومتی در ارگ بم دیده شد الگویی برای شهرسازی جدید ما به حساب می آید که شهرداران باید از آن استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث ارگ، بازسازی آن نیز مورد توجه بود که کار بسیار بزرگی است و اگر ارگ تاریخی بم را در ۲ مقطع تاریخی قبل و بعد از زلزله بررسی کنیم، کارهای بزرگی بعد از زلزله سال ۸۲ در مرحله بازسازی آن رخ داده که این بازسازی با استفاده از همان طرح گذشته انجام شده است.

قدیمی تاکید کرد: بازدیدی از سطح شهر نیز صورت گرفت و همدلی بسیار خوبی در مدیریت شهری بم دیده شد که قابل تقدیر است و همچنین به دلیل ارتباط خوب شهردار با مجموعه استانداری کرمان شاهد پروژه های خوبی در سطح شهر بم بودیم.

وی افزود: در ادامه سفر به شهر جهانی بم از کارخانه های خودروسازی نیز به عنوان یک پروژه اقتصادی که در کشور و دنیا از پروژه های اقتصادی مطرح است و سرمایه گذاری محسوب می شود بازدید به عمل آمد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان تصریح کرد: شهرداران باید از موقعیت های سرمایه گذاری در شهرهای خودشان استفاده کنند و به فراخور شهر و بودجه‌ای که دارند سرمایه گذار را جذب و در پی آن اقتصاد شهری را ارتقا دهند.

وی با اشاره به بحث خواهرخواندگی بین همدان و بم نیز گفت: بحث خواهرخواندگی در کشور مطرح است و بین شهرهایی که وجه مشترک شهری به لحاظ فرهنگی یا اقلیمی دارند تفاهم‌نامه ای منعقد می‌کنند که این تفاهم نامه باعث رونق گردشگری بین دو شهر می شود.
قدیمی افزود: در شهر همدان خیابانی به نام بم وجود دارد و همچنین در شهر جهانی بم نیز خیابانی به نام همدان نام گذاری شده است که دو شهر جهانی ملایر و لالجین در استان همدان از ظرفیت های ماست.

وی بیان کرد: به لحاظ قرابتی که بین شهرهای همدان و بم از لحاظ تاریخی وجود دارد قطعا می توان تبادل گردشگری بین دو شهر داشته باشیم.

مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر جهانی بم در یک اقدام فرهنگی در نخلستان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به یاد هر کدام از شهرهای همدان نهال نخل و نارنج توسط شهرداران هر کدام از شهرها غرس کرد.

بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان کرمان قرار دارد که مرکز تاریخی و کشاورزی شرق استان کرمان محسوب می شود؛ خرما و مرکبات از مهمترین محصولات کشاورزی بم به شمار می رود.

ارگ تاریخی بم، قنات های قاسم آباد و اکبر آباد و بخشی از کویر لوت آثار ثبت جهانی بم هستند.

استان کرمان در مجموع هشت اثر ثبت جهانی دارد. هشت اثر ثبت جهانی شامل ارگ سترگ و تاریخی بم، باغ سحرانگیز شاهزاده در ماهان، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت و قنات های پر آب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار(شهرستان کرمان)، اکبر آباد و قاسم آباد بم، استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند و این هفت اثر را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.