جمعه31 فروردين 1403     Friday, April 19, 2024
1400/05/16
کدخبر :53230
60
چاپ :

قاضی ۳۰ ساله در کرمان چگونه توانست نمونه کشوری شود؟

قاضی نمونه کشوری که در کرمان فعالیت دارد از چرایی دلایل موفقیتش و تجربیات تلخ و شیرین دوران قضاوت می‌گوید و تاکید دارد که اندیشه و احساس مسئولیت از جمله کلیدهای موفقیت در منصب خطیر قضاست.

قاضی نمونه کشوری از استان کرمان نشان دهنده خیلی چیزهاست؛ چیزهایی که شاید در شعار بارها و بارها شنیده ایم اما وقتی در حوزه عمل به مصداق تبدیل می شوند چنین خودشان را ظهور و بروز می دهند؛ عشق به خدمت و شیفته کار برای خلق خدا بودن و گام برداشتن برای پیاده سازی عدالت.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا,اگرچه در کلامش مشخص است که حساسیت و سختی کارش را بخوبی درک می کند اما از فعالیت در منصب قضاوت نیز بسیار راضی و معتقد است که انجام وظیفه خطیر قضایی بدون داشتن علاقه، کاری نشدنی است و فرجام خوبی نیز ندارد؛ در عین حال تاکید می کند که اندیشه همراه با احساس مسئولیت در این مسیر لازم و کلید موفقیت است.

این قاضی جوان در مصاحبه پیش رو ضمن بیان چند خاطره شخصی و نیز توصیه، در حوزه کلان نیز برای کاهش جرایم راهکارهایی دارد از کاهش فقر، آگاهی بخشی به جامعه و توانمندسازی آنان گرفته تا توجه ویژه به فضای مجازی بدون مداخله در حقوق بنیادین و آزادی های اجتماعی شهروندان در این توانمندسازی و البته پس از تقویت فرهنگ سازی، در حوزه مجازات های بازدارنده نیز تاکید دارد که رویکرد کاهش مجازات بیشتر برای جرایم خُرد بیشتر موثر است نه جرایمی که با جان و مال مردم ارتباط دارد، تا چه بسا عده ای از این رهگذر شغل اصلی خود را بر ارتکاب جرم متمرکز نکنند.

او می افزاید: کار قضایی هر روزش پُر از خاطرات شیرین و البته تلخ و قصه های پرغُصه ای است که با همه شیرینی و تلخی ای که دارند، می گذرند.

مرتاضی فیل آبادی از قضات برجسته و اخلاق مدار کرمان که به عنوان رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ دادگستری شهرستان کرمان توانسته عنوان قاضی نمونه کشوری در سال ۹۹ را به خود اختصاص دهد و در این زمینه با اهدای لوح تقدیر و هدیه ای از سوی ریاست قوه قضاییه از وی تقدیر شد. این لوح در استان نیز از سوی رئیس کل دادگستری استان کرمان به قاضی نمونه کشوری اهدا شد که به بهانه  کسب این عنوان، مصاحبه ای با وی انجام شده و مشروح آن را در ذیل می خوانید:

در معرفی خود می گوید: سال ۱۳۷۰ در روستای فیل آباد از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری متولد شدم؛ مقطع کارشناسی حقوق را در دوره روزانه دانشگاه دولتی شهرکرد  و مقطع کارشناسی ارشد را با گرایش حقوق جزا و جرم شناسی در دانشگاه آزاد واحد بندرعباس گذراندم و کارآموزی قضایی را  در مرکز آموزش کارآموزان قضایی منطقه اصفهان شروع کردم.

وی ادامه داد: اولین سمت قضایی ام دادیار دادسرای قلعه گنج در جنوب استان کرمان بود و ۲ سال بعد به عنوان بازپرس به دادسرای دیگر شهرستان کرمان در شهرستان عنبرآباد منتقل شدم و دوره خدمت حدود ۳ ساله ام در این شهرستان آغاز شد؛ سرانجام خرداد ۱۴۰۰ به عنوان رئیس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ به دادگستری شهرستان کرمان منتقل شدم و در حال انجام وظیفه هستم.

** ویژگی های قاضی خوب و موفق از نظر شما چیست؟

الحمدالله تمامی قضات که در سراسر کشورمان در حال انجام این منصب شریف هستند انسان های خوب و لایقی هستند اما از نقطه نظر این جانب قاضی خوب و موفق کسی هست که همواره در کار قضایی خداوند را حاضر و ناظر بر کار خویش بداند و همیشه به او توکل کند؛ در انجام وظایف قضایی، با آگاهی کافی از مسائل اجتماعی و  با روحیه ای آراسته به صبر فوق العاده و گشاده رویی متعارف به دور از هرگونه تاثیرپذیری با حفظ استقلال قضایی به صورت شجاعانه تصمیم گیری کند.

قاضی باید به‌روز باشد، در افزایش دانش حقوقی و سواد قضایی خود تلاش و برای پرسش های کاری خود از کتب و مقالات حقوقی و مشورت با همکاران فرهیخته و مجرب استفاده کند. پرهیز از انجام هرگونه رفتاری که باعث کسر شان قضایی می شود از ویژگی های قضات موفق است؛ همچنین صلابت در رفتار و گفتار برای قاضی با رعایت اصل احترام برای همگان بسیار مهم و جای توجه دارد.

کار قضایی عرصه تعارف و مماشات نیست؛ هرگونه تسامح، کم رویی و رفتارهایی از این دست که اقتدار قاضی را دستخوش تغییر قرار دهد، سمّ و موجب خُسران است؛ همچنین در کار قضایی نباید انتظار شنیدن تعریف و تمجید از سوی اصحاب پرونده و در کل مردم را داشت، چراکه باعث می شود قاضی به رفتارهای عوام گرایانه گرایش پیدا کند و در این مسیر، تنها رضای خدا و اجرای عدالت بایستی مدّنظر قرار گیرد.

داشتن استراتژی، نظم و ترتیب در همه شئون زندگی قاضی باید مشهود باشد و در رسیدگی های قضایی، استاندارهای علمی و عملی مورد توجه جدی قرار گیرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.