شنبه31 شهريور 1403     Saturday, September 21, 2024
1401/06/03
کدخبر :69443
14
چاپ :

استاندار کرمان ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهوری به مرحله پرداخت رسید

استاندار کرمان گفت: یکهزار میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رییس جمهوری به زودی در استان کرمان پرداخت می شود و لیست‌های آن به دولت ارسال شده است.

محمدمهدی فداکار  در نشست خبری ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهید سلیمانی افزود: در هیچ سفر رییس جمهوران گذشته به استان کرمان اعتبارات به این سرعت تخصیص نمی‌یافت.
وی اظهار داشت: این اعتبار به زودی به حساب استان واریز می شود که بخشی از آن برای تجهیز مدارس، بخشی راه های آسیب دیده از سیل و در سایر بخش ها توزیع می شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: تخصیص ۱۵ درصد حقوق معادن و تبصره ماده پنج و دیگر اعتبارات به توسعه این استان کمک خوبی می کند.

رهاورد ۲۱ هزار میلیارد تومانی سفر دولت به کرمان

وی گفت: دولت در سفر به دیار کریمان ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع خود و سه هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مختلف استان در نظر گرفته است.

فداکار عنوان کرد: برای حوزه راه ۶ هزار میلیارد تومان، حوزه جهاد کشاورزی و نیرو هرکدام بیش از سه هزار میلیاردتومان اعتبار اختصاص یافت، اعتبارات خوبی به حوزه آب و برق و آموزش پرورش و دانشگاه ها اختصاص یافته است.

تلاش دولت برای جبران مشکلات سالهای گذشته کشور

وی اضافه کرد: شرایط کشور را بیاد دارید که دولت در آغاز کار با محدودیت ها و مشکلات بسیاری روبرو بود و مشکل اصلی کرونا بود که علاوه بر هزینه های این بیماری، سایر بخش اقتصاد استان کرمان را تحت تاثیر قرار داد.

فداکار با اشاره به تاثیر کرونا بر زندگی مردم گفت: کرونا از تامین اقلام بهداشتی گرفته تا تقویت فضای مجازی، و بخشی مجموعه های گردشگری تاثیرگذار بود که این حوزه ها را با آسیب‌های زیادی روبرو کرد.

وی با بیان اینکه کرونا با پیگیری و عزم دولت اکنون به سطحی رسیده که برای همگان قابل قبول است گفت: باید به سرایت پذیری دقت کرد اما ترس و مرگ و میر سالهای قبل، دیگر گذشته است.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: فروش نفت به گونه ای بود که رییس جمهوری در جلسات ابتدایی دولت سیزدهم با حضور وزرای دولت پیشین اعلام کرد کسی پیدا کنید تا حداقل ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

وی افزود: روز ۲۷ مردادماه هنوز نمی داستیم که حقوق کارمندان را از کجا باید پرداخت کرد اما خدا کمک کرد و دولت حقوق ماه‌های بعدی را هم پرداخت کرد و حتی افزایش حقوق هم داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تورم بسیار بالا بود بیان کرد: حجم اقتصاد کشور در سالهای گذشته به گونه ای شده که برای بازگشت به اقتصاد سال ۹۰ باید پنج سال نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم.

فداکار گفت: دولت ماهانه به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دولت قبل را می پردازد که این بدهی امسال به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد.

وی یادآور شد: در صورتی که این اعتبارات را بین استان ها توزیع کنیم سهم استان کرمان ۶ هزار میلیارد تومان می شود و اگر این بدهی ها نبود، بودجه عمرانی از سه هزار میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافت و تاثیر چشم گیر بر وضعیت استان کرمان می گذاشت.

استاندار کرمان گفت: نرخ رشد سرمایه گذاری منفی شده بود، اقتصاد ما روز به روز کوچکتر میشد که دولت در این حوزه کمک کرد و بزرگ ترین اقدام دولت حذف ارز ترجیحی بود و مردم کمک کردند زیرا همه می دانستند که این ارز باید حذف شود.

وی با بیان اینکه در گذشته محصولات یارانه ای ایران در فروشگاه های افغانستان دیده میشد افزود: یارانه دانه های روغنی، حمل و نقل و بسته بندی می شد و آن را ارزان می‌بردند و اکنون ۳۰ درصد کاهش مصرف روغن داریم.

فداکار ابراز داشت: دولت در آغاز کار خود سرمایه اجتماعی خود را به خطر می اندازد و چنین کار بزرگی را انجام می دهد.

وی افزود: ارتباط با همسایگان و مدیریت مصرف برق از دیگر اقدامات بزرگ دولت طی یکسال گذشته بود.

افتتاح ۵۴۰۰ میلیارد تومان پروژه هفته دولت

استاندار کرمان‌ گفت: پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در هفته دولت استان کرمان افتتاح می شود و سفر وزیر علوم را خواهیم داشت ضمن آنکه بزرگترین مجموعه پروژه های شرکت گاز با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در این هفته افتتاح می شود.

وی عنوان کرد: شرکت گاز استان کرمان از برنامه سالانه خود جلو است و یک نیروگاه در شهر زرند طی هفته دولت افتتاح می‌شود.

۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صنایع در کرمان

وی با بیان اینکه چهار پروژه اقتصادی در اطراف کرمان اجرا می‌شود گفت: یکی در انرژی خورشیدی و ساخت پنل ها و لاستیک های فوق سنگین به زودی در استان کلنگ زنی می‌شود.

فداکار ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه با سرمایه بخش غیر دولتی در استان کرمان اجرا می شود.

وی افزود: در این خصوص پنج شرکت جمع شدند و هرکدام ۲۰ درصد سرمایه گذاری برای چهار پروژه بزرگ اقتصادی استان داشتند و زیرساخت های اصلی برای اجرای این طرح ها فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه معادن در توسعه استان مشارکت کنند افزود: بخشی از این اعتبار در شرکت سرمایه گذاری وارد شده که این شرکت پروژه‌ها را تامین مالی و اجرا می‌کند.
پاسخ به استعلامات و فاصله های بین دستگاهی گاهی گرفتاری‌هایی برای سرمایه گذاران به وجود می آورد که رفع این مشکلات در حال پیگیری است. 

پیگیری برای حذف حاشیه نشینی

استاندار کرمان بیان کرد: معدنی در استان کرمان نیست که بتواند کشور را اداره کند و ارزش همه معادن یکجا بودجه یکسال کشور را هم نمی دهد اما این معادن به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کنند و شدت و ضعف انجام این مسئولیت‌ها نیز بحث دیگری است.

وی با بیان اینکه در بحث حاشیه نشینی کاری شروع و فعالیت خوبی انجام شده است گفت: حذف حاشیه نشینی اقدامی مناسب است که باید پیگیری شود اما پس از ساماندهی برخی مناطق حاشیه ای، ممکن است که این معضل در مناطقی دیگر دوباره گسترش یابد.

وی یادآور شد: حاشیه نشینان شهروندان ما و انسان هستند اما فقر مادی و یا ورشکستگی باعث گرفتاری عده ای از آنان و استفرار آنها در حاشیه شهرها شده است.

فداکار با اشاره به موارد مطرح شده در خصوص اینکه مجرمانی قاطی حاشیه نشینان می شوند گفت: حاشیه نشینان مجرم نیستند. 

وی افزود: وضعیت حقوق های پرداختی معادن استان کرمان مناسب است اما نمی توان گفت از این معادن سو استفاده می‌شود.

شرکت سهام فرهنگیان

استاندار کرمان با اشاره به گزارشات و شکایات فرهنگیان در خصوص شرکت سهام فرهنگیان گفت: این شرکت در گذشته سابقه خوبی داشته و پرونده آن اکنون در دست بازرسی قرار دارد که پیگیری می‌شود.

خط دوم و سوم انتقال آب خلیج فارس تابستان آینده به کرمان می‌رسد

وی اضافه کرد: خط نخست پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان رسیده و هداکنون از آن در صنایع گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو استفاده می شود و این معادن بار خود را از آب استان برداشته اند.

استاندار کرمان گفت: عملیات اجرایی یک پروژه انتقال دیگر در استان کرمان آغاز شده که امیدواریم تا تابستان سال آینده اجرایی شود و خطوط دوم و سوم نیز به کرمان می‌آید.

بازسازی قنات ها اولویت استان پس از سیل

وی بیان کرد: سیل اخیر در استان کرمان بی سابقه بود حتی افراد مسن چنین سیلی با این سرعت و شدت را به یاد نداشتند و زیرساخت‌ها آماده نبودند اما از قبل اعلام و پیش بینی شد و خسارات ها را کاهش داد.

فداکار افزود: لایروبی کف رودخانه ها و بازگشایی دهانه پل ها پیش از سیل انجام گرفت و پس از سیل در رفسنجان همه دانستند که باید چند متر بستر رودخانه جابجا شود در حالی که پیش از آن اینچنین عقیده ای نداشتند.

وی افزود: حدود یکهزار قنات استان کرمان با درصد مختلف در سیل اخیر آسیب دید، آب تعدادی از آن ها کاملا قطع شد.

وی ادامه داد: اولویت نخست پس از سیل بازسازی قنات ها بود و به جهاد کشاورزی اعلام کردیم که قرارداد آن را ببندد که منابع آن را تامین می کنیم و کار در این حوزه آغاز شده است.

استاندار کرمان گفت: بازسازی برخی قنات ها هنوز انجام نشده اما کار در حال انجام است و تخریب در برخی مناطق بگونه‌ایست که رد آب را پیدا نمی کنیم.

وی با بیان اینکه زندگی مردم به قنات وابسته است لذا در اولویت نخست قرار گرفت افزود: در برخی مناطق آبرسانی سیار انجام می شود.

فداکار عنوان کرد: خسارت سیل هشت هزار میلیارد تومان بوده که دولت یک نقدینگی اولیه پرداخت کرده که بخشی از این اعتبار برای بازسازی راهها و بخشی برای قنات ها اختصاص یافته و کار در حال انجام است.

مجوزهای پتروشیمی کرمان باطل شده است

وی گفت: اجرای پروژه پتروشیمی برای کرمان مانعی ندارد، پتروشیمی کرمان به تعهدات خود عمل نکرده و برخی از مجوزهای آن باطل شده است.

استان شدن جنوب کرمان نیاز به مصوبه مجلس دارد

استاندار کرمان تصریح کرد: بحث استان شدن جنوب کرمان در اختیار دولت بوده و مربوط به این استان نیست که دولت در این خصوص تصمیم گرفته است.

وی افزود: این مصوبه دولت باید در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شود که اگر مجلس آن را مصوب کند، اجرایی می شود.

پیگیری برای انتخاب شهرداران

فداکار در خصوص تاخیر در انتخاب شهردار بافت و سایر مناطق نیز گفت: شورای اسلامی شهر یک نهاد مردمی بوده و انتخاب آن در اختیار استانداری نیست اما دنبال این هستیم که مدیریت شهری سریعتر تعیین تکلیف شود تا کار پیش رود.

وی ادامه داد: نمی توانیم در این حوزه حکم کنیم اما دنبالیم که به نتیجه برسد و در جایی اتفاقی بیفتد اجازه ورود و دخالت را داریم.

شناخت کرمان مهمترین دستاورد استان از سفر ریاست جمهوری

استاندار کرمان گفت: از نظر من مهمترین دستاورد استان در سفر رییس جمهوری شناختن استان بود و مهم بود که ایشان در جریان مشکلات و وضعیت، ظرفیت ها قرار گیرد و ایشان برخی محرومیت ها در جنوب استان ازجمله منطقه زیارت شاه را دیدند و دستوراتی صادر کرد و برخی مصوبات نیز معلول آن بازدید بود.

وی با بیان اینکه ساخت سیل بند کار بزرگی بود که در سفر فداکار افزود: جمهوری به دیار کریمان تعیین تکلیف شد گفت: ایشان پس از بازدید از مناطق دارای و فاقد سیل بند کاملا توجیه شدند و مهمترین دستاورد که در تصمیم گیری ها موثر بود شناخت استان بود.

فداکار ابراز داشت: نزدیک هفت ساعت با رییس جمهوری در بالگرد بودیم و فرصت کافی داشتم که بخش های مختلف استان را معرفی کنم گرچه اعتبار خوبی برای این حوزه گذاشته شده است.

اعتبار سفر رییس جمهوری برای محور زرند - کوهبنان

وی اضافه کرد: محور زرند - کوهبنان یکی از بدترین جاده های استان کرمان است و برای حل موقت مشکل آن، کمیسیون ایمنی آن مسیر را تعیین تکلیف کرد.

استاندار کرمان بیان کرد: در سفر رییس جمهوری به دیار کریمان اعتباری برای این محور گذاشته شده که پس از تخصیص اعتبار کار این پروژه آغاز می شود.

وی یادآور شد: مشکل فعالیت خبرنگاران در نشریات محلی در نشستی با حضور نمایندگان تامین اجتماعی پیگیری می شود.

ساخت پل سه راهی هوانیروز اجرایی می‌شود

وی گفت: ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار معادل یک سوم کل اعتبارات سفر برای راه‌ها گذاشته شده و برای خیابان های درون شهر نیز با حضور فرارگاه خاتم و شهرداری تصمیم گرفته شد که نتیجه آن پس از نتیجه گیری اعلام می شود.

فداکار افزود: متصدی این پروژه شهرداری است و قرار شد با وجود تامین نشدن منابع، ساخت پل سه راهی هوانیروز آغاز شود.

گردشگری در اقتصاد کرمان نادیده گرفته نمی‌شود

وی عنوان کرد: گردشگری در گذشته بخش مغفولی در اقتصاد استان کرمان بود لذا برنامه ریزی کردیم برخی مراکز را امروز ببینیم و مشکلات این حوزه را پیگیری می کنیم.

استاندار کرمان گفت: صنعت و معدن را نمی توان رها کرد، گرچه فعالان گردشگری هم نادیده گرفته نمی شوند.

انتسابات شرکت های بخش خصوصی 

وی عنوان کرد: شرکت های بخش خصوصی سهامداران و هیات عاملی دارند که استاندار نمی تواند در انتسابات این شرکت ها دخالت داشته باشد اما مشورت با آنان صورت می گیرد.

فداکار افزود: سازمان بازرسی و دستگاه ها به حوزه تخلفات شرکت ها ورود می کنند، این کار در جایگاه من نیست و در این زمینه برای تغییر در مدیرعاملی شرکت گهر زمین هنوز صحبتی نشده است.

اصل در انتخاب مدیران کارایی آنان است

وی با بیان اینکه اصل بر تغییر مدیران نیست گفت: اصل کارایی و زمینه همکاری مدیران است و بنای تغییر برای برخی مدیران اصلا نداریم و در این زمینه می توان به معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اشاره کرد که تغییر نمی کند.

استاندار کرمان افزود: مهمترین حوزه داخلی استانداری معاونت توسعه است و به این تشخیص رسیدم که در این بخش جابجایی را انجام دهم و در جاهایی که بنا باشد، تغییرات انجام می‌گیرد اما صرفا نباید همه را تغییر دهیم.

وی یادآور شد: شاخصه های پاکدستی و مدیریت قوی مورد توجه قرار دارد، در جاهایی مدیر مرد را برداشتم و زن گذاشتم و اصل بر جنسیت افراد نیست.

پیگیری برای جذب حقوق دولتی معادن

فداکار گفت: ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید در اختیار استان قرار گیرد که مجلس شورای اسلامی آن را مصوب کرده اما سقف ۸۱۰ میلیارد تومان برای این حوزه تعیین شده که پیگیریم این اعتبارات را جذب کنیم چون در قانون بودجه آمده است.

وی با اشاره به نامه نگاری در این حوزه عنوان کرد: حتی فراتر از آن پیگیر جذب اعتبارات تبصره پنج هستیم که مجوز آن را بگیریم و از این محل نیز کمک خوبی به استان می‌شود.

استاندار کرمان افزود: جذب این اعتبارات شاید برای امسال نرسد اما یکسری از آن در حال جذب است. 

توقف خودروهای شوتی در کرمان

وی بر سرعت بالای خودرو های شوتی گفت: اکنون خودروهای شوتی ها آن تعداد زیاد مسافر را ندارند و ۱۰ نفر مشافر این خودروها اکنون به سه تا چهار نفر رسیده و سرعت این خودروها به صورت کلی جمع و روند کلی آن متوقف شده اما شاید به صورت موردی داشته باشیم.

فداکار ادامه داد: با خودروهای شوتی مقابله کردیم و جواب هم گرفتیم و طرحی ملی برای فاقدان مجوز در حال آغاز شدن است و در این خصوص پیشنهاد استان پذیرفته شده است.

وی افزود: اقدامی برای ساماندهی اتباع خارجی استان کرمان آغاز کردیم که به زودی اطلاع رسانی می شود.

مسکن های مهر کهنوج روی دست دولت ماند/ اجرای مسکن ملی کرمان بیش از تقاضا 

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار ثبت نام کننده طرح مسکن ملی در استان کرمان داریم گفت: سهمیه ای در این طرح به شمال و جنوب استان کرمان اختصاص یافت که افرادی ثبت نام کردند، افرادی واجد شرایط شناخته شده و چهار هزار نفر پول واریز کردند.

فداکار افزود: ۱۵ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح مسکن ملی در استان کرمان کلنگ زنی شده و سه هزار مورد از آن مربوط به جیرفت است.

وی بیان کرد: در مجموع تعداد پروژه های مسکن ملی آغاز شده، استان کرمان بیش از تعداد افراد واریز کننده وجه هستند.

استاندار کرمان افزود: عده ای از متقاضیان نیز گمان می کردند که در طرح مسکن ملی باید وجهی مشابه طرح مسکن مهر پرداخت کنند اما مردم در این طرح با توجه به افزایش نرخ مصالح باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و عده ای آمادگی پرداخت آن را نداشتند.

وی ادامه داد: میزان طرح های آغاز شده طرح ملی مسکن در استان کرمان از افرادی که واریزی داشتند، بیشتر است.

وی افزود: پروژه های مسکن مهر اجرا شده در شهرستان کهنوج نیز متقاضی ندارد و نشان می دهد، تولید برخی شهرستان ها بیش از نیاز بوده است.

پیگیری جبران خسارت پسته داران

فداکار گفت: سرمازدگی ۲۰هزار میلیارد تومان خسارت به محصولات پسته استان کرمان وارد کرد و محصول سال آینده از بین رفته و بانک ها سقفی برای آن پرداخت کردند که پیگیر جذب اعتبارات هستیم.

وی تصریح کرد: برخی بانک ها پیگیر موضوع هستند اما باید منابع بیشتری به این حوزه اختصاص یابد که این امر توسط وزارت جهاد و استانداری کرمان پیگیری می شود اما از کشاورزان درخواست داریم که محصول خود را بیمه کنند.

وی ادامه داد: خسارت به محصول پسته زندگی مردم را در بخش تولید و فروش محصول در برخی شهرستان ها به هم ریخته است.

ضرورت‌ احداث مترو در کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه پروژه ساخت مترو در استان کرمان در حال بررسی اولیه است گفت: مطالعات گذشته قرارگاه خاتم الانبیا در این حوزه جمع بندی می شود و باتوجه به ضرورت شهر معتقدم که حداقل خط نخست از فرودگاه تا گلزار شهدا اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حال بررسی محدودیت های قانونی این طرح هستیم اما در حد طرح است و به مرحله اجرا نرسیده است.

دانش بنیان‌های کرمان در رتبه آخر کشور

فداکار گفت: پارک علم و فناوری در حال اجرای طرح‌های دانش بنیان در استان است و شورای راهبری و فناوری استان کرمان‌براساس قانون دانش بنیان شکل گرفته اما متاسفانه رتبه دانش بنیان این استان در جایگاه آخر کشور قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: پارک علم و فناوری در اختیار استان نیست که بنا شد از هایتک جدا شود و در اختیار استان قرار گیرد اما اختلافات باعث شده هنوز پارک استان وجود نداشته باشد که در حال پیگیری است.

وی افزود: یا این پارک جدا شود و یا مجوز پارک دومی برای استان دریافت شود، امیدواریم ظرفیت پارک علم و فناوری استان احیا شود.

معادن در حفظ محیط زیست تلاش کنند

استاندار کرمان گفت: معادن و محیط زیست اختلافاتی دارند، عده ای به دنبال توسعه هستند و چشم بر محیط زیست بستند و یا برعکس اجازه بهره برداری معادن را نمی دهند.

وی با بیان اینکه باید توسعه اتفاق بیفتد در حالی که محیط زیست حفظ شود گفت: باید در فناوری و برداشت از منابع مراعات کنیم.

فداکار افزود: مشکل معدن گوغر بافت در کمیسیون های مختلف رفته است که باید پیگیری شود و ابطال مجوز بهره برداری در این منطقه در اختیار استان نیست.

وی ابراز داشت: باید محیط زیست را حفظ کنیم، در کنار راهکارهای جبرانی حفاظت از محیط زیست بحث اشتغالزایی و فعالیت تولیدی معادن را پیش ببریم.

محور رابر - کرمان تامین اعتبار شد

استاندار کرمان عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز محور رابر - کرمان تامین شده و شرکت مس در این خصوص آمادگی همکاری دارد و به این پروژه عنایت ویژه ای خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد صفارود رابر به کرمان با مشکلات زیست محیطی روبرو است که دادگستری پروژه را متوقف کرده که مشکل آن باید حل شود و سپس پروژه اجرا شود.

وی افزود: رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست کشور نامه ای نوشته بود که مشکل این پروژه زیست محیطی است و نظرات محیط زیست در اجرای پروژه اعمال نشده که امیدواریم این طرح تعیین تکلیف شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.