پنج شنبه6 ارديبهشت 1403     Thursday, April 25, 2024
1401/06/30
کدخبر :70899
41
چاپ :

آب مصرفی صنایع نسبت به کل استان عدد بزرگی نیست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: «در مجموع، میزان آب مصرفی تمام واحدهای فولادی که در استان در حال احداث است و قرار است کرمان قطب فولادی کشور بشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در دفاع از توسعۀ فولادی در شرایط کم‌آبی استان گفت: «در مجموع، میزان آب مصرفی تمام واحدهای فولادی که در استان در حال احداث است و قرار است کرمان قطب فولادی کشور بشود، به همراه همۀ صنایع دیگری که داریم و آنچه که تا سال 1404 برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به بهره‌برداری برسد؛ حدود 240 میلیون مترمکعب است. همه می‌دانید در استان کرمان بیش از شش میلیارد مترمکعب آب در حال مصرف است. 240 میلیون مترمکعب که میزان مصرف آب در صنعت است در مقایسه با شش میلیارد، به هیچ عنوان عدد بزرگی نیست».

مهدی حسینی‌نژاد همچنین اعلام کرد: «بیش از 30 درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان انجام می‌شود».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای‌کرمان، وی  در نشست خبری که در پایان تور بازدید خبرنگاران از واحدهای فولادی بردسیر در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: «در استان اتفاقات خیلی خوبی در حوزۀ صنعت و معدن و به ویژه در حوزه‌های فرآوری رخ داده که بخشی از آن در شهرستان بردسیر است».

وی افزود: «استان به عنوان بهشت معادن شناخته شده و ذخایر خیلی خوبی با 42 مادۀ معدنی و بیش از هشت میلیارد تن ذخیرۀ قطعی داریم. حدود 83.5 درصد از ذخایر مربوط به مس و سنگ‌آهن و کرومیت و ذغالسنگ است. در استان سالانه 120 میلیون تن مادۀ معدنی استخراج می‌شود و از این نظر، رتبۀ اول را در کشور داریم».

وی با بیان اینکه فرآوری مواد معدنی یکی از محورهای اساسی در استان است که طی سال‌های اخیر با جدیت دنبال شده است، افزود: «خوشبختانه در تکمیل زنجیرۀ ارزش افزوده گام‌های بزرگی برداشته شده است و منجر به این شد که رشد 10 درصدی را در بدترین شرایط تحریمی کشور در حوزۀ صنعت و معدن در برنامۀ ششم توسعه تجربه کنیم».

وی ادامه داد: «اما همان‌طور که می‌دانید ناگزیریم در دو شاخص سرمایه‌گذاری و بهره‌وری به طور ویژه کار می‌کردیم تا این رشد اتفاق بیفتد».

حسینی‌نژاد سپس اظهار کرد: «چون پتانسیل کرمان معادن بود، به فرآوری توجه کردیم و خوشبختانه در حوزۀ سرمایه‌گذاری اتفاقات بزرگی رخ داده و بیش از 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیرۀ ارزش افزوده به‌صورت ویژه‌تر در سنگ‌آهن بود».

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان انجام می‌شود، اظهار کرد: «در افق 1404 در کشور، تولید 55 میلیون تن شمش برنامه‌ریزی شده است. باید برای تولید این میزان شمش 80 میلیون تن کنسانتره، 78 میلیون تن گندله و 55 میلیون تن آهن اسفنجی تولید شود».

حسینی‌نژاد ادامه داد: «از این میزانی که در کشور برنامه‌ریزی شده بیش از 41 میلیون تن کنسانتره یعنی بیش از 50 درصد از ظرفیت کنسانتره کشور در استان برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. همچنین، سهم استان از گندله برنامه‌ریزی شده در کشور، بیش از 32 میلیون تن تعیین شده است. برای تولید بیش از 17 میلیون تن آهن اسفنجی در استان مجوز صادر کردیم. البته برای صدور مجوز مشکلاتی داریم با این وجود، برای 11 میلیون تن آن مجوزها کاملا صادر شده است».

وی با بیان اینکه تولید شمش کشور 11 میلیون تن آن در استان کرمان است، اظهار کرد: «این‌ها مگاپروژه‌هایی است که برنامه‌ریزی و موجب شده رشد 10 درصدی در برنامۀ ششم توسعه تحقق یابد».

وی سپس گفت: «این اتفاقات موتورمحرکی شده تا در برنامۀ هفتم توسعه می‌خواهیم صنایع وابسته به این واحدها و صنایع دانش‌بنیان‌ها و خدمات را پررنگ ببینیم و نگاه این است که علاوه بر سرمایه‌گذاری جدید، بهره‌وری را نیز افزایش دهیم. سهم بالایی از رشدی که برای استان برنامه‌ریزی شده، یعنی حدود 4.5 درصد از آن در حوزۀ بهره‌وری است که ما در برنامۀ هفتم بر این موضوع متمرکز شده‌ایم».

حسینی‌نژاد افزود: «در کنار این اقدامات، ظرفیتی را که دنبال می‌کنیم حقوق دولتی معادن است. از طریق شورای معادن در دو سال گذشته در راستای تبصره 5 ماده 14 فعالیت‌های بسیار خوبی انجام دادیم و توانستیم با کمک مجموعه‌های معدنی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی حتی به پروژه‌های زیرساختی کمک کنیم».

وی با تاکید بر اینکه طبق تبصره 6 ماده 14 قانون معادن، باید 15 درصد از سهم استان از حقوق دولتی معادن برگردد، ادامه داد: «ولی با توجه به وجود قانون، در بودجه سقفی تعیین شد که 810 میلیارد تومان است در حالی که براساس وصول حقوق دولتی که استان دارد انجام می‌دهد، این عدد، در اصل، باید بیش از سه هزار میلیارد تومان می‌بود».

حسینی‌نژاد بیان کرد: «پیگیریم تا در برنامه هفتم و سال آینده سهم بیش‌تری برای استان تعیین و جذب کنیم».

 

استان در انتظار سهم حقوق دولتی معادن

رئیس سازمان صمت استان در پاسخ به یکی از خبرنگاران دربارۀ دستور استاندار که تا زمانی که مبلغ حقوق دولتی معادن متناسب با سهم استان برنگشته، پیگیری برای وصول حقوق دولتی صورت نگیرد؛ در این خصوص چه کردید؟ گفت: «چون مبالغ تغییر می‌کند تا روز سه‌شنبه حدود 7800 میلیارد تومان وصولی حقوق دولتی را داشتیم که به خزانۀ کشور واریز شده است. براساس قانون 15 درصد آن تا سقف 810 میلیارد تومان باید برگشت داده می‌شد. هر سه ماه یک‌بار سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌کند تا به حساب استان بیاید. پیگیری‌هایی در حال انجام است، در جلسۀ بعدی شورای معادن میزان برگشت اعلام می‌شود اما براساس سهمی که واریز کردیم باید حداقل حدود 400 میلیارد به استان برگردد که در حال پیگیری است».

وی اظهار کرد: «ما نگاه ملی هم داریم چون درآمد دولت از این محل است اما با توجه به شرایط قانونی که پیش‌بینی شده بود تا شهریورماه باید اقدامات لازم را انجام می‌دادیم و تا دی‌ماه این امکان وجود دارد و اگر برگشت شود براساس مصوبۀ شورای معادن استان عمل می‌کنیم. الان اما دیگر وصول نمی‌شود».

حسینی‌نژاد یادآور شد: «سال گذشته استان کرمان 10 هزار و 600 میلیارد تومان حقوق دولتی وصول و به حساب خزانه واریز کرد. در بخش تملک، حدود 30 میلیارد تومان به استان برگشت داده شد».

وی همچنین گفت: «موضوع بعدی، تفویض اختیارات شورای معادن است که اختیارات تفویض نشده یا اختیارات قبلی‌ هم که گرفته شده است. از رئیس‌جمهور محترم در جریان سفری که به کرمان داشتند، در این خصوص خواستیم تا توجه ویژه به استان شود و امیدواریم این امر محقق شود».

 

هم مدافع معدنیم و هم توسعۀ پایدار

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: «توسعۀ پایدار یعنی اقتصادی و اجتماعی و محیط زیست. اگر الان به فکر محیط زیست یا مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها نباشیم، ضرر خواهیم کرد و قطعا 50 سال دیگر آیندگان ما را نفرین می‌کنند».

وی با بیان اینکه در کشور، قانون مسئولیت اجتماعی نداریم، افزود: «اما اکنون پیشنهادی را داریم که در حال پیگیری آن هستیم تا به عنوان آیین‌نامۀ معدن مورد توجه قرار گیرد. معادن باید نقش مسئولیت اجتماعی خود را بازی کنند. ما هم مدافع معدنیم و هم توسعۀ پایدار و محیط زیست».

حسینی‌نژاد ادامه داد: «10 سال قبل نمی‌توانستیم شرکت‌های صنعتی و معدنی به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند. اول باید واحدها ایجاد می‌شد و توسعه می‌یافت و همزمان، مسئولیت اجتماعی نیز انجام می‌شد که الان این اتفاق دارد می‌افتد و یکی از سیاست‌هایی که در حوزۀ صنعت و معدن دنبال می‌کنیم، همین است».

 

سهم کم صنعت از منابع آبی استان

رئیس سازمان صمت استان کرمان در ادامه، در دفاع از توسعۀ فولادی استان گفت: «تولید فولاد تکنولوژی‌ای نیست که امروز آمده باشد بلکه در کشور ما حداقل 50 سال قبل شکل گرفته است. این اتفاق می‌شد در استان ما رخ بدهد که رخ نداد. در ذوب‌آهن اصفهان اما توسعۀ خوبی اتفاق افتاده و باعث رشد و بلوغ اقتصادی به واسطۀ سایر صنایع و حتی دانش‌بنیان‌ها نیز شده است. اکنون واحدهای فولادی این استان دارند قطعات موردنیاز سایر پروژه‌های کشور و بعضا حتی دنیا را تامین می‌کنند. در آن زمان اما، ایجاد و توسعۀ فولاد اولویت استان ما نبوده و شکل نگرفته است. دلیل آن را هم کم‌آبی مطرح کرده و می‌گفتند که چون فولادها آب‌بر است، در استان کرمان نباید ایجاد می‌شد».

وی ادامه داد: «در مجموع، میزان آب مصرفی تمام واحدهای فولادی که در استان در حال احداث است و قرار است کرمان قطب فولادی کشور بشود، به همراه همۀ صنایع دیگری که داریم و آنچه که تا سال 1404 برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به بهره‌برداری برسد؛ حدود 240 میلیون مترمکعب است. همه می‌دانید در استان کرمان بیش از شش میلیارد مترمکعب آب در حال مصرف است. 240 میلیون مترمکعب که میزان مصرف آب در صنعت است در مقایسه با شش میلیارد، به هیچ عنوان عدد بزرگی نیست».

وی بیان کرد: «وقتی کارخانه‌ای احداث شود، شغل ایجاد می‌شود. کم‌ترین چیزی که برای ما به وجود آمده همین اشتغال است ولی فرصت بزرگ‌تر که به عنوان محور در برنامۀ هفتم آن را دنبال می‌کنیم، دانش‌بنیان‌ها و افزایش بهره‌وری با کمک دانشگاه‌هاست».

 

بدون یارانه انرژی توان رقابت نداریم

حسینی‌نژاد همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران دربارۀ اینکه توسعۀ تولید فولاد یک طرف قضیه است؛ بخش دیگر کار، به فروش و صادرات مربوط می‌شود. برای افزایش توان صادراتی و رقابت محصولات کرمان در بازار چه راهکاری دارید؟ گفت: «خوشبختانه بازدیدی از مجموعه‌های فولادی در شهرستان بردسیر داشتید. سرمایه‌گذاری‌های جدید فولادی اتفاق بسیار بزرگی است. از مجموعۀ گهرزمین قدردانی می‌کنیم که در زمینۀ تولید گندله آهن اسفنجی و شمش سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام می‌دهد اما نکتۀ قابل توجه این است که در استان چنین ظرفیت‌هایی داریم اما به دلیل سیاست‌های کلان کشور که نمی‌خواهم به آن بپردازم، واحدها به استان که پتانسیل آن را داشته نیامده است».

وی افزود: «باید برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها خیلی تلاش کنیم. خیلی تلاش هم کرده‌ایم. همین گرفتن مجوزها (برای واحدهای جدید فولادی گهرزمین) کار بسیار بزرگی بود که با حمایت نماینده محترم سیرجان و بردسیر و استانداران مختلف محقق شد».

حسینی‌نژاد با بیان اینکه برای تامین زیرساخت‌ها نیز برنامه‌ریزی شده و کار در حال انجام است، اظهار کرد: «اما گاهی مواقع، در سیاست‌های کلان کشور، به ظرفیت‌های استان کرمان توجه نشده است. باید بجنگیم و این واحدها را به استان بیاوریم».

وی اضافه کرد: «در حوزۀ صنعت و معدن خیلی دارد توجه می‌شود و اتفاقات خوبی در حال وقوع است».

رئیس سازمان صمت استان کرمان ادامه داد: «در کنار توسعۀ واحدهای تولیدی، موضوع مهم دیگر، رقابت در بازار است. در تامین مواد اولیه، کار در حال انجام است و تکمیل زنجیره‌ها از معدن تا شمش برنامه‌ریزی شده و چون در استان هستند، مدیریت آن راحت‌تر و نگرانی‌‌ها حل می‌شود».

وی بیان کرد: «در حوزۀ صادرات خارجی اما باید بگویم که چالش‌هایی در کشور داریم که باید به آن توجه کرد. در ایران انرژی، یارانه‌ای است و اگر بخواهیم یارانه‌ها را برداریم؛ که از لحاظ کارشناسی، باید در آینده‌ای نزدیک این اتفاق بیفتد، اصلا به هیچ عنوان امکان رقابت با تولیدات خارجی نداریم».

حسینی‌نژاد گفت: «سیاست کلان استان این است که بهره‌وری را در حوزه‌های مختلف با کمک دانش‌بنیان‌ها جلو ببریم و این، از محورهای اساسی برنامۀ هفتم است».

 

آخرین وضعیت واحدهای راکد صنعتی

وی همچنین دربارۀ آمار واحدهای راکد صنعتی در استان توضیح داد: «تا امروز، در استان 1878پروانۀ بهره‌برداری واحد صنعتی داریم که از این میزان، تقریبا چهار درصد به‌طور عالی کار می‌کنند یعنی بیش از 75 درصد ظرفیت آن فعال است».

رئیس سازمان صمت استان کرمان افزود: «تقریبا 36 درصد واحدهای ما فعال بوده و با 50 تا 75 درصد ظرفیت کار می‌کنند. حدود 19 درصد واحدها نیز تعطیل و راکد هستند و مابقی نیمه‌فعالند».

وی گفت: «از طریق شورای برنامه‌ریزی استان، وضعیت 343 واحد راکد را رصد کردیم و مشخص شد که حدود 90 مورد از این واحدها امکان برگشت به چرخۀ تولید را دارند و هدف‌گذاری هم شده تا فعال شوند».

حسینی‌نژاد با بیان اینکه در این خصوص نگاه واقع‌گرایانه داریم، اظهار کرد: «امسال بازگشت 20 واحد به چرخۀ تولید را هدف‌گذاری کردیم که تاکنون هشت واحد به چرخۀ فعالیت برگشته است».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.